DCV ipv ACV tbv draagbaar maken audio (wat doe ik met elco ?)

Hallo
Al heel vaak ben ik middels de zoekmachine op dit forum terecht gekomen en heb vaak zeer dankbaar gebruik gemaakt van jullie informatie maar ondanks verschillende topics mbt zelfbouw van draagbare audio apparatuur heb ik na lang zoeken niet ergens echt antwoord kunnen vinden. Omdat ik gewaarschuwd werd voor het 'omhoog kicken' van een topic heb ik diep adem gehaald en ben zelf een discussie begonnen.
Ook ik ben dus bezig met het bouwen van een draagbare versterker inclusief speakers waarmee ik best ben; voor zover ik kon heb ik de print en bekabeling uitgevogeld en iig alle kabels zoals input/output en vervangen, potmeters gemeten en vervangen en verlengd.
En wil dus de voeding omzetten van wissel naar gelijk (2 bij nader inzien best zware :/ loodaccus van Velleman 7.2A) en ik zou het erg op prijs stellen indien iemand zou willen helpen met een aantal vragen.
Ik weet waar de wisselspanning (12.7 V van trafo) binnen komt en heb de 4 diodes voor gelijkrichting gelokaliseerd. (16.33 V gelijkspanning)

Mijn vraag : mag ik de elco (4700 uf) overslaan indien ik direct spanning middels een 12 V accu op de print wil aansluiten, heeft de elco nog wel een functie indien de gelijkrichter wordt overgeslagen ?

Die dikke bufferelco heb je absoluut nodig als je AC uit een trafo gaat gelijkrichten. Maar als je al DC uit een accu hebt, dan niet. Ik zou nog wel elcos gebruiken voor de stabiliteit, maar die kunnen dan veel kleiner zijn. 100 tot 470 uF of zo.

Als de bedrading naar de accu kort is (dus minder dan 50 cm of zo), dan heeft de elco geen echte functie meer, maar laten zitten kan absoluut geen kwaad.

Heel erg bedankt voor jullie vlotte en vooral nuttige reacties, goede tip om toch een elco te gebruiken maar dan kleiner. Bedoel je daarmee de grote vervangen of kan de kleine erbij door over de nieuwe spanning te zetten ? Ik verlies geen stroom van batterij aan de elco dus ? En de diodes voor gelijkrichting, ook gewoon laten zitten ?
Een andere vraag is mbt de oplader, ik heb een klein (en goedkoop) acculadertje gekocht wat ik in 'de boombox' wil inbouwen die dus continue aan de batterijen zal hangen.
Is dit ok of kan ik er beter iets tussen zetten om geen spanning aan oplader kwijt te raken?