Dag,
Ik heb een Philips FA 330 versterker (incl. tuner), uit ongeveer 1990, waarvan een tijd geleden de A-luidsprekeruitgang het niet meer deed. Tenminste, het rechterkanaal ervan. Links werkte wel. Ik heb de luidsprekers op de B-uitgang gezet en dat ging lange tijd goed. Echter, sinds een half jaar begon de muziek steeds nadat ik er een minuutje naar geluisterd had, te kraken en onhelder te zijn.
Ik heb de versterker maar eens opengemaakt en schoongemaakt. Na wat lezen op internet kwam ik er achter dat het luidsprekerrelais wel eens de boosdoener kon zijn. Het relais van de A-uitgang heb ik opengemaakt en met IPA proberen schoon te maken. Het geheel 'klikt' prima, maar ook na de schoonmaak bleef het rechterkanaal dood. Ook tikken op het relais, had geen enkel effect. Wie kan mij helpen?
Via de link zie je wat fotootjes: https://plus.google.com/photos/100717101785132977004/albums/5912353100…
En via deze link een filmpje van schakelende relais https://plus.google.com/100717101785132977004/posts/jFJ5eyrvSYQ
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
bekend ding, heb ik menig open gehad vroeger
zit er geen losse soldering in? dat zijn nogal eens veroorzakers van problemen. ook is de evt balacnceknop een bekende veroorzaker omdat deze nooit wordt verzet.
als de a kant ook niet terug komt na het volume open te zetten is er meer aan de hand als het relais wat vuil is.
De balance werkt, via het B-kanaal maar ook als ik via het A-kanaal alleen de luidsprekers op links aansluit.
Het volume heb ik al helemaal open gezet. De relais lijkt ook nog vrij schoon, maar ik weet niet of ik ook het zijkapje (ipv. alleen de bovenkant) er af kan halen om beter te zien of 'ie vuil of stuk is? Er zit een uitsparing aan de onderkant bij de relais, maar slechts aan één van de korte kanten. Ik weet niet of ik daarmee de hele relais open krijg.
Dank voor het meedenken in ieder geval. Groeten,
Michiel
testman
heb je al eens een stekker in de koptelefoon ingang gestoken en geluisterd of daar wel stereo geluid is? zo ja is de schakelaar in de koptelefoonplug wrs vuil. contactspray erin en een keer of tig met de jackstekker erin en uit gaan..
Eh, de B-luidsprekers geven stereo en er is niks mis met mijn koptelefoonuitgang. De problemen zijn:
- rechterkanaal van A-uitgang doet niks
- op B-uitgang wel stereo, maar na even aanstaan, komt er wat onhelder geluid/gekraak uit (al is kraken niet het goede woord; het geluid is gewoon niet zuiver).
Michiel
testman