Opdrukken op Philipslampen

Kruimel

Golden Member

Alex P

Golden Member

Op zaterdag 27 januari 2024 17:26:15 schreef Lucky Luke:
Ik dacht dat er eerder ook al een infraphil in dit topic was langsgekomen

Ander topic, maar dit is er ook eentje.

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.
maartenbakker

Golden Member

Niet allemaal Philipslampen en niet allemaal met opdruk (lastig te fotograferen) maar deze documenteer ik even snel voor ik ze doorstuur naar een mede-hobbyist die ze mogelijk op lighting-gallery plaatst.

Deze kooldraadlamp met van onderen geribde E27 fitting is van Philips. Op de ballon staat PHILIPS met daarboven 220-32-(III)

De tekst is alleen maar op de foto zichtbaar omdat ik het licht erdoorheen laat vallen, anders was er niets van te zien.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Dit is een Philipslamp met een getrokken draad (ook wel bekend als Barkhausen oscillator) en B22d bajonetfitting.

Op de kop staat een goed fotografeerbare opdruk:
PHILIPS
65-40W
=Δ=

Trekt 380mA op 31V (12W) en geeft dan al aardig licht. De oorspronkelijke werkspanning zal 65V zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 2 februari 2024 03:33:07 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Deze lamp met gespiraliseerde draad en B22d fitting heeft als opdruk:
LYRA
110V.60W

Op de stengel staat een handgeschreven serienummer 1116

Trekt 300mA bij 31V (9W) en geeft dan oranjegeel licht.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 2 februari 2024 03:34:42 (15%)

maartenbakker

Golden Member

Deze lamp met B22d fitting heeft een getrokken draad, de ballon is wat lager dan van de soortgelijke Philipslamp die ik hierboven toon.

Het opschrift is:
LYRA
110V.25W

Ook hier een serienummer op de stengel, zo te zien 771a

Op de fitting is met de hand 110V ? geschreven. Mogelijk met donker potlood of zwarte inkt.

Bij 31V loopt er ongeveer 100mA (3W) en is het licht oranjegeel.

maartenbakker

Golden Member

Tot slot een kooldraadlamp met E27 fitting die van onderen smaller is.

Op het glas staat een nauwelijks leesbare opdruk PHILIPS. Het is waarschijnlijk de oudste uit de collectie, er zit een pomp-pief bovenop.

Op de rand van de fitting staat 220-50, hij meet koud ongeveer 512 ohm.

revado

Honourable Member

Wat een prachtige serie lampen!
Vooral die oudjes met zo'n vacumeer puntje er bovenop hebben iets.
We zijn eigenlijk ook een paar archeologen voor lampen :)

Ik heb ook nog een paar ouwetjes waar de tekst met de hand op geschreven is, lijkt een soort oost indische inkt te zijn geweest.

Toffe peertjes, Maarten!

Ik wil nog eens een lamp met getrokken draad bemachtigen. Ik heb tot nu toe alleen de moderne Chinese variant in bezit.

Overigens kan ik die werkelijk niet gebruiken, omdat dat ding zo hard barkausen't. Zet ik 'm in één hoek van de woonkamer aan, dan overstemt ie de krachtigste nationale FM zenders op een portable in de andere hoek van de woonkamer moeiteloos. Zonder twijfel legt ie ook bij de buren alles plat op FM. De invloed op DAB heb ik nog niet getest...

Wat langer geleden had ik er een van Paulmann. Die oscilleerde niet.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
revado

Honourable Member

Ik heb weer een stukje "tante agaath antiek" gevonden.
2 Philips buizen uit de oudheid, vandaag vervangen door led.
Buizen zijn de originele zo te zien en ze doen het ook nog gewoon.
De buizen blijven bewaard, een voor @ledlover en een voor mij :)
Is er meer info over de productie, waar en wanneer?

Ik heb zelf overigens net een paar HPL-N 50w Comfort's gescoord, de kleinste uit de HPL serie met verbeterde kleurweergave.
Tevens een SDW-T 100w, het eindpunt van de natriumdamplamp-ontwikkeling met een daadwerkelijk wit licht. Daar moet ik nog een speciaal EVSA voor zoeken, de brandstroom is zeer kritisch, fluctuaties leiden tot een afwijking in de druk in de ontladingsbuis en daardoor afwijkingen in kleur.

Bij deze winkel ligt er nog een heel schap vol HPL 50/125/150 Comfort lampen, bakkenvol 150w son/vialox T's, een bergje complete straatverlichtingsarmaturen...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik heb ook nog een palletje oude (nieuwe) TLs. Niet aan de straatstenen kwijt te raken. Geniet van wat foto's van vooral de dozen:

Je kan kijken of ze ze op www.lighting-gallery.net/ willen hebben. Je weet maar nooit. Er worden daar wel vaker complete dozen ongebruikte buizen rondgestuurd. Zeker omdat het kleintjes zijn, is er wel een kans dat je een deel er van kwijt raakt. Die snelstart lampen bijvoorbeeld.

Bij het aanmelden krijg je een mailtje van of moet je contact opnemen met de moderators, om te laten weten wat je verwacht van het lidmaatschap. Ik denk dat als je duidelijk maakt dat je die lampen een goed thuis wil geven en er niet noodzakelijk flink aan hoeft te verdienen, dat je wel een advertentie daar mag plaatsen zonder dat je verder veel mee wil doen met de discussies. Je kan zeggen dat ik (Laurens) je er naar hebt doorverwezen.

Net zoals ieder hobbyistenclubje zitten er veel "eigenzinnige" mensen tussen, hihi

Op vrijdag 12 april 2024 17:37:09 schreef Ledlover:
Ik denk dat als je duidelijk maakt dat je die lampen een goed thuis wil geven en er niet noodzakelijk flink aan hoeft te verdienen, dat je wel een advertentie daar mag plaatsen zonder dat je verder veel mee wil doen met de discussies.

Dat is ook zo. Ik ga het eens proberen, allang blij als ik ze kwijt ben.

revado

Honourable Member

Op vrijdag 12 april 2024 17:21:32 schreef Hoeben:
Ik heb ook nog een palletje oude (nieuwe) TLs. Niet aan de straatstenen kwijt te raken. Geniet van wat foto's van vooral de dozen:[bijlage][bijlage][bijlage][bijlage][bijlage]

Als er 58 watt / 830 tussen zit heb ik interesse voor onze museumruimte in Oldenzaal.
Daar zitten 32 buizen aan een lijnsysteem...

Hier een van de kleine kwikdamplampjes met z'n opdruk.

En de SDW-T. Eindpunt van de natriumdamplampen-ontwikkeling, met een extra warmwit licht met een CRI van boven de 80.

revado

Honourable Member

De CDO-TT plus heeft volgens mij de beste cri waarde ( 90-99).
Die mag gewoon op een SON of HPI vsa.

sdw-t hebben een apart vsa welke ik had liggen maar zijn allang weg. komen veel minder voor als CDM-T of CDM-TC lichtbronnen. die sdw is nieuw zo te zien, heb er vervangen die aan de einden van dat buisje goed zwart waren.

zoiets vaker gezien bij sdw-t

https://www.lampdirect.nl/media/catalog/product/cache/290dfc417af48cab7e03db0f9be871ac/P/h/Philips_CSLS_100_SDW-T_220-240V_50_60Hz.jpg

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 12 april 2024 23:45:49 (30%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja, die SDW-T's hebben voor zover ik kan zien 3 dingen nodig: een ballast, een ontsteker en dan nog die stabilisator die je laat zien.

Stabilisator en ballast heb ik al op een duitse webshop gevonden (een compleet EVSA voor SDW-TG's ook, maar die lijken af te wijken qua brandstroom en spanning).
Ontsteker zal wel universeel zijn.

dure hobby om daar een set compleet voor te kopen. zou wachten op een mp armatuurtje van een gesloopte winkel oid. insavers van philips waren er 20 jaar geleden al met deze lichtbron.

hier, 25€ met lamp erbij

https://www.marktplaats.nl/v/huis-en-inrichting/lampen-hanglampen/m209…

maartenbakker

Golden Member

Op vrijdag 12 april 2024 12:23:29 schreef revado:
Ik heb weer een stukje "tante agaath antiek" gevonden.
2 Philips buizen uit de oudheid, vandaag vervangen door led.
Buizen zijn de originele zo te zien en ze doen het ook nog gewoon.
De buizen blijven bewaard, een voor @ledlover en een voor mij :)
Is er meer info over de productie, waar en wanneer?

Het fabrieksteken is dacht ik Roosendaal. De datumcode zou oktober 1973 moeten zijn.

Toevallig een vrijwel gelijk exemplaar gevonden https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=1612&a…

Kleur 34 zou overeen moeten komen met de latere kleur 840 en is dus high-CRI koelwit. Zal origineel nooit echt goedkoop geweest zijn.

Op zaterdag 13 april 2024 20:40:39 schreef testman:
dure hobby om daar een set compleet voor te kopen. zou wachten op een mp armatuurtje van een gesloopte winkel oid. insavers van philips waren er 20 jaar geleden al met deze lichtbron.

hier, 25€ met lamp erbij

https://www.marktplaats.nl/v/huis-en-inrichting/lampen-hanglampen/m209…

Die zag ik een hele tijd terug al. Verkoper verzendt niet, heb zelf geen auto en ook op de motor met op de een of andere manier dat ding achterop geknoopt, is alleen de benzine duurder dan het VSA + de regulator die ik al bij een duitse overstock/old stock webshop vond. Die vraagt 9 euro voor een smoorspoel-ballast en 9 euro voor het stabilisatiegeval + condensator. Moet ik er alleen nog een ontsteker bij vinden geloof ik.

Lampje zelf was 2,50 ongeveer :)

Ik betaal echt niet 'for shits and giggles' de volle mep voor die VSA's hoor. Heb 'n paar ouwe T12's - die draaien op een Osram EVSA die ik op het werk uit een hoop half gesloopte armaturen heb geplukt.
M'n HPL-N'etjes draaien op de VSA's uit de straatverlichting die geLEDificeerd werd enzovoorts.
En soms hebben mensen nog wat liggen als je een beetje rondvraagt.

M'n duurste armatuur is een spuitgegoten aluminium Philips floodlight ergens uit 2008 ofzo met een EVSA voor een SON-T er in. Nieuwprijs 500 euro. Die heb ik dan wel weer compleet van marktplaats getrokken voor 25 euro. Zeer degelijk ding. Had 'm eigenlijk alleen voor de lamp en het evsa gekocht maar toch zonde om zo'n degelijk ding weg te gooien...

Op dit moment is obscure lampjes proberen nog een van de goedkopere hobby's. Veel spul wordt gedumpt omdat het bij de miljoenen geproduceerd is en/of achterhaald is. De kunst is om 't te vinden voordat het in de prullenbak belandt, dat is ook al gebeurd met de losse VSA's die de kringloop waar ik die SDW-T en hpl Comfort vond.
Ik denk dat het pas tegen de tijd dat ik omkiep zo zeldzaam is geworden dat er wat meer historische interesse voor komt.
Enige waar ik best flink voor betaald heb, waren mijn SOX 18 lampen. Die gingen gebruikt voor 17,50 per stuk.

Op zaterdag 13 april 2024 22:13:10 schreef Ledlover:
[...]

M'n duurste armatuur is een spuitgegoten aluminium Philips floodlight ergens uit 2008 ofzo met een EVSA voor een SON-T er in. Nieuwprijs 500 euro. Die heb ik dan wel weer compleet van marktplaats getrokken voor 25 euro. Zeer degelijk ding. Had 'm eigenlijk alleen voor de lamp en het evsa gekocht maar toch zonde om zo'n degelijk ding weg te gooien...

.

tijd terug een parking van nieuwe verlichting voorzien, daar zaten ook philips armaturen bij van 2008 maar ook vrijwel dezelfde uit 1978. sommige goede armaturen raak je wel kwijt op mp. stel je hebt een flatgebouw met honderd destijds dure bega armaturen en er is 1 armatuur waar het glas van stuk is dan ben je blij met zo'n NOS ding. had op t werk planken vol met gasontlading spots en dergelijke NOS armaturen. nieuw in de doos. aantal als bouwlampen ingezet, kapot? hop bij t ijzer en de volgende pakken. nog waren er veel van over. geen hond bied er nog iets op dus het ging ook weg. de ledarmaturen stonden al klem in de rekken dus ruimte maken.

revado

Honourable Member

Op zaterdag 13 april 2024 22:13:10 schreef Ledlover:
[...]

Die zag ik een hele tijd terug al. Verkoper verzendt niet, heb zelf geen auto en ook op de motor met op de een of andere manier dat ding achterop geknoopt, is alleen de benzine duurder dan het VSA + de regulator die ik al bij een duitse overstock/old stock webshop vond. Die vraagt 9 euro voor een smoorspoel-ballast en 9 euro voor het stabilisatiegeval + condensator. Moet ik er alleen nog een ontsteker bij vinden geloof ik.

Lampje zelf was 2,50 ongeveer :)

Ik betaal echt niet 'for shits and giggles' de volle mep voor die VSA's hoor. Heb 'n paar ouwe T12's - die draaien op een Osram EVSA die ik op het werk uit een hoop half gesloopte armaturen heb geplukt.
M'n HPL-N'etjes draaien op de VSA's uit de straatverlichting die geLEDificeerd werd enzovoorts.
En soms hebben mensen nog wat liggen als je een beetje rondvraagt.

Op dit moment is obscure lampjes proberen nog een van de goedkopere hobby's. Veel spul wordt gedumpt omdat het bij de miljoenen geproduceerd is en/of achterhaald is. De kunst is om 't te vinden voordat het in de prullenbak belandt, dat is ook al gebeurd met de losse VSA's die de kringloop waar ik die SDW-T en hpl Comfort vond.
Ik denk dat het pas tegen de tijd dat ik omkiep zo zeldzaam is geworden dat er wat meer historische interesse voor komt.
Enige waar ik best flink voor betaald heb, waren mijn SOX 18 lampen. Die gingen gebruikt voor 17,50 per stuk.

Vandaag vanaf Den Haag naar Arnhem geweest, vanwege de afsluiting van die rottige Galecopper brug ( en daarvoor 40 minuten in de file...) via de A2 en A 15 gereden, dus vlak langs Druten gekomen...
Toen ik vanmorgen weg reed had ik dit natuurlijk nog niet gezien anders had ik even 2 van die dingen op kunnen pikken.
In Arnhem uiteindelijk wel het nodige leuke gebruikt drumspul ( roto-drums) gescoord, dat staat nu in Oldenzaal, maar dat is weer een andere hobby :)

revado

Honourable Member

Op zaterdag 13 april 2024 21:42:30 schreef maartenbakker:
[...]
Het fabrieksteken is dacht ik Roosendaal. De datumcode zou oktober 1973 moeten zijn.

Toevallig een vrijwel gelijk exemplaar gevonden https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=1612&a…

Kleur 34 zou overeen moeten komen met de latere kleur 840 en is dus high-CRI koelwit. Zal origineel nooit echt goedkoop geweest zijn.

Thanks Maaarten, dus mijn inschatting van 50 jaar was niet verkeerd.
Ze hebben in een gang in de kelder van een flat voor ouderen ruim 50 jaar trouw gewerkt.
Heb ze vervangen door led maar licht gaven ze nog prima, zie plaatje.
Al is wit licht in de loop der jaren wel geler geworden, dat 840 is meer 830 geworden.