Geluid is goed, kleuren zijn erg flets, een deel van het beeld is Grijs/Wit, en het beeld ijlt nogal na. Het lijkt wel of je naar een negatief van een foto kijkt.
Info + Mute ingedrukt maar daar weet ik niet wat ik moet veranderen, zou ik ergens naar fabrieksinstellingen terug kunnen gaan?
Het type is JVC LT-42S90BU
Ik zie in een ander topic http://www.circuitsonline.net/forum/view/112166
dat de software er opnieuw in kan, hoe gaat dat in zijn werk?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Welk merk paneel zit daarin? AU-Optronics toevallig? Dan heb je goede kans op de AS15F op de TCON defect. Ander merk paneel, alsnog grote kans op een TCON-probleem.
@hieronder: paneel vervangen loont eigenlijk alleen onder garantie (origineel JVC zal >1000 euro kosten). Je kan indien van toepassing wel het IC los vervangen (hooguit 10 euro), of de TCON als unit (hooguit 100 euro). Kijk eerst even wat erin zit, dan weet je wat je moet bestellen.
Is dat paneel te vervangen? Wat kost zoiets ongeveer? Begrijp ik dat vervangen het probleem misschien niet op lost?
Kijk eerst eens wat voor t-con erin zit voor je begint te vragen over kosten. Zonder te weten wat erin zit is het een beetje raden en daar schiet je niets mee op.
Ik sluit me bij mijn voorgangers aan.
Het T con moet wel oorzaak zijn en waarschijnlijk zit er zoals zij ook al stelde een AUO panel in met het bekende ic de AS15 .
Dit IC is door iemand die redelijk goed kan solderen eenvoudig te vervangen .
Kan je niet solderen begin er dan niet zelf aan.
Een nieuw panel is zo,n toestel niet waard
Het klinkt heel aannemelijk dat die ic vervangen moet worden, ik ga er morgen verder mee. Bedankt voor het meedenken!
Is aan het ic te zien dat het kapot is? temperatuur? kleur?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Je kan het aan het IC zien doordat het er in zit. Als het er niet inzit is het niet stuk, en anders wel 
Klinkt simplistisch maar zo simpel is het echt. Begin sowieso even met achterop het paneel te zoeken naar merk en type, is het AUO dan is de kans groot.
De TCON zit onder een kapje middenboven op het paneel, bij de meeste niet gloednieuwe types.
Het T Con board is AUO 07A33/1A, verder staat er `T420HW01 V2 control board`op
De IC heeft 50 pinnen en er staat op:
Winband W9412G2CB-6 V75603500212 7520HATWW
Ik lees ergfens dat die kabels los maken en weer vast zetten ook wel eens helpt?
Afbeelding
maartenbakker
Golden Member
Inderdaad AU! Zit de AS15F niet buiten de foto uiterst rechtsboven? Het is een wat kleiner ding met 48 pootjes rondom en verzorgt alle voorspanningen van de LCD.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (15%)]
LG als panel ontwikkelaar niet onbekend gebruikt OOK AUO panels in enkele van hun modellen 
Vandaag slechts 1 AS ic vervangen
het is idd het zelfde board. Het leek erop dat de pinnetjes niet allemaal goed vast zaten dus die vast gesoldeerd, maar dat gaf geen resultaat. Ik ga nu maar een nieuw board bestellen bij de tv dokter, hopen dat hij het dan weer doet
maartenbakker
Golden Member
Met het nieuwe board doet hij het weer perfect!
Ik heb er in dit geval voor gekozen om een nieuw tcon board te bestellen omdat op de kapotte ic niets staat dus dan moet ik eerst uit vinden hoe het nieuwe ic te plaatsen en bovendien is dat solderen nogal storingsgevoelig. Ik zal het oude board in elk geval bewaren. Bij auto's koop je een dynamo of startmotor met inlevering van de kapotte motor. Misschien zoiets ook in de elektronica?
Mooi dat 'ie het weer doet, maar je argumenten om een andere print te nemen ipv. de bestaande te repareren vind ik wat zwak.
Op deze foto zie je duidelijk een stip in de rechterbovenhoek op het IC. Die stip duidt aan waar pen 1 zit en aangezien dat op de print ook duidelijk is aangegeven dmv. pennummers en een witte driehoek had dat totaal geen probleem hoeven zijn.
Ook de bewering dat solderen nogal storingsgevoelig is lijkt me nogal vergezocht. Of bedoel je meer dat jouw solderen nogal storingsgevoelig is?
Ben het helemaal met SonyTech eens.
Als je een ic kan vervangen is eigenlijk niet te zien dat deze vervangen is.
Tuurlijk zijn er prutsers die maar wat doen....dan is alles storingsgevoelig.
Zonde dat een prima te repareren t-con nu niet meer gerepareerd wordt.
@HoiPeet.....als je de t-con nog hebt wil ik hem wel overnemen van je.
Stuur me maar een privemail dan.
Thanx
De JVC doet het inmiddels 11 jaar prima, super mooi beeld.
Mijn vriendin heeft een paar jaar geleden een Samsung tv gekocht en nu is de bovenhelft van het beeld erg donker, bijna zwart. Het schijnt een typische Samsung storing te zijn. Is iemand ermee bekend en is dat te repareren?
Ik zou een ander topic starten, JVC en Samsung rijmen niet op elkaar.. ( maar ja It's a Samsung.. met kapotte LEDs en diffuser plaat)