Vraag boek Wildi

Hallo Mensen,

Weet iemand misschien waarom ze in het meegeposte plaatsje op een gegeven moment Utop/Udc doen ?

Als ik namelijk de hoek weet weet ik alles.

Ik stuur een plaatje van de uitwerking mee.....
De vraag is om A- uit te rekenen. Kan iemand mij vertellen hoe ze bij die:

arcsin (1800/2828) komen ?

Nadere uitleg over de vraag zie plaatje.
http://s23.postimg.org/7yv9qtlej/Wildi.png

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik snap waarschijnlijk de vraag niet.
Maar bij 90 graden zit je op de topspanning van 2828V. De sinus van 90 graden is 1.
Nu willen ze weten wanneer je op 1800V zit. De sinus is dan 1800/2828. En blijkbaar hoort daar een hoek van 39,5 graden bij.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Beste Frederick, ik denk dat ik dankzij jouw antwoord in de goede ''denkrichting'' ben geduwd. Dankjewel hiervoor.

Nou het is namelijk de bedoeling dat ik A- moet uitrekenen. Er is een topwaarde gegeven. Dat is die 2828 Volt. De DC-waarde die deze halve sinus snijdt is 1800Volt zoals op de foto te zien.

Men wil dat ik A- uitreken, op basis van het feit dat A- een driehoek is. Dus die aanname moet ik maken om A- te berekenen.

Als ik namelijk 1800/2828 doe. Vervolgens de uitkomst door pi deel en met 180 vermenigvuldig kom ik uit op 36 graden en geen 39,5 graden.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 25 september 2013 20:48:48 (24%)

Niet 1800/2828 maar arcsin(1800/2828)

De grafiek is '2828 * sin(pi*t)', jij wilt weten wanneer dat 1800 is. Dus moet je '2828*sin(x) = 1800' oplossen. Dus x = asin(1800/2828), x = 39.5 graden.

BESTE BART,

HARTSTIKKE BEDANKT...>HET LAMPJE IS GAAN BRANDEN !! DANKJEWEL !!!

WAT BEN IK TOCH DOM GEWEEST !!!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 25 september 2013 22:44:23 (56%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik zie dat er een spoelwaarde wordt berekend aan de hand van de snelheid waarmee bij een stroom van 7A de spanning varieert.
Waar hoort deze vraag bij?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

De Spoelwaarde wordt aan de hand van de energie die A- dus moet voorstellen, berekend.
De vraag om A- te berekenen, houdt dus hier verband mee.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 26 september 2013 18:38:34 (48%)

Ter lering en vermaak:
* bereken de A- oppervlakte ZONDER uit te gaan van een driehoek.
* Vergelijk dit antwoord met wat je eerst had. Hoe groot is de afwijking?

Hints: 1) je moet A- / 2 uitrekenen. 2) Eerder is een exacte oplossing voor A+ gepresenteerd.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Wist u dat de calculator van android standaard in radialen werkt? Ik nu wel.

Afijn, het verschil tussen de driehoek-benadering en de echte berekening valt me alles mee, 4%.

Als ik met 2000V, 7A aan de slag wil dan zorg ik voor meer marge dan 4%.
Aan de andere kant, 4% van 14kW is nog steeds 560W, voorwaar geen kattepis.

Ik volg je even niet. Maar in ieder geval bedankt iedereen ! Ik ben geholpen en heb mijn antwoord ook.

Ik weet niet hoe deze forum gesloten kan worden ?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 28 september 2013 09:24:37 (58%)

Noknok, ik post zo nu en dan "extra" vragen, waarmee je verder kan leren dan origineel in het boek of van je leraar de bedoeling was. Soms kom je die stof dan ineens tegen op je examen. Soms in het vervolg vak.
Blurp heeft het uitgerekend. Ik (nog) niet. Het is jou onderwerp, dus hij heeft het netjes aan jou gelaten om het zelf uit te kunnen rekenen en de uitwerking te posten. Als je daar geen zin in hebt, blijft het topic normaliter open, zodat iemand anders ter lering over b.v. een maand of zo de uitwerking van mijn vraag kan posten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hallo rew,

Ik snap hem...

Maar dat is dan 'gewoon' de integraal van 2828sin(x)= -2828cos(x) binnen de grenzen van 0 en 39,5 graden, dat is [-2828cos(39,5)]-[-2828cos(0)]= 645,82 en dat weer keer 2 is 1291,69 V.s hoe ander antwoord ? ?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 28 september 2013 09:24:47 (57%)

Henry S.

Moderator

Op 27 september 2013 01:00:28 schreef Noknok:
Ik weet niet hoe deze forum gesloten kan worden ?

Lees dit aub eens.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.