Hallo,

Ik heb een storing-signaal-zoeker gebouwd welke je op een koptelefoontje aan kunt sluiten. Dit werkt perfect en je kunt allerlei stoorbronnen uit de lucht makkelijk waarnemen:

http://www.veron.nl/activiteiten/details/download/signaalzoeker-schema…

Nu wil ik echter het signaal van het koptelefoontje versterken met een LM386 (versterking 200x), zoals in deze schakeling:

http://www.circuitsonline.net/schakelingen/4/audio/1-watt-versterker.h…

Dit werkt helaas niet en het signaal wat uit de luidspreker komt is veel te zacht. Als ik de potmeter verder open draai gaat de boel oscilleren. Ik zoek dus een "aanpassing" tussen beide schakelingen. Misschien heeft dit iets met ingangsimpedantie te maken? Beide schakelingen draaien op 9V. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die concrete ideeën hebben voor mijn probleem? Alvast bedankt.

Groet, Bert

Die signaalzoeker is erg gevoelig voor variaties van de voedingsspanning. Dus dan krijg je terugkoppeling via de voeding en gaat de zaak oscilleren.

Die signaal zoeker heeft al genoeg aan 1.5 Volt. Ik zou eens proberen met een spanningsregelaar van 5 Volt met Elco's, alleen voor de spanningzoeker. De Lm386 kan direkt op 9V blijven. Het gaat er vooral om dat de beide schakelingen elkaar niet beinvloeden.

Ik zou de signaalzoeker voeden via een weerstand en twee/drie diodes in serie (of een rode of groene led), zodat deze nooit meer dan 1.2-2V voeding krijgt. Het is een heel eenvoudig direkt gekoppeld versterkertje, waarbij de voedingsspanning veel invloed op de instellingen van de transistors heeft.

Kun je de Ge-diodes niet meteen aan de LM386 knopen?
(De versterking van die schakeling is trouwens 20x, voor 200x moet er een elcootje tussen 1 en 8 als bypass)

Hallo,

Eerst bedankt voor de antwoorden en het meedenken. Ik heb het volgende geprobeerd:

@Arco --> Germanium diodes rechtstreeks op LM386:
Ik heb dit geprobeerd maar dit haalt niks uit. Waarschijnlijk is het signaal hier te zwak voor. De LM386 versterking is overigens met een elco op 200x ingesteld

@Henry S--> Signaalversterker voeden op 1,5V
Als ik de signaal versterker apart voed op 1,5 (AA Penlite) en de LM386 voed op 9V (Blokbatterij), met de nullen aan elkaar gaat het goed. Wel krijg ik storing te horen als ik de elco's van de LM386 aanraak? De signaalversterker voeden via een weerstand en (zener) dioden heeft niet gewerkt.

@de Kees --> Signaalversterker voeden met spanningsregelaar
Ik heb middels een LM317 en 2 weerstanden, 1,5V weten te maken. Vervolgens voed ik hiermee de signaalversterker terwijl de LM317 door de 9V blokbatterij gevoed wordt. Resultaat is dat het geluid wat uit de LM317 komt een hoge fluittoon heeft. De LM317 afvlakken met 100nF tussen IN en OUT haalt niks uit.

Voorlopige conclusie: Zolang ik de signaalversterker los voed uit een 1,5V penlite en de LM386 voed uit een 9V blokbatterijtje gaat het goed. Hoe kan ik echter beide schakelingen uit dezelfde 9V voeden?

Op 29 oktober 2013 10:25:36 schreef crasht7:
De signaalversterker voeden via een weerstand en (zener) dioden heeft niet gewerkt.

Verkeerde weerstand gebruikt? Dit is een standaard parallele stabilisatie.

Edit: De signaalversterker trekt ongeveer 1mA, door de diodes moet wat meer stroom vloeien om invloed te hebben. Een weerstand van 1-1.5k moet genoeg zijn.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (23%)]

De LM317 afvlakken met 100nF tussen IN en OUT haalt niks uit.

Tja, dat werkt niet inderdaad. Je moet een condensatortje zetten tussen IN en massa, en ook één tussen OUT en massa.

Op 29 oktober 2013 20:07:26 schreef deKees:
[...]
Tja, dat werkt niet inderdaad. Je moet een condensatortje zetten tussen IN en massa, en ook één tussen OUT en massa.

Sorry, ik bedoelde dat ik ook 2x 100nF tussen massa en de ingang en uitgang van de LM317 heb gezet. Maar toch blijft de fluittoon op de uitgang erin. Hier had ik eerder geen last van. Alles zit verder dicht op elkaar, geen lange draadeinden.

Zet eens 100µF over de batterij.

Op 29 oktober 2013 20:22:16 schreef Henry S.:
Zet eens 100µF over de batterij.

100uF, 100nF, 10nF, 10pF over de batterij maakt niks uit.

Inmiddels heb ik de beide schakelingen volgens mij redelijk werkend middels een weerstand en zenerdiode om zo vanuit de 9V een lagere voeding te creëren voor de signaalversterker.

De meeste fluittoon is verdwenen en ik krijg nu een ruissignaal redelijk hard door mij speaker te horen. Als ik vervolgens mijn geschakelde voeding van de laptop of de dimmer van een lamp inschakel kan ik de storing goed horen.

Echter vind ik nog 1 ding vreemd. Ik heb een 1V5 zender serieel aangesloten op een 330Ohm weerstand op 9V. Ik meet echter over de zener maar 0,9V, i.p.v. 1,5V. Wanneer ik de weerstandswaarde vergroot naar 2K zakt de zenerspanning naar 0,6V? Ik moet dus alleen nog een stabiele 1,5V spanning zien te krijgen uit deze zenerdiode, maar hoe?

Heb je de zener verkeerd om gemonteerd? Zener sluit je in sper aan.

Op 29 oktober 2013 21:45:23 schreef Schimanski:
Heb je de zener verkeerd om gemonteerd? Zener sluit je in sper aan.

Zener is goed aangesloten: anode op GND, kathode op weerstand. Andere kant van weerstand op +9V. Toch meet ik 0,9V i.p.v. 1,5V over de zener??

Dat kan niet. Verkeerde zener of de meter is kapot...
Je kunt ook 2 gewone diodes in serie nemen. Zit je op ~1.4v

Op 29 oktober 2013 21:15:07 schreef crasht7:
100uF, 100nF, 10nF, 10pF over de batterij maakt niks uit.

Dan zou ik nog eens goed naar de bedrading kijken, werk je wel met een stervoeding. Vooral de LM386 wil goed oscilleren als de voeding niet in orde is.

Op 29 oktober 2013 22:06:45 schreef Arco:
Dat kan niet. Verkeerde zener of de meter is kapot...
Je kunt ook 2 gewone diodes in serie nemen. Zit je op ~1.4v

Als ik 2 diodes in serie neem met een weerstand kan ik wel een spanningval van 1,4V krijgen welke ik gebruik voor de signaalzoeker.

Echter als ik een zenerdiode '1V5' gebruik met een 330ohm weerstand op 9V, blijft deze zenerdiode maar 0,9V afgeven. Ook heb ik een andere multimeter en een aantal nieuwe zenerdioden gebruikt maar geen resultaat met dit.

Is het niet zo dat de weerstand verkleind moet worden, zodat er een grotere stroom loopt? Nu loopt er namelijk I = (9V-0,9V=8.1V) / 330ohm = 25mA (wat mij opzich toch wel genoeg lijkt?)

Knikker die zenerdiode weg en gebruik een rood ledje of twee dioden.
Volgens mij is de zenerdiode stuk.
Parallel aan het ledje of dioden plaats je een condensator van ca 100µF

Nu loopt er namelijk I = (9V-0,9V=8.1V) / 330ohm = 25mA (wat mij opzich toch wel genoeg lijkt?)

Zenerspanning wordt normaal gespecificeerd bij 5mA, dus dat is meer als genoeg...

Daar gaat natuurlijk de stroom voor de schakeling zelf weer af. Maar dat is maar krap 1 mA, dus dat is het probleem ook niet.

Dus geen enkele zenerdiode doet het?
Wat wijst de meter als je de batterij meet?

Wat meet je als je alleen maar batterij, weerstand, zener in serie zet en dan over de zener meet?
En als je eens een paar gewone dioden, of een led probeert?

Op 30 oktober 2013 23:18:45 schreef crasht7:
[...]

Als ik 2 diodes in serie neem met een weerstand kan ik wel een spanningval van 1,4V krijgen.

Oh ja, dat stond er al.
Nou, dan zijn alle zeners dus stuk... raar hoor.
Van die 25mA zullen ze niet kapot gegaan zijn, al is het wat hoog voor deze toepassing.

Op 30 oktober 2013 23:18:45 schreef crasht7:
Nu loopt er namelijk I = (9V-0,9V=8.1V) / 330ohm = 25mA (wat mij opzich toch wel genoeg lijkt?)

Een veel te hoge stroom, zeker icm een 9V blokje (ik gaf niet zonder reden een hogere weerstand op ;)). Die beul je ook al flink af met je eindversterker, zo zal je batterijspanning heftig op en neer dansen. Je kan beter een setje AA batterijen in serie zetten, dan kan je ook meteen de spanning voor de voorversterker meteen van de eerste batterij aftakken.

Op 31 oktober 2013 09:53:20 schreef Frederick E. Terman:
Oh ja, dat stond er al.
Nou, dan zijn alle zeners dus stuk... raar hoor.
Van die 25mA zullen ze niet kapot gegaan zijn, al is het wat hoog voor deze toepassing.

Hallo allen,

Ik heb het probleem gevonden! De gebruikte 1V5 zenerdioden had ik van mijn werk en waren van een restpartij afkomstig. Later bleek dat de codering onjuist was. Als ik namelijk de 1V5 zener omdraai geeft hij netjes 1,5V af!

Verder heb ik gehoord dat deze 1V5 zenerdioden obsolete zijn en misschien is het dus beter dat ik een 3V3 zener (gangbaarder) gebruik met een weerstandsdeler, om 1,5V te krijgen.
Of ik pak gewoon 2 dioden (1N4148) en plaats deze serie om zo 1,4V te verkrijgen. Welke oplossing zal het beste werken i.v.m. stroom en dalen 9V batterijcel-spanning?

Toch is letterlijk gesuggereerd dat de zener verkeerd om zou zitten. Had je dat nog niet eerder geprobeerd? ;)

Niet met weerstanden knoeien. Gewoon 2x Si-diode nemen.

--
Stoute gedachte: je kunt die versterker ook bouwen voor 9V. Met andere weerstandswaarden, natuurlijk.

Neem voor de collectorweerstanden (van links naar rechts in het schema) 100k, 100k, 12k.
Er zijn geen verdere wijzigingen nodig.
De versterking wordt hierdoor alleen wel viermaal zo groot, maar dat kun je compenseren met een vier keer zo korte antenne.

Op 4 november 2013 20:28:15 schreef crasht7:
Later bleek dat de codering onjuist was. Als ik namelijk de 1V5 zener omdraai geeft hij netjes 1,5V af!

Zenerdiodes voor zulke lage spanningen zijn vaak geen echte zeners, maar een aantal diodes in serie. In tegenstelling tot een echte zener moeten die niet in sper, maar in doorlaat worden geschakeld.

Op 4 november 2013 22:20:31 schreef Frederick E. Terman:
Toch is letterlijk gesuggereerd dat de zener verkeerd om zou zitten. Had je dat nog niet eerder geprobeerd? ;)

Niet met weerstanden knoeien. Gewoon 2x Si-diode nemen.

--
Stoute gedachte: je kunt die versterker ook bouwen voor 9V. Met andere weerstandswaarden, natuurlijk.

Neem voor de collectorweerstanden (van links naar rechts in het schema) 100k, 100k, 12k.
Er zijn geen verdere wijzigingen nodig.
De versterking wordt hierdoor alleen wel viermaal zo groot, maar dat kun je compenseren met een vier keer zo korte antenne.

Ik gebruik nu inderdaad 2x een normale signaal diode (1N4148) voor een spanningsval van 1,4V die als voeding moet dienen.

Volgens mij weet jij precies hoe dit signaalversterkertje werkt? Hoe kom je zo aan deze weerstandswaarden, en hoe bepaal ik per transistor-trap de versterkingsfactor? :)
Misschien kun je het schemaatje wat meer toelichten? Ik zie ook dat er een terugkoppeling van de uitgang naar de ingang zit om de boel open te sturen..? Verder zit hier weer een elco naar de GND?