@ pros,
Ja en nee.
Ik meet over punten A en B:

Als P1 niet op punt A is aangesloten maar aan de ground AB = -1,3V
Op dat moment regelt de LM317 tussen 1.25V tm 18V

Als P1 wel op punt A is aangesloten. AB = 0,477V
Op dat moment regelt de LM317 tussen 1.77V tm 18,5V

@ Roland
Aha, dus toch een LM337. Dat had ik niet opgemaakt uit de post in het showtopic. Ik begreep ook dat de "troep" werd veroorzaakt door de 555, maar die kwam dus uit de adapter.
Als het naar 0 regelen gelukt is en de uitgang is niet schoon weet ik nu in ieder geval wat ik er aan kan doen. Dank je wel!

Dat betekent dus, dat de negatieve voeding geen 5mA aankan.
Dat verbaast me wel een beetje, vermits de 12V-versie van deze site 30mA kan leveren. Bij 5V zal dat uiteraard minder zijn, maar dan is er ook D8. Ik zou die laatste vervangen door een spoeltje (22 ... 47µH), en daarnaast een elco van 470µF over de voedingspinnen v/d 555 plaatsen.

misschien een heel erg dom idee, maar een weerstandje in de leiding tussen C5 en D6 zou wel eens kunnen helpen. je sluit nu met de twee diodes(D6 en D7) de uitgang van de ladingspomp kort, en die zou daar wel eens niet blij mee kunnen zijn.

Als je dan parallel aan D6 en D7 nog een flinke elco zet, kun je de schakelruis van de ladingspomp ook nog eens minimeren.

Tevens zou ik de onderkant van C3 aan punt A aansluiten ipv. aan de massa.

... maar een weerstandje in de leiding tussen C5 en D6 zou wel eens kunnen helpen ...

Dat zou idd. kunnen helpen.

Tevens zou ik de onderkant van C3 aan punt A aansluiten ipv. aan de massa.

Dat zou ik dan weer niet doen. De minste rimpel op punt A wordt dan via C3 doorgegeven aan ADJ waardoor het ook op de uitgang verschijnt.

Een weerstandje tussen C5 en D6 ga ik eens proberen.
Kan iemand ook uitleggen waarom en wat voor waarde ik daarvoor zou moeten kiezen?

Begrijp ik het goed als het niet 'blij' zijn van de ladingspomp (555,C4,C5?, ladingspomp is een nieuwe term voor mij) betekend dat de stroom te snel door het putje gaat via D6 en D7 ahw?

Zoals DC2PCC al aangeeft wordt de spanning onder de -1.4V kortgesloten door D6 en D7. Dit is zonder weerstand de clampspanning, hoger zal de spanning niet worden, daarbij loopt er in verhouding veel stroom door de diodes. Met een weerstand (100-470Ω om mee te beginnen?) voorkom je dat de diodes alles onder de -1.4V kortsluiten, zodat de spanning over C5 ook gewoon -5V kan worden. En zo belast je de 555 ook veel minder.

Je schreef voordien, dat het 555-circuit -3.9V levert. Je wil dat -1.2V van maken. De stroom bedraagt 5mA ( 1.2V / 240Ω ). Dus:
(3.9 - 1.2) / 0.005 = 540Ω
Dat is theorie. In de praktijk zou ik voor 220Ω gaan.

Wat de diodepomp ( :-) ) betreft, bedoelt DC2PCC volgens mij het volgende:
Als de uitgang v/d 555 hoog wordt, kan C4 zich ontladen via D2.
Zodra die uitgang terug laag wordt, gaat D2 sperren. De rechterkant van C4 "volgt" de linkerkant, en wordt bijgevolg negatief. Hij gaat dus stroom "wegzuigen" via D1, waardoor C5 een negatieve lading krijgt.
Dat betekent, dat C5 maar de helft van de tijd een negatieve lading krijgt. Maar D6 en D7 beperken de spanning tot -1.3V (ongeveer). Dat is de maximale negatieve spanning.
Tijdens de periode dat de uitgang v/d 555 hoog is, verliest C5 zijn negatieve lading via P1. En dat kan resulteren tot een gemiddelde spanning van +0.477V over C5.

De extra-weerstand zorgt er voor, dat de spanning over C5 lager kan worden dan 1.3V

En doe D8 weg! Je schrijft zelf, hogerop, dat een 555 4.5V voedingsspanning nodig heeft. Meet eens wat hij krijgt, als D8 aanwezig is?

[Duh]
Ben ik hier echt 25 minuten aan het tokkelen geweest? :-)

Ok,
- D8 verwijderd en 'gewoon' draadbrug van gemaakt.
- 470uF elco over voeding van 555 geplaatst
- Weerstand 470Ω tussen C5 en D6
Resultaat:

Negatieve spanning over AB iets omlaag naar -1.83V (P1 naar ground)
Regelbereik van LM317 begint nu op 1,73V (P1 aan punt A)

Ergo, er is vrijwel niets veranderd. Nu eens de weerstand en D6,D7 allemaal losgehaald om uit te proberen.
Het regelbereik blijft precies hetzelfde! weerstand+D6+D7 hebben er helemaal geen invloed op.
Ik begin nu toch te twijfelen aan de opzet. Zou het kunnen dat de voedingsspanning van de 555 gewoon te laag is? Ik kan eens de spanning van de 7812 gebruiken ipv de 7805, of zou dat niets uitmaken?

En wat krijg je, als je D6/D7 even afkoppelt?

Quote, van mezelf: :)

Nu eens de weerstand en D6,D7 allemaal losgehaald om uit te proberen.
Het regelbereik blijft precies hetzelfde! weerstand+D6+D7 hebben er helemaal geen invloed op.

Maakt niets uit dus. Maaaaaar, ik heb de spanning voor de 555 even 'geleend' van de 7812.
En warempel, het werkt! alleen is de spanning op punt A nu te laag natuurlijk met weerstand+D6+D7 nu -5.6V
Regelbereik van de LM317 is nu -3.23V - 17.91V, Nog steeds geen 0 maar ik ben wel een stuk verder.
Blijkbaar heeft de schakeling van de 555 toch een hogere spanning nodig om voldoende stroom te leveren. Nu de spanning op punt A nog wat omhoog brengen met een paar extra 1n4148

edit:
pros, ik lees nu pas je vorige bericht met uitleg. Nu begrijp ik het ontstaan van de negatieve spanning. Zeer helder uitgelegd!, Dank daarvoor!

[Bericht gewijzigd door LetterHenk op (10%)]

Op 7 november 2013 21:53:46 schreef LetterHenk:
En warempel, het werkt! alleen is de spanning op punt A nu te laag natuurlijk met weerstand+D6+D7 nu -5.6V

Dat is raar, Zijn de diodes wel ok? Er mag maar 0.7V over een diode overblijven...

Er gaat nu 11.77V in de 555, er komt na de 'pomp' -8.64V uit.
Dit is zonder weerstand+D6+D7. Als ik deze serie er weer tussen zet wordt het -5.61V

edit 1:
Het moet een aardige slinger diodes worden om de boel naar 0 te krijgen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Kan ik de spanning niet handiger omhoog krijgen?
Eigenlijk vind ik dat het gewoon moet kunnen met de spanning uit de 7805.

edit 2:
Nu een 10slagen trimmer van 2.2K tussen de 7812 en de 555 gezet en kan nu naar beneden draaien tot het schommelt rond de 0. Volgens mij is het wel mooi zo.

edit 3:
Nu met een 500Ω 10slagen trimmer lukt het redelijk precies m op 1mV houden.
Eerst maar eens een tukkie doen :) Bedankt weer voor een leerzame avond.

Zet er gewoon een LM337 achter en de NE555 op 12V, lijkt me een stuk stabieler.

Of een TL431, of een LT1004 etc..

Of toch maar een van die laagvermogens-secundairwikkeling gebruiken voor je negatieve hulpspanning?

Zo, daar ben ik weer, druk weekend gehad.
Jullie hebben vast gelijk. Ik zal het gaan doen met een TL431. Als deze binnen zijn meld ik mij weer.
Dan zal ik wel weer wat hulp kunnen gebruiken :)

@Fox2, dat kan natuurlijk ook. Maar heb nu eenmaal de 555 schakeling op de print gezet. Als het stabiel te krijgen is met een regelaar heeft dat eerst mijn voorkeur.

Dan nu eens rommelen met mijn laatste gratis aanwinst.

Daar ben ik weer. De TL431 zit in het schema verwerkt.
De 555 wordt nu gevoed uit de 7812, alle 'extra' diodes zijn uit het schema verwijderd.

Ik heb de 431 in mijn breadboard gezet met de spanningsdeler en verbonden met de massa van de print en gevoed met de -8,67V uit het 555 circuit.
Is dit de juiste opzet? Het werkt wel, de spanning is met de juiste weerstanden op -1.26V te krijgen. Maar het draaien aan P1 lijkt toch nog invloed te hebben op de spanning uit de TL431. Moet daar misschien nog een C voor gezet worden?
Bovendien blijft de spanning een beetje 'dansen' 0 wordt het niet zeg maar. Meer rond de 2mV zo ongeveer.

Zit die TL431 niet verkeerdom? En moet die niet alsnog een voorschakelweerstand hebben?

Edit:
Dankzij pros.
TL431 moet niet omgedraaid worden.
Normaal moet er een voorschakelweerstand voor.

[Bericht gewijzigd door rbeckers op (47%)]

Pin 2 v/d TL431 is toch de anode? En, omdat de TL431 een "zener" is, moet de anode aan de negatieve voedingsrail. Dat is in dit geval de bovenkant van C5. De TL431 zit dus goed.

Maar... er moet absoluut een weerstand tussen D1/C5 en de TL431 en zijn weerstanden! 470Ω lijkt me een goede waarde.

@pros
Je hebt gelijk! |:(
Even niet goed opgelet.

De aansluiting voor een negatieve spanning had ik uit datasheet begrepen.
Verder het advies om er toch een 470Ω voor te zetten overgenomen.

Daarna gaan 'spelen' met weerstanden in de spanningsdeler om de laagste spanning uit de voeding met P1 eraan op 0 te krijgen. Het bleef maar rommelen en fluctuereren. enkele mV tot enkele tientallen mV rondom de 0.

Toen dacht ik ineens aan het clc filter van Roland. Deze toegevoegd na C5 met 2x100n en een spoeltje uit de rommelbak. Waarde weet ik niet, ik heb geen lc meter. Er staat Lion B 71631 op.
Hiermee werd alles ineens een stuk stabieler en met het nu aangepaste schema staat het al een tijdje op ± 7.30mV
Ik denk dat dit met met dit 'design' (voor zover je dat zo kunt noemen:)) wel netjes is.
Zou het beter moeten kunnen? Of kan ik de boel in een huisje gaan stoppen?

Je zou nog een diode (1N4148) parallel aan R1 kunnen plaatsen: anode aan ADJ en kathode aan OUT.
Op die manier kan C3 zich snel ontladen als de voedingsspanning wegvalt.

met 1k en 250 ohm levert de TL413 12,5 volt. de adj-pin wil 2,5 volt zien, tov. de anode.(pin 2).
Nu zit daar een weerstand van 250 ohm tussen. Dan zal er over de 1k weerstand het viervoudige vallen, 10 volt. samen 12,5 volt.

Gevolg: de TL431 regelt helemaal niets.
Verbind pin 1 en 3 met elkaar, en laat de 250 ohm en 1k weerstand weg, en je hebt -2,5 volt aan de potmeter P1.

Ik heb een soortgelijk grapje ooit eens uitgehaald met een TLV431 (die heeft 1,2V referentie)

Verder blijf ik erbij dat C3 aan de -2,5(1,2) volt moet hangen, om P1 te ontkoppelen.
De huidige configuratie zal alle ruis en storign die je op de TL431 hebt gewoon doormoduleren naar de uitgang.

We zijn weer een stap verder. Ben het toch maar weer anders gaan doen. De TL431 leek geen stabiele oplossing op te leveren. De boel verliep langzaamaan. Ik zie ook in het datasheet dat het ding vanaf 2,5V werkt.
Nu gekozen voor de (door Roland al meteen geopperde) LM337. Deze zorgt met een 15Ω weerstand naar de ground voor ±7 mV op de uitgang van de LM317. Dit blijft nu al een paar uur stabiel.
De TL431 was in die tijd al een paar keer onder de 0 door gedoken. Terwijl je daar juist een stabiele spanning mee moet kunnen maken. Misschien kan -1.25V er wel helemaal niet mee?

Enfin, veel omwegen in dit project, maar erg leerzaam!
Nu nog een kastje en op naar het showtopic.

@pros, die diode heb ik er ook nog in gezet, 1n4001. Dat is eigelijk ook volgens datasheet LM317.