Heb een versterkertje met een (half) opgeblazen STK2038. Er stond 38 VDC op één kanaal. Die defecte module heb ik verwijderd. Een nieuwe is leverbaar voor ongeveer 12 €, dus kan worden hersteld.
Na wat vraagtekens omtrent de oorzaak van dit plots "overlijden", lees ik hier en daar dat die STK-modules niet bijzonder te vertrouwen zijn. Ze geven naar verluidt wel eens de geest zonder duidelijk aanwijsbare reden en schijnen daarbij vaak ook de spanningsversterker in hun ondergang mee te sleuren.
Aangezien ik er zelf verder geen ervaring mee heb, vraag ik me af of het aangewezen is die module zondermeer te vervangen; of dien ik - behalve de gebruikelijke DC-controle - eerst andere metingen uit te voeren voor ik de versterker weer in gebruik neem.
Met andere woorden, kan ik de goede werking van spanningsversterker checken zonder de aanwezigheid van de STK-module of dient die eerst te worden vervangen?
Ik loop liever niet het risico de nieuwe module al meteen weer op te blazen omwille van een ander ongekend defect.