Beste mensen,

Ik wil graag een transistor versterker bouwen en heb een basisschema gemaakt. Nou ben ik erg benieuwd of ik het goed heb gedaan en of deze schakeling zou werken.
http://tinypic.com/r/2r5yeyo/5

Alvast bedankt!

Pfff, 4 onderdelen soldeer ze aan elkaar en meten maar.

ik heb ze op dit moment niet in huis. En ik wil graag weten of ik het goed berekend heb. Het is bedoeld om audio mee te versterken en ik wil het later toepassen met een vermogen transistor zo dat ik er wat meer watts uit kan halen.

Welnu; Wat gebeurd er als de ingang onder of boven de 0.7 V wordt getrokken ?

Hoe bedoel je? Er is toch 0,7 V tussen de basis en emmiter nodig om te kunnen werken? En dat heb ik zo toch?

Heb je al eens gegoogled op "versterker schema" of "amplifier schematic"?
Zo ja: waarom zouden al die schema's er anders uitzien dan de jouwe?
Zo niet: zou je dat dan niet eerst eens gaan doen?

Er staan heel veel dezelfde als deze op alleen hebben ze na de emmiter nog een extra weerstand. Maar deze werkt dus niet in deze staat?

Op 25 augustus 2013 15:17:18 schreef Aart:
Welnu; Wat gebeurd er als de ingang onder of boven de 0.7 V wordt getrokken ?

Dit dus; hij versterkt alleen de "bovenkant" van het signaal.
En geloof me: 50% THD is niet om aan te horen.

Je hebt nu alleen het principe van spanningsversterking voor een transistor gevonden. Dat is heel iets anders dan een praktisch bruikbare versterker

Dus ik zou in principe ook nog een pnp transistor erbij moeten gebruiken? ik heb nog niet vaak met een transistor gewerkt op audiogebied dus wil er graag meer over leren.

Dat begrijp ik, maar hoe je een 1-transistor versterker ontwerpt en doorrekent is al vele malen beschreven in boeken en volgens Google ook wel op internet.

Ik zal wel even beter gaan zoeken in ieder geval bedankt.

GES Gemeenschappelijke Emitter Schakeling

Nog een emitterweerstand en een paar condensators en je hebt een klasse A versterker...

Dus ik heb toch gelijk? Maar MJN is deze schakeling goed opgebouwd met de waarden zo?

Nee. Alle waarden zijn fout, en niet zo'n beetje fout ook.

Twee voorbeelden:
a) hfe=200, Ib=1mA. Hoeveel is Ic dus? Hoeveel de spanning over 45 ohm? Hoeveel de spanning die voor de tor overblijft?

b) Ib=1mA. Uit welke weerstand komt die? Hoeveel spanning valt daarover dus? Hoeveel stroom blijft er dan over voor de andere weerstand? Waarom zit die er dan?

En dat is dan alleen nog maar de instelling. Over het eigenlijke versterken van een signaal (voor welke verbruiker trouwens?) gaat het dan nog niet eens.

Zoek even in de Wiki (of in een echt boek), en lees.

Oke bedankt ben een beginner met dit dus word nog wat ...

Op 25 augustus 2013 15:13:27 schreef Roland van Leusden:
Pfff, 4 onderdelen soldeer ze aan elkaar en meten maar.

Gewoon dit doen!
Dit is een leerzame actie.
Doe het maar met de onderdelen die je wel hebt en pas je schema met nieuwe berekeningen daarop aan. Een paar weerstanden en een transistor heb je vast wel ergens liggen. De versterkingsfactor van jouw transistor kan je vast wel in de bijbehorende datasheet op internet vinden.
Een vermogensversterker bouwen volgens een afgeleide van dit schema gaat niet.

Ik bedoel het niet om je een standje te geven, of zo; ik bedoel echt dat je dit eens na moet rekenen. Je gaf zelf de gegevens immers.
Als je dit uitrekent, zie je namelijk meteen het probleem en hoe het wel moet.

Met je huidige schema gaat Ib=1mA al niet lukken. Maak het jezelf makkelijk en begin bij Ic en UCE (Rc) en bereken dan de basis weerstanden. In plaats van een Rbe (700) zou ik een emitterweerstand gebruiken.

[Bericht gewijzigd door markce op (21%)]

Dat snap ik! Ben hier immers om te leren. Ik ben jullie allen dankbaar!

Ik vind het ook niet gemakkelijk. Om de gelijkstroominstellingen puur theoretisch uit te rekenen moet je ook de karakteristieken van de transistor hebben (datasheets). Ik ben ook meer praktisch ingesteld en bouwde schakelingen na, die een ander al had verzonnen. Perfect om mee te beginnen zijn de experimeteerdozen van Philips.
De handleiding welke erbij zit heb ik op internet gevonden:

http://www.radiodatabase.nl/toestellen/philips%20bouwpakket/EE20xx/EE2…

Uitleg vanaf het begin: hoe werkt een transistor en voorbeeld schakelingen, welke je probleemloos kunt nabouwen, en aan kunt meten.

Op 25 augustus 2013 20:11:53 schreef Frederick E. Terman:
Zoek even in de Wiki (of in een echt boek), en lees.

En bereken het na, dan pas merk je waar je snel overheen leest.

Zie ook http://www.hobby-electronics.info/nl/course/html/Bipolaire-Transistore…, is dat te hoog gegrepen kijk dan eens rond voor duidelijke beginnersboeken.

Bedankt! ik ga er wat van proberen te maken