Mijn Grundig TV van het Type T55-540 text geeft alleen een flikkerd zwart wit beeld met diagonale witte lopende lijnen en geen geluid.

Als je een kanaal kiest verschijnt wel rechtsboven in het groen ned 1 of SBS 6 afhankelijk van wat je kiest maar verder niks.
Ik heb hoogspanning want ik voel een machnetischveld als ik met mijn hand ofer het scherm ga. Ik heb alle punten van mij hoogspanningstrafo opnieuw gesoldeerd.

Weet iemand wat het kan zijn

ik weet het niet zeker, maar denk dat dit iets met je spoelen te maken heeft.

stefan.

ik heb het over die spoelen die op je beeldbuis zitten, maar evarist kan je denk ik zo zeggen wat het is.

stefan.

hsp trafo is goed anders heb je helemaal geen beeld
afbuiging is goed anders krijg je geen balken en geen osd
het beeld loopt dus je ontvangt geen v-sync
en je hebt geen ontvangst dus geen beeld info
zf demodulator/ontvanger defect?

Kan ik mijn zf demodulator testen? Want dat is ook mijn eerste vermoeden.

Waarom ik twijfel of het mijn ZF modulator is komt door dat ik via mijn scart ook heb getracht signaal te genereren, maar het beeld bijft het zelfde.

Heb je op alle programmas hetzelfde beeld? Het zou wellicht het (gescrambelde) canal+ beeld kunnen zijn.Je zal dan op alle zenders 30V varicapspanning meten. In dit geval is de frequentiesyntisiser kapot. Die zit in de tuner: sda3202 vervangen door tsa5511. Succes.

Ik heb op alle zenders het zelfde. Kan het dan nog steeds de frequentiesyntisiser zijn die kapot is gegaan?

Zeker weten, die zit in de tuner. Plastiekklem verwijderen, die de printen vasthoudt en dan kan je de tuner eruit trekken. Let op de positie van het IC, want er staat geen tekening bij.Wees voorzichtig met het Xtal, dat op het IC geplakt is.

Ik heb mijn tuner los gesoldeert en in gekeken, maar de frequentiesyntisiser in mijn pc is niet de SDA 3202 maar een fabriek IC TPK U6204 B. Deze kan ik niet kopen omdat deze benaming van de fabriek zelf is en men dus niet weet welke type als vervanger kan dienen. Ik denk dus dat ik een andere type TV heb dan dat jij voor ogen heb. Een nieuwe tuner van deze type kost 241 EUR. Een monteur vertelde mij dat hij nog nooit een kappote tuner van deze type heeft gehad en dat ik mijn synchronisatie moet nakijken. De componenten met een fhon verwarmen en dan kijken of het beeld verandert. Dit ga ik nog proberen na Nederland Duitsland. Ik sta nog steeds open voor tips na deze mail bv iemand die een tuner voor mij weet of een schema van deze TV Grundig T55-540 vervanging CUC5301

U6204= SDa3202=tsa5511
BTW heb je de varicapspanning nagemeten? Deze kan je meten op het chassis. Er is een baan op de print die 2 naast elkaar gelegen pinnen van de tuner doorlinkt. Hierop moet je meten. Deze spanning moet tussen 2 en 30V zijn, en varieren met het verzetten van zenders.

[Bericht gewijzigd door Evarist op ]

@Evarist ik heb je gevolgd op deze site en ik merk dat je echt gigantisch veel weet van de reparaties aan tv's mijn complimenten daarvoor! nou was mijn vraag ben je monteur of ben je dat ooit geweest?

Ja knooierd. Ik was zelfstandig monteur tot ik er de brui aan gaf een paar maand geleden, na 25 jaar dienst.Ik neem nu een sabbatjaar en zie daarna wel.
Ik herstelde alle merken en volgde meermaals bijscholingscursussen.

Evagerist Ik probeer de varicapspanning te meten zoals jij mij die opgeef.Ik heb geen tekening dus moet ik sporen volgen. Zo kan ik die bewuste baan die twee naast elkaar gelegen pinnen van de tuner verbint niet vinden. Ik zie wel van die draadbruggen. Op de pennen van de tuner 13 stuks meet ik op pin 1 30V op de pin2,3,4 5V pin 5 t/m 10 0V pin 11 3V pin 12 1,9V en pin 13 0V. Als ik mijn afstandbediening gebruikt zie ik bij pin 4 een spanningsval van 5V naar 3,2 en terug naar 5V. Kan jij hier brood van bakken?

Bij deze tuner is de verbinding niet aanwezig. Je moet op de coll van CT9014 meten. Maar deze tuners gaan practisch niet stuk. Je bent toch zeker dat je een gescrambeld beeld van canal+ ziet op alle zenders?
Of is ieder programma anders maar gestoord?
EDIT ik heb je een schema gestuurd
2de EDIT. Een blik op het scherm zou mij meer zeggen dan 1000 woorden. En een goede foutomschrijving is zeer belangrijk. Kan je geen foto mailen?

Ik heb je een foto gemaild, ik hoop dat je het kan zien want het spiegelt heel erg. Wat mij is opgevallen is dat ik soms heel kort wel effe geluid heb 2 tot 3 tellen en dan is het weer over. Zoals je kan zien zie je wel de gekozen kanaal even,maar die loopt ook diagonaal van het beeld weg en blijft ook weg. Met contrast hellemaal open zie je het iets beter. Net beeld gaat van donker naar wat je op de fot ziet.

Kan je geen foto maken in het donker? Er zit teveel weerspiegeling in.Flits uit zetten!
Heb je een scoop? Meet anders eens het signaal op de cathodes Dat moet meer dan 100Vpp zijn en tussen de 50 en 150V DC component hebben.

Ik heb geen scoop dus kan ik dat niet meten. Ik heb wel met een fhon over enkele componenten warme lucht geblazen. Ik krijg wat beeld en ruis als ik op de RGB 29504-105.14 IC blaast. Het gaat om IC2541 op de print. Deze IC de TDA 3566P Wordt niet meer geleverd. Nou ben ik benieuwd of er een vervanger voor is en of dit een teken is dat deze IC de boosdoener is. Ik heb nl zowel via mijn antenne als via mijn scart geen beeld en geluid. Twee type ic's die wel te krijgen zijn zijn de: TDA 3566 en de TDA3566A maar ja???
Ik ga het nogmaals proberen een goed foto te maken en op te sturen OK?

OK, maar ik geloof niet dat het IC defect is. ALs je TV het beter doet als je de bewuste print warmblaast, dan is er een elco kapot. Je kan ze allemaal vervangen, maar als het er veel zijn, kun je best een vriesbus kopen. (vloeibare CO2) Verkrijgbaar in electro-winkels. Warm de TV op en spuit daarna op de elco's. Een vooor een natuurlijk en geef ze wel even de tijd om af te koelen tot binnenin.

Ik heb in dit geval de Elco,s vijf stuks vervangen zie resultaat op foto's die ik je gemaild heb. Deze beelden komen eens in de 10 tot 15 minuten anders heb ik diagonaal naar boven scrollende dunne lijnen.

Oemoesnesie, ik heb je mail niet ontvangen.Zend terug aub je kent mijn emailadres.

Ik heb het opnieuw gemaild. Ik hoop dat het nu wel is gelukt.

Nu is het gelukt maar wel op de verkeerde mailbox. Je had geluk dat hij niet te vol was.
Als ik de foto goed begrijp zie je nog wel beeld maar met strepen in. Dat is niks klassieks. Maar wel gauw te vinden door het signaal te volgen met de scoop , vanaf MF uitgang tot aan de beeldbuis.Er zal wel een elco defect zijn die 'rommel' op het signaal zet. Controleer zeker ook de secundaire voedingspanningen met de scoop. Succes

Ik ga zoeken, maar die strepen heb ik wel constant maar het beeld dat je nu ziet heb ik om de 5 tot 10 minuten twee tot dire tellen met geluid en dan wordt het slechter en heb ik ook geen geluid. Vindt je het bezwaarlijk om mij vanaf de tekening de nummer elco's op te geven die verdacht kunnen zijn?
Ik heb wel iets meer dan aan het begin van de storing.

Ik zag op mijn hoogspanning het rode kabel naar de buis af en toe vonken over springen in de tule van mijn hoogspanning na deze veder ingestopt te hebben en aangedraaid was het vonken over.