Ik ga een nieuwe koptelefoonversterker bouwen. Hierovor heb ik een transformator voor nodig. Die hoeft slechts 3 VA te zijn.
Een kleine ringkerntransformator kost al 13 euro. Dat vind ik toch belachelijk veel geld voor de luttele stroom die ik ga trekken.
RS part http://be02.rs-online.com/web/p/toroidal-transformers/2239070/?searchT…
Reichelt.de begint bij 15 euro voor 10VA.
Ik zou een gewone transformator nemen, kost maar 2-3 euro. Mag die in dezelfde behuizing zitten als de versterker, of moet ik me zorgen maken om elektromagnetische interferentie?
Bonusvraag
mag ik wat prulletjes zoals een relais ook aansluiten op dezelfde transformator? Ik zou denken dat dit met symmeterische belasting kan te maken hebben, maar dat is een gok.
FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Of een "gewone" trafo brom veroorzaakt ligt helemaal aan je mechanische en electrische ontwerp van je versterker. Werk je bijv. met gebalanceerde signalen of niet etc. Eventueel kun je besluiten een externe (lineaire) net-adapter te nemen en desgewenst via een virtuele nul een symmetrische voedingsrail te maken als die adapter maar een "enkele" DC spanning geeft.
Relais kun je volgens mij ook gewoon uit die voedingspanning voeden mits je binnen de spec. qua belasbaarheid blijft natuurlijk; ik neem aan dat je tijdens het luisteren die relais niet schakelt?
YMMV