evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Het motor boaten is ondertussen gestopt, weer een raadsel.
Als de afvlakcondensatorelco na de gelijkrichter zo'n aluminium bus is die op het chassis is geschroefd, kan de bus (die de minpool van de elco is) wel slecht contact met het chassis maken.
De elco even losnemen en het chassis en de bus ontdoen van oxide lost het probleem dan op.
en met de scoop het signaal gemeten op oscillator (pin 8 en 9)
Dat gaat niet goed. De scoop belast de oscillator te veel en dan klopt er niets meer van de frequentie.
Meet de frequentie van de oscillator op de anode van de heptode (pen 6). De heptode werkt dan als buffer voor het oscillatorsignaal.
D.W.
DW
Allen bedankt
Het "kreng" werkt na vervanging van de 0,1µF condensatoren op de schermroosters van de ECH81 en de EBF80 en op de AVR regeling. Simpel toch, en het staat ook verschillende keren in de posts maar daar stond ook veel meer dan dat.
Het schema is van 1961, als het toestel toen is gebouwd, 50 jaar terug, is vervanging van de rest van de condensatoren ook geen overbodige luxe. Ongeacht of één en ander nu werkt de cursus van Evdweele moet ik toch doornemen.
Nog één opmerking:
Ik heb een optater gekregen toen ik de met één hand aan het chassis de laagfrekwent buis (een stalen 6L6) vastpakte. Pen 1 was niet geaard. Maar hoe komt daar spanning op ?
Ik dacht dat electronen die negatief horen te zijn en die niet door de plaat zouden worden gevat, toch geen spanning kunnen veroorzaken op het niet geaarde omhulsel van de buis.
Bij de glazen 6L6G was pin 1 op de buisvoet ongebruikt. Soms werd die dus als handig soldeersteuntje gebruikt; bijvoorbeeld voor de schermroosterweerstand.
Zette je nu vervolgens een stalen 6L6 (die pin-compatible heette!) in die voet, dan stond er dus hoogspanning op de buis.
Kijk even of pin 1 wel vrij is. Zo niet, verhuis de bedrading die eraan zit dan naar een vrije soldeerlip ergens in de buurt.
Daarna pin 1 aan massa leggen.
Is pin 1 wel al vrij, dan nog: aan massa leggen. Doe je dit niet, dan vormt de buis een - na enige tijd geladen - condensator van enkele tientallen pF.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Het schema is van 1961, als het toestel toen is gebouwd, 50 jaar terug, is vervanging van de rest van de condensatoren ook geen overbodige luxe.
Dat zou ik niet doen. Lukraak condensatoren vervangen KAN een defect oplossen, maar het HOEFT niet zo te zijn. Bovendien leer je er niets van.
Zinvoller is om te onderzoeken wat de oorzaak van een fout is.
Even lekker prikken met een scoop laat een wereld voor je opengaan 
de cursus van Evdweele moet ik toch doornemen.
Stop! Het is niet MIJN cursus. De cursus is geschreven door medewerkers van Philips om hun detailhandelaren de kunst van het repareren bij te brengen.
Die detailhandelaren waren in die tijd heel vaak fietsenmakers, elektriciens of iets dergelijks, zonder enige opleiding in de radiotechniek. Omdat de radio erg in de belangstelling stond gingen ze naast fietsen of stopcontacten ook radio's verkopen. Alleen was het repareren dan een probleem. Vandaar de cursus.
Ik heb de complete cursus Van het Electron tot de Super uit 1954 (11MB) ter download online gezet.
Op de website van Frank Philipse vind je de meeste datasheets van buizen. Aan de hand van de datasheet kan je uitvlooien waarom je een oplazer van die staalbuis kreeg.
beste Ed, als ik goed lees is het toestel weer functioneel. Het lijkt me niet onverstandig condensatoren van de zelfde leeftijd en familie dan maar meteen mee te vervangen, het zijn er maar enkele.
Deze middag nog een kleine generator LSG10 van lange geleden (Leader)tot leven gewekt.
2 lekkende papierrakkers beletten de 400Hz oscillator te laten functioneren, maar als hij dan toch open op tafel ligt kan je den andere beter mee vervangen (dat waren er nog 2) ze lekten ook stevig, bleek bij nameten achteraf.
groeten
Kris