Philicorda orgel: condensator 20K vervangen door 22K?

Hallo,
Ik moet in de Hartley oscilator van de F# in een Philicorda GM751/00T orgel een condensator vervangen. Twee vraagjes hierover:

- op de condensator (zo'n oude gele Mullard) staat als waarde 20K. Ik neem aan dat dit 0,020uF is? Heeft iemand een idee waar K voor staat?

- condensators van 20K zijn moeilijk te vinden. Denken jullie dat ik die kan vervangen door een 22K?

Alvast erg bedankt voor jullie reacties!

Als die 20K belangrijk is zet je twee van 10nF (10K) parallel.
K staat voor kilo (1000), dus 20K is 20.000 pF = 20nF

En voltage maakt niet uit toch? In die zin dat er 63V op staat, maar alles dat hoger is is ook goed, toch? Zelfs 250V wat al een pak hoger ligt?

Kan je een foto van de condenstor en z'n opschrift maken, zodat we een idee krijgen van de (elektrische) grootte?

Ik zou nl. zeggen dat het een condensator van 20pF ±10% is.

Bij hele lage waardes wordt de capaciteit in picofarad aangegeven met twee cijfers. Bijvoorbeeld: '22' = 22pF.

Bij de grotere met drie: een condensator met het opschrift "xxy" heeft als waarde xx * 10y picofarad. '473' = 47*103 = 47.000pF = 47nF.

De letter geeft de tolerantie aan, in dit geval de "K" wat overeenkomt met ±10%.

Overigens: als de letter een decimaal voorvoegsel zou aanduiden, dan zou het een "k" moeten zijn en geen "K".

Op deze link staat de service manual: http://egrefin.free.fr/images/Philicorda/PhilicordaGM751.pdf

Op pag. 14 van de manual staat condensator C169=20K bij de laagste F-oktaaf.

Lekker duidelijk allemaal.

Ik lees nu in het schema dat Philips destijds kennelijk de 'kpF' kende als condensatorwaarde, daar had ik nog niet eerder van gehoord. Dat betekent dus dat als er een waarde van 20K in het principeschema staat ze 20.000pF ofwel 20nF bedoelen.

Uit jouw post had ik begrepen dat de aanduiding 20K op de condensator zelf stond, of heb ik dat mis?

De condensator die @Piet Hein2 noemt, C169, die zit in de laatste deler die achter de F-oscillator hangt. Volgens de TS is hij op zoek naar een condensator die in de F#-oscillator zit. Dat is in het schema het deel tussen buis B101b en neonlampje B127 en daar zie ik geen condensator die 20K moet zijn. Ook in de achterliggende deler-rij is er geen enkele condensator van die waarde te vinden.

@Bram9206: kan je een foto maken van de condensator en aangeven wáár 'ie op de print zit, bv. door het referentienummer Cxxx?

Weet je zeker dat het om de oscillator en delers voor de F# (= Fis) is en niet van de F?

Het beste kun je de condensator doormeten, dat is de beste manier om het zeker te weten. Maar blijkbaar zit dat ding niet waar jij denkt dat hij zit (ik heb schema niet bekeken maar sonytech is daar bedreven genoeg in dus dat zal vast zo zijn)

Waarom denk je dat deze slecht of kapot is ? Er zijn 3 opties,
- het ding is uit elkaar gevallen en je kan hem niet meer meten,
- je hebt hem gemeten, of met een scoop daar gemeten en weet daardoor zeker dat hij stuk is.
- je denkt dit omdat je dat ergens op internet hebt gelezen ;-)

Wat zijn de symptomen ?

Sorry voor de verwarring (even vergeten), maar mijn GM751 is een overgangsversie en is eigenlijk al een GM752, waarvan je hier het schema kan bekijken: http://www.peel.dk/Philips/Philicorda_GM-752.html

De condensator die ik bedoel is de C65 in de oscilator van F#. Op de condensator staat:

20K
63V=
+/-2%10

Heb geen fototoestel in de buurt, maar lijkt volledig op deze, alleen een andere waarde:
http://www.ebay.co.uk/itm/1x-NOS-MULLARD-0-024uF-63V-1-POLYSTYRENE-CAP…

Dus nog even de vraag: welke waarde is 20K? En gesteld dat het inderdaad 20nF is, kan ik die dan vervangen door 22nF?

Bedankt!

Nogmaals, waarom denk je dat hij defect is ?

Wat meet je bij de oude ?

Er staat +/-2%, dat is, zeker voor die tijd een erg kleine tolerantie, dus niet zo maar een condensator. Onafhankelijk van wat het nu is, 22 tov 20 is 10% en geen 2% dus waarschijnlijk gaat het niet en moet je 2 x 10 parallel zetten. Het lukt me niet het schema te openenen. Waarschijnlijk kun je aan de hand van de frequentie uitrekenen wat de waarde moet zijn. Mogelijk zit er een instelpot om hem goed te zetten en kan deze het verschil compenseren.

Dag Fred,
De symptomen zijn: aan de ene kant van C65 zit mooi 9,54V en aan de andere kant schommelt de spanning voortdurend tussen de 0,43V en 1,48V, daar waar hij eigenlijk stabiel ongeveer 0,53V zou moeten geven. Dit weet ik héél zeker omdat dit ook zo is voor alle andere noten in het orgel, maar ook en vooral omdat ik de 20K condensator nu heb vervangen door een 20K van de F# uit een andere (wel perfect werkende) Philicorda en het probleem is daarmee opgelost. 't Is te zeggen, ik heb natuurlijk nog steeds een nieuwe 20K nodig...
Hopende te weten te komen waar 20K nu precies voor staat en of ik die kan vervangen door 22K of het beter zou zijn 2 10K's parallel te steken...

Is nogal een zware pdf, dus als je de pagina opent met het schema moet je even geduld hebben, laadt vrij traag...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (8%)]

Het is nu voor mij wel duidelijk dat 20K in dit geval gelijk is aan 20.000pF of 20nF of 0,02µF.

Ik zou zoeken naar twee 10nF-condensatoren met een lage tolerantie (en nog veel belangrijker: een hoge stabiliteit) en die parallel zetten.

Je kan ook een dergelijke 22nF-condensator nemen en dan proberen of je de spoel van de oscillator zover kan bijregelen dat je op de goede frequentie uitkomt. De vraag is of je daarmee zo'n bereik hebt dat je de 10% afwijking helemaal kan compenseren, maar ik denk dat dat wel gaat lukken.

Is de stemming verder nog in orde, of moet je alle oscillatoren afregelen?

Je hebt je antwoord al lang, je moet het alleen nog even samenvatten.

Als hij uiterijk identiek is aan die op ebay, dan is het een polystyreencondensator. Volgens de servicedocumentatie mag hij maximaal 1% afwijken dus hij moet tussen 19,8 en 20,2nF zitten. Bij bestudering van het schema, blijkt hij inderdaad in een oscillator te zitten.

Conclusie: zoek een 20n 1% polystyreencondensator ter vervanging en vergeet 2 parallelle polyestertjes.

Ah, antwoord gekruist met Sonytech. Als je jezelf vertrouwt met stemmen (denk erom dat de spoeltjes na al die jaren kwetsbaar kunnen zijn, en dat je absoluut passend trimgereedschap moet gebruiken en nooit forceren) en je deelt zijn hoop dat je 10% verschil kunt wegregelen dan kan je ook een 22n polystyreencondensator proberen. Geen idee of dat gaat werken.

Met de spoel heb je best wel veel speling, je kan bv makkelijk een hele toon hoger of lager stemmen. Denk persoonlijk ook dat een 22nF wel moet lukken, maar hoe origineler hoe beter denk ik toch altijd. Zeker omdat het in het tone-circuit zit.

@ Sonytech: de andere noten zijn al perfect gestemd én verzegeld met zegellak.

Ivm 20nF caps, want die zijn moeilijk te vinden: zou een Paper-in-oil van TAD goed werken? Is 20nF, maar wel 600V ipv 63V, is dat verschil niet té groot of maakt dat echt niks uit?
Het gaat over deze: http://www.tubeampdoctor.com/en/shop_Capacitors_TAD_Vintage_Oil_Caps/0…

Hij heeft ook nieuwe TAD Mustard caps, wat perfect zou zijn, was het niet dat hij geen 20nF heeft, wel 10nf... maar ook weer 630V.
http://www.tubeampdoctor.com/en/shop_Capacitors_TAD_Mustard_Caps/TAD_1…

@ Sonytech: sorry, ik had de # over het hoofd gezien, en gezocht op 20K bij de delers en kwam zo bij C169 terecht.

Helaas kom ik in het schema bij de Fis geen 20K(20.000 pF = 20nF) tegen, wel C130 van 22K en C144 van 19K.

Is alleen de allerlaagste Fis uitgeschakeld dan betreft het C144(19K).
Als C130(22K) stuk is, ligggen ws. bijna alle Fis-tonen eruit of doen gek. Dit is gemakkelijk te controleren/horen.

En voltage maakt niet uit toch? In die zin dat er 63V op staat, maar alles dat hoger is is ook goed, toch? Zelfs 250V wat al een pak hoger ligt?
De oscillator wordt gevoed met 320Volt=, de delers met de neon-buisjes krijgen 205Volt=. Als ik moest kiezen, koos ik(prutsertje) uit zekerheid voor 250V.

@Piet Hein2: zie iets hoger in de thread ivm schema. Het gaat niet echt over een GM751, maar een GM751/00T die al gebruik maakt van het GM752 circuit. Schema hier te vinden, wel even wachten want laadt vrij traag: http://www.peel.dk/Philips/Philicorda_GM-752.html

C65 is the one we're talking about.

Papier in olie en mosterd (polyester) zijn geen polystyreen. Kennelijk koos Philips daar bewust voor in verband met de stabiliteit, tolerantie, temperaturcoefficient, lekstroom of andere eigenschappen (polyester was goedkoper dus lag meer voor de hand).

Zoeken levert op dat 10n 1% in elk geval te vinden moet zijn, en wat verder zoeken levert vast ook 22n of zelfs 20n op.

Zoiets als http://nl.farnell.com/lcr-components/fscex-22000pf-1-63v/capacitor-22n… dus.

@Piet Hein 2: Zo te zien gaat het om een transistor-orgel. Dan is 63V prima.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (10%)]

Door mijn eetpauze zijn er al weer reacties geweest, zelfs dat het geen serie met neon-delers is.
Dan wordt de situatie geheel anders daar het een transistor versie oscillator/deler betreft.
Als ik dit schema bekijk, zie ik 20K(C65) enkel in de oscillator: dan doet geen enkele Fis meer normaal en ligt die toonsoort er in z'n geheel uit.
Omdat spanningen bij transistor-osc/delers heel laag zijn, is 65Volt mbt. de condensator-spanning zeker voldoende. De laatste pagina van de manual laat zelfs een tabel met de (minimale) spanningswaarden van alle condensatoren zien.

En gewoon voor de wetenschap: mag ik een 20nF van 600V gebruiken? Of moet ik in de buurt blijven van die 63V?

630V is prima toegestaan, alleen kom je polystyreen in de praktijk meestal als 63V of 160V tegen, zoals het type bij Farnell waar ik naar link. De moderne uitvoeringen zijn vaak doorzichtig/zilverfoliekleurig in plaats van geel. Radiale uitvoeringen zijn vaak ingegoten.

Die eerste zijn zonder meer geschikt en lijken electrisch zeer sterk op het origineel. Wel radiale montage dus indien nodig draadjes aansolderen om ze in de print kwijt te kunnen.

De tweede zijn 2,2nF dus te laag van waarde.

Dan koop ik die van Aliexpress, er staat zelfs Philips op de condensator! ;-)
Originele zijn axiaal, maar staan verticaal met één beentje geplooid voor radiale montage, dus ook dat zit goed!
Dank aan iedereen voor de hulp!

Philips?

Scroll omlaag en er staat het volgende: Brand Name: WIMA en ook nog
Place of Origin:
China (Mainland)

[Bericht gewijzigd door Luckyboy op (28%)]

Heb ik ook net gezien... kan weken duren voor die aankomen in België én inderdaad, brand name lijkt Wima te zijn. Heb de verkoper alvast eens gemaild...

Ik blijf dus op zoek gaan naar de (blijkbaar héél zeldzame) 20nF polystyrene condensator...