Hallo allemaal,
ik ben al enige tijd op zoek naar hoe ik de onderstaande schakeling moet maken, het probleem is dat ik niet vind hoe ik de 2 schakelingen in 1 schema moet krijgen.
Hopelijk kunnen jullie me helpen met deze oefening:
Een kelder bestaat uit 4 compartimenten, en een deur verbindt de compartimenten met elkaar. Aan elke deur bevinden zicht 2 schakelaars.
1 van de schakelaars aan deur 2,3en4 zal bij het omschakelen het licht in de ene ruimte doven en in de ruimte waar je binnen komt ontsteken.
De 2 schakelaar aan elke deur doet dan weer ofwel alle lichten branden of doven.
alvast bedankt voor jullie hulp en hopelijk kunnen jullie me verder helpen
groetjes ruben
Op 6 november 2013 13:47:36 schreef ruben19911208:
De 2 schakelaar aan elke deur doet dan weer ofwel alle lichten branden ...
Schakelaar 1 doet dan dus niets; alles brandt.
... of doven.
Schakelaar 1 doet dan dus niets; alles is uit.
Schakelaar twee zal dus meer dan twee standen/mogelijkheden moeten hebben.
Ik begrijp niet goed hoe die kelder in elkaar zit, en wat schakelaar 1 moet doen.
Zelf zou ik gewoon in iedere ruimte één schakelaar zetten: voor het licht in die ruimte. 
e: Laat even weten als Trielec eruit is. 
de ene schakelaar moet vanaf deur 2 het licht in de ruimte waar je vertrekt het licht doven en de ruimte waar je binnen gaat moet dan worden ontstoken. (aan deur 1 moet je dan ze enkel maar ontsteken natuurlijk)
de andere schakelaar is meer een paniekschakelaar waar je alle lichten van iedere ruimte kan doven of ontsteken.
ik heb me er echt al suf op gedacht en vind niet hoe ik de 2 in 1 schema moet krijgen. We hebben als tip gekregen dat je een wisselschakelaar moet gebruiken maar je deze dan niet moet gebruiken als in een klassieke wisselschakeling.
Wat is er mis met elke kamer een normale schakelaar
Of
1 schakelaar heel de kelder
Heel die aparte oplossing is nerges goed voor
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Dus de schakelaar in ruimte 1 moet op 4 verschillende plaatsen aan of uit gezet kunnen worden? Dat worden hele chique schakelaars of gebruik maken van een handje vol relais.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
ze doen idd graag moeilijk. EN blijkbaar is het toch niet echt gemakkelijk aangezien ik voorlopig nog niet echt hulp heb gekregen :s
Op 6 november 2013 14:45:15 schreef ruben19911208:
....aangezien ik voorlopig nog niet echt hulp heb gekregen :s
Inderdaad, maar dat komt omdat het een schoolvraag is. Daarbij is het de bedoeling dat je zelf een voorzetje geeft, en dat heb ik nog niet gezien.
Ken je de standaard kelderschakeling? Die gaat over 2 kelderruimtes, maar kan je door simpel herhalen van het principe uitbreiden tot veel meer ruimtes.
Ik zal vanavond eens posten wat ik in me hoofd had maar ik heb op dit geen scanner om mijn tekening in te scannen en te posten.
Je kan ook proberen om een schetsje in Paint te maken. Heb je geen scanner bij nodig.
En anders probeer je het in woorden te beschrijven.
Even kijken of ik de bedoeling begrepen heb:
- Je komt vanaf buiten in ruimte 1. Daar kan je bij de deur de lamp aan of uit doen met de schakelaar die daar zit (SWa).
- Bij de deur naar de volgende ruimte (2) zitten twee schakelaars: één om het licht aan of uit te doen (SWb) en een andere om te schakelen tussen licht in ruimte 1 of licht in ruimte 2 (SWx).
- Bij de deur naar de volgende ruimte (3) zitten twee schakelaars: één om het licht aan of uit te doen (SWc) en een andere om te schakelen tussen licht in ruimte 2 of licht in ruimte 3 (SWy).
- Bij de deur naar de volgende ruimte (4) zitten twee schakelaars: één om het licht aan of uit te doen (SWd) en een andere om te schakelen tussen licht in ruimte 3 of licht in ruimte 4 (SWz).

Als dat allemaal klopt, dan kan het dus met vijf doodgewone wisselschakelaars en twee dubbele wisselschakelaars.
P.S. Sorry dat de bedrading een beetje moeilijk zichtbaar is op de tekening.
EDIT
@KlaasZ hieronder: Ik geloof dat je gelijk hebt...
Lees dan ook even de tekst die erboven staat; vollediger kan ik het niet omschrijven.
Samen met het plaatje moet jij kunnen zien of dit inderdaad de bedoeling is van dat wat jou gevraagd is te maken.
Deze tekening geeft alleen aan wélke schakelaars wáár zitten. Als bonus zie je er ook nog op wat voor soort schakelaars het zijn.
[Bericht gewijzigd door Sonytech op (25%)]
ja deur 1 moet ook een alles aan of uit schakelaar zitten he,
en de andere schakelaar moet niet alleen het licht onsteken in de volgende ruimte maar ook die doven in de vorige
Ga dan eens op zoek naar de standaard kelderschakeling. En breid die uit naar 4 ruimtes. Het resultaat is nog eenvoudiger dan wat Sonytech laat zien.
maar zit in de standaard kelderschakeling dan al die alles aan alles uit? het gedeelte dat het licht in de vorige ruimte uitgaat en vervolgens het licht in de andere uitgaat snap ik maar zodra ik er die alles aan/uit moet bijvoegen loopt het mis
nu ben je al 7 posts bezig en hoever ben je
je opdracht is voor 90% van de mensen hier maar half duidelijk
je hebt geen overzichtsplaatje
Op 6 november 2013 17:25:45 schreef ruben19911208:
het gedeelte dat het licht in de vorige ruimte uitgaat en vervolgens het licht in de andere uitgaat snap ik maar zodra ik er die alles aan/uit moet bijvoegen loopt het mis
laat dit gedeelte van je schakeling dan zien, misschien is hier op eenvoudige manier de rest in te bouwen
het is een schoolvraag, het moet wel van jou komen, niet je vraag half neergooien en wachten op antwoord
Op 6 november 2013 13:58:53 schreef ruben19911208:
(aan deur 1 moet je dan ze enkel maar ontsteken natuurlijk)
Op 6 november 2013 15:30:59 schreef ruben19911208:
ja deur 1 moet ook een alles aan of uit schakelaar zitten he,
???
weet er toevallig iemand hoe ik mijn afbeelding moet toevoegen in dit forum?
idd sonytech aan deur 1 moet ook een alles aan uit zitten en vanaf deur 2 moet je dan de vorige ruimte kunnen uitschakelen en de volgende aan schakelen
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (50%)]
Op 6 november 2013 18:39:28 schreef ruben19911208:
weet er toevallig iemand hoe ik mijn afbeelding moet toevoegen in dit forum?
http://www.circuitsonline.net/forum/faq
direckt : http://www.circuitsonline.net/forum/faq#afbeeldingen
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (13%)]
Wat is er nou moeilijk aan om de tekst van de opgave te posten?
Ik ga er op deze manier geen tijd meer aan verspillen.