Knipperen led-spots

Hallo,

Momenteel heb ik de volgende opstelling:

  • 1x Busch Jaeger 6523U 100w dimmer - 7x Philips LEDspot 6W GU10 2700K
  • 1x Busch Jaeger 6523U 100w dimmer - 10x Philips LEDspot 6W GU10 2700K
  • 1x Busch Jaeger 6523U 100w dimmer - 8x Philips LEDspot 6W GU10 2700K

Alle opstellingen zitten op een andere groep en zitten allemaal in een bereik van 7 meter (lengte met bekabeling).

Nu heb ik al vanaf het begin dat alle spotjes op willekeurige momenten beginnen te knipperen. Het aanslaan van een koelkast of magnetron geeft een overduidelijk signaal maar de rest is geen pijl op te trekken.

Omdat alle spots op verschillende groepen zitten en ze allemaal een ander aantal spots en bereik hebben vind ik dit heel apart. De leverancier zegt dat dit te maken kan hebben met bijvoorbeeld die koelkast en ander apparatuur maar dat vind ik een hele goedkope manier om er vanaf te komen.

Wat zou ik hier aan kunnen veranderen? Ik heb op dit forum gelezen dat het aansluiten van een halogeenlamp bij de opstelling het probleem kan verhelpen, is een bepaalde weerstand dan ook een idee?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik heb niet honderden euro's uitgegeven aan een saaie disco...

die dimmer lijkt op een universele dimmer (geen triac dimmer). Als het universele dimmers zijn kan het te maken hebben dat de dimmer even de net synchronisatie mist nadat er een spanning- piek of zo optreed (ijskast) op het net, dit probleem wordt dan waarschijnlijk nog benadrukt door het gebruik van de LED lampen. LED lampen zijn moeilijk te dimmen en er zit zoveel verschil tussen de elektronica van de verschillende lamp fabrikanten.

De dimmer is geschikt voor LED lampen, maar zijn de LED lampen ook geschikt om te dimmen?

LED lampen zijn inderdaad niet helemaal geschikt om te dimmen.
Maar ook de dimmers zijn hier een probleem, ook al zijn die voor ledlampen. er is veel verschil tussen alle LED dimmers en er is geen enkele die alle dimbare LED lampen kan dimmen.

De documentatie geeft aan dat ik de perfecte combinatie heb: https://cdn.webshopapp.com/f/z2kr5l/abb-flyer-dimmer-led-nl300812lr.pd…

De webshop geeft aan dat ik Busch Jaeger samen met Philips de dimmer heeft ontworpen: http://www.123ledspots.nl/philips-ledspot-6w-gu10-2700k-dimbaar-warm-w…

Philips geeft aan dat de Led Spots dimbaar zijn: http://www.philips.nl/c/LED-lampen/led-4.2w-35w-gu10-fitting-warm-wit-…

Reactie webshop:
Ik heb zojuist met Philips contact gehad en zij geloven niet in een oscillerende werking. Of de draad moet opgerold zijn. Zij zitten meer in de richting van een storingsbron in de buurt te denken. Dat kan een koelkast zijn die aanspringt, of andere zaken die op dezelfde groep of in de buurt zitten bijvoorbeeld. Wat ook aangegeven wordt is dat je bijvoorbeeld naast een elektriciteitshuisje woont of onder stroomdraden. Erg vervelend allemaal, temeer omdat er eigenlijk geen goede oplossing voorhanden is.

Het dimt ook prima, ze knipperen soms ook een kwartier niet... maar het is simpelweg vervelend.

Als de Philips LED lampen dimbaar zijn, dan moet dit op de verpakking staan. Anders kom je er snel achter bij een poging tot dimmen.

Philips raadt aan om gewone gloeilampdimmers voor ohmse belasting te gebruiken en geen Triac/Tronic dimmers.

Evengoed kan het dan nog niet perfect te dimmen zijn, daarom hebben de meeste merken nu 'echte' LED dimmers welke vanaf 7 Watt belasting dimmen. Jung heeft nu zo'n dimmer waarop ook nog een stelschroefje zit om de belasting te kunnen instellen. Deze werken best goed.

EricP

mét CE

Zet er eens een gloeilamp bij (dan zie je ook gelijk hoe afgrijselijk dat LED licht is). Als het probleem dan opgelost is, kun je vrij zeker (maar niet helemaal) aannemen dat het niet van buiten komt.

Zou je dit probleem niet tackelen met een snubber ?!

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 28 oktober 2013 13:21:41 schreef Gadget_inc:
Zou je dit probleem niet tackelen met een snubber ?!

Ik moest het probleem even googelen maar snap het... Waarom heeft een dimmer zoiets niet standaard? Zijn er kant en klare modules die ik daarvoor kan gebruiken?

ELKE led is perfect dimbaar, maar om dat te doen heb je een gestabiliseerde voeding nodig (labo voeding)

Bij Philips leds heb ik idd ook al waar genomen dat deze op bepaalde dimmers pas na 50% dimming, beginnen te dimmen, verder pinken ze 1 keer bij elke stap tussen 100 en 50%.

Nu elke dimmer werkt anders zoals ook de meeste led lampen. Philips heeft wel een lijst met welke led lamp werkt met welke dimmer, maar als je met een nieuwer of ouder model van dimmer zit, dan klopt de lijst niet meer.

De led lampen die ik heb zijn 5W en geven 320lm (warm wit) dus evenveel als de philips 6W leds. Tevens dimmen ze reeds bij elke stap. Ik betaalde ook de helft van de prijs, en krijg dan nog eens 3 jaar garantie. De productie datum staat ook op elke lamp, dus geen discussie.

Op 28 oktober 2013 13:06:43 schreef EricP:
Zet er eens een gloeilamp bij (dan zie je ook gelijk hoe afgrijselijk dat LED licht is). Als het probleem dan opgelost is, kun je vrij zeker (maar niet helemaal) aannemen dat het niet van buiten komt.

Gloeilampen hebben een CRI van 98-100 en geven dus perfecte kleuren weer in de omgeving. Nu de beter led verlichting hebben ook reeds een CRI van 80-85 en hierop heb je toch reeds veel betere resultaten maar het blijft wel een verschil.

Ga je naar echt de duurdere leds (led chip 3020 ofzo) dan heb ik toch ook al CRI resultaten gezien van 95,2. Deze led strips kosten ook gauw 150eur/5m

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 29 oktober 2013 18:29:45 (31%)

Heb het zelfde probleem met de ABB U6523U dimmer zoals de eerste poster heeft. Heb alleen andere led, maar zouden volgens ABB perfect moeten werken met de dimmer. 6x Philips Master ledspot GU10 4Watt.

Knipperen af en toe heel irritant en heb zelf nog geen oplossing. De dimmer is al een keer vervangen, maar heeft geen resultaat geboekt. Ook ik zou graag een oplossing willen vinden.

Probeer eens de led lampen van www.leds-online.be

http://www.leds-online.be/led-lampen/gu10/led-5w-gu10-dim

Indien deze ook nog knipperen, kan je ze gratis terug sturen en krijg je 100% je geld terug.
Verder heb ik nog een coupon code waarmee je 10% korting hebt
coupon code = "GREPI"

als het knipperen op vaste tijden gebeurt ( 21, 22, 23, uur ) dan heb je veel kans dat er net als bij gewone lampdimmers deze reageert op de schakelpulsen op het net. deze komen als de straatlampen aangaan, boilers worden omgeschakeld, kwh meter omgezet van dag naar nacht tarief. dat zie je in een gedimde stand veel beter als op max open..

de philips ledspots hebben overigens geen 6523 nodig, deze werken met de standaard 2250u gloeilampdimmer ook prima. enige nadeel is dat de 2250u meer belasting nodig heeft om goed te werken tov de 6523.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

1 maal oude koe en 1 maal sluikreclame voor eigen bedrijf (?)....

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Op 5 december 2014 14:26:52 schreef maartenbakker:
1 maal oude koe en 1 maal sluikreclame voor eigen bedrijf (?)....

een Boer met koeien? :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik heb recentelijk de nieuwe B&J LED dimmer toegepast op een armatuur met 4 stuks nieuwe modellen Philips 13W dimbare LED lampen. Dimde redelijk tussen ca. 30-100% lichtsterkte.
Na een paar minuten in maximale dimstand te hebben gestaan gingen de LED lampen ineens maximaal fel branden en reageerde de dimmer niet meer.
Ik had 2 van dit soort opstellingen met exact dezelfde configuratie en bij de tweede opstelling gebeurde dit uiteindelijk ook. Afstellen met het schroefje op de dimmer had geen effect.

B&J LED dimmers omgewisseld voor de universele B&J ELTRO dimmer en prima werken. Nog steeds.

LED dimmers zijn in bijna alle gevallen Tronic dimmers maar dan geschikt voor lage vermogens. Bij meer dan 5 LED lampen in 1 circuit adviseerd bijvoorbeeld Peha standaard om over te stappen op 20-315W Tronic dimmers en van de LED dimmers af te blijven.
Niet het totale opgenomen LED vermogen speelt altijd een roll maar ook de hoeveelheid LED lichtbronnen op 1 dimmer schijnt volgens zeggen een limiet te hebben.

Rare materie die LED dimmers...

Is iemand hier verder nog wat wijzer geworden mbt de opstelling? Heb nu zelfde spullen, zelfde probleem, 6X philips gu10 5.5w, en de 6523u. Slaat soms ineens op vol vermogen in dimstand.

als dit voornamelijk met de hele uren en halve uren na 9 uur sávonds is komt het doorgaans door de TF pulsen op het net. de straatverlichting gaat aan rond 10 uur heb je 3 perioden van die pulsen bijelkaar wat best lang de boel laat knipperen. ook maakt de dimstand zeker uit met het knipperen? vol open geen last maar 2/3 open juist weer wel..

ook zit er wrs te veel op die dimmers. ze kunnen 100W dimmen maar dat geld doorgaans voor ohms vermogen als gloeilampen. in led of spaarlampen houdt het op bij een stuk of 5 lampen.

let ook op bij de 6523u, er zit een minimale instelling op de dimmer. deze zo instellen dat de spots nog licht geven met de dimknop op minimaal. sommige spots zijn dood na het laten staan op minimaal terwijl er dan geen licht meer afkomt.

het nadeel is dat dimmers vaak reageren op nuldoorgangen, dat valt met halogeen niet zo veel op als ledspots dat doen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nee met deze set geen last van knipperen op specifieke tijden.
Alleen in dimstand gaan ze soms voluit

Wat zegt het als een ledlamp vervangen word door een halogeen 35W, en het knipperen stopt daarmee op de andere 5 leds?

als je 1 halogeen op de dimmer omruilt ipv 1 ledspot, is de belasting meteen bijna ohms. daar kan elke dimmer mee overweg onderhand. er is van busch de 6596 compensator, die helpt bij problemen met dimmen. een weerstand helpt ook wel, maar die moet z'n warmte weer kwijt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zou je iets specifieker kunnen zijn over de busch 65% compensator? Zodat ik hem kan opzoeken/ aanschaffen.
Waar zou deze in het circuit erin komen?

Mbt de weerstand, zelfde vragen, hoe groot moet deze weerstand zijn, en deze moet dan meteen na de dimmer geplaatst worden? Of mag deze net als een led lamp geinstalleerd worden binnen het circuit.
Warmte ontwikkeling zal meer zijn dan de ledlampen?

de weerstand moet wel enig vermogen verstoken om nut te hebben. heb er eens 1k5 ingezet wat een 10-15watt verstookt bij 230v. echter heeft het best een koelblok nodig om niet oververhit te geraken. beter een kleine halogeen gebruiken, 15watt werkt al.

de busch 6596 is een compensator, deze zet je parallel aan de lampen. probeer er 1 en als het werkt koop je er bij. het ding is niet altijd DÉ oplossing.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 4 augustus 2015 22:02:24 schreef testman:
de weerstand moet wel enig vermogen verstoken om nut te hebben. heb er eens 1k5 ingezet wat een 10-15watt verstookt bij 230v. echter heeft het best een koelblok nodig om niet oververhit te geraken. beter een kleine halogeen gebruiken, 15watt werkt al.

de busch 6596 is een compensator, deze zet je parallel aan de lampen. probeer er 1 en als het werkt koop je er bij. het ding is niet altijd DÉ oplossing.

Voor elke lamp dus 1 compensator als ik het begrijp? Te starten met een doe dan niet als rest zou moeten mee flikkeren naar max vermogen.

Of een kleine halogeen boven t plafond verstoppen zou ook al genoeg moeten zijn zeg je?