Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
En deze ook: http://be.farnell.com/vishay-bc-components/bfc241842003/capacitor-pp-f…
Film 0.02uF 250V 2%
Die van Aliexpress zou ik nooit kopen, is geen Wima, geen Philips, maar gewoon chinese meuk.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
@ Maarten en Luckyboy: dus toch een 22nF?
Iemand die weet waar ik alsnog 20nF kan krijgen?
En dan nog dit: is 22nF beter dan 2 x 10nF in parallel en waarom wel/niet?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
2 x 10nF is 20 nF. Het voordeel is dat de Rs ook parallel staat en dus lager wordt, totaal dielectrisch verlies voor ook lager en dat is niet verkeerd voor oscillators.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Afhankelijk van de ruimte die je hebt kan je inderdaad beter 2x10n toepassen om de reden die Fred uitlegt en voor het geval het regelbereik te krap is.
Omdat er werd gezegd dat er waarschijnlijk genoeg regelbereik is, leek mij een enkele condensator van 22n wat netter qua plaatsing en ging ik daar automatisch van uit.
Dan neem ik morgen even de proef op de som en leen ik even de 22K condensator uit de F oscilator. Eens zien welke metingen dit levert als ik die op de plaats van de 20K condensator in de F# oscilator soldeer en of ik de F# dan effectief ook gestemd krijg op F#.
Keep you posted guys!
Op 28 oktober 2013 11:46:34 schreef Sonytech:
Lekker duidelijk allemaal.Ik lees nu in het schema dat Philips destijds kennelijk de 'kpF' kende als condensatorwaarde, daar had ik nog niet eerder van gehoord. Dat betekent dus dat als er een waarde van 20K in het principeschema staat ze 20.000pF ofwel 20nF bedoelen.
kpF is 1000 x pF , das een even logische terminologie (of onlogisch) als de Kilogram die overigens niet alleen Philips toepaste.
polysterene condensatoren kunnen last krijgen van een hoogohmige lek. Heel vervelend om op te sporen, heb er zelf al verscheidene gehad. oa een eeuwigheid gezocht in een PM2511F beeldgenerator (voor de franse oude normen) waar het dambord niet meer vierkant was (zonder schema dan nog). lekkende (maar nog steeds hoogomige) polysterene C in een van de multivibratoren was de oorzaak.
Ik zou ook zou ook 2 10 nF polyester parallel zetten, beetje tremolo kan geen kwaad 
groeten
kris
[Bericht gewijzigd door kris van damme op (35%)]
Zoals gezegd, dus net eens een 22K uit de F-noot op de plaats van de 20K uit de F# gesoldeerd and guess what... Werkt perfect! De metingen in F# kruis kloppen nu weer helemaal, zelfs al zit er een 22K daar waar er normaal een 20k moet zitten: kant van de spoel geeft uiteraard 9,53V en de andere kant geeft nu ook héél mooi én stabiel 0,51V. En het belangrijkste: de F# staat perfect gestemd, moest er zelfs nauwelijks aan draaien.
Vind iedereen dit ook vreemd? Dat 20K of 22K blijkbaar niks maar dan ook niks uitmaakt? In principe is m'n probleem opgelost, maar kan iemand voor de wetenschap nog even duidelijkheid scheppen waarom 20Kof 22K geen verschil maakt?
Thanks!
maartenbakker
Golden Member
Er moet toch minimaal een procent of 8 verschil zijn geweest; 20n + 1% versus 22n - 1% en meer waarschijnlijk gewoon ongeveer de 10% die de condensatoren nominaal in waarde schelen. Misschien dat het bereik van de trimspoel zo groot is, dat 10% overeenkomt met een minimale verdraaiing.
@kris hieronder: ach, natuurlijk! Even de formule erbijpakken maakt veel duidelijk.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (13%)]
het verschil tussen 20 en 22 nanofarad is tien procent, maar das geen drama, , omdat die 10% in de praktijk maar 3% verschil uitmaakt. In de formule van de resonantiefrekwentie staan L en C onder een wortelteken! je regelspoel kan dat opvangen.
groeten
Kris