Beste leden,

Een tijdje geleden heb ik een Kenwood KT-413 tuner gekregen. Deze werkt helaas niet goed en heeft het volgende probleem: De tuner werkt in het begin een tijdje, maar daarna wilt de motor niet tot nauwelijks meer naar links. Ook valt het geluid daarbij weg. Ik heb ook een filmpje gemaakt om het probleem te verduidelijken: http://www.dailymotion.com/video/x16xpvg_kenwood-kt-413-tuner-probleem…

Verder ontdekte ik een zwarte plek op de printplaat, ik denk dat dit zeker met het probleem heeft te maken. Hieronder twee foto's van de printplaat:
http://imgdump.nl/hosted/b7aad333a3a8478264fdd8647a607689.jpg
http://imgdump.nl/hosted/ada1382c86710986a69b82e93b1d175d.jpg

Verder is het groene onderdeel aan de onderkant verbrand, ik vroeg mij af wat dit voor onderdeel is, want het lijkt mij geen weerstand?
Alvast bedankt voor de hulp.

[Bericht gewijzigd door jm20101 op (13%)]

Die lichtblauwe weerstand tussen de 4 elco's mist een stuk. Meet die eens na.
Ik zie geen groen onderdeel.

Ik zie helemaal geen foto's.

blijft de tuner verder spelen als je hem niet van zender verzet?

Mijn excuus, het uploaden ging niet helemaal goed zo te zien. De 4 elco's heb ik al vervangen, deze waren qua waarde redelijk verlopen, maar niet heel veel bijzonders. Wel hebben ze een grote hitte gehad van onder andere de weerstand. Deze zal ik vandaag gaan doormeten. De tuner speelt ook niet meer als ik niet van zender verwissel. Het geluid wordt steeds zachter en valt daarna gewoon helemaal weg.

is er verschil als je de tuner op mono zet voorop?

Ook bij mono valt het signaal na een tijdje helemaal weg.

Dus, als je de Tuner koud start werkt hij vrij normaal. Na een tijdje wordt de ontvangst steeds maar zwakker en gaat ook het sturen van de naald minder goed. Begrijp ik het zo goed?

indien ja, is de kans groot dat de voeding een of ander probleem heeft. Alvorens van alles te vervangen zou je een amperemeter in serie met de tuner kunnen zetten en het stroomverbruik volgen. Gaat dit na een tijd sterk naar beneden, waarschijnlijk probleem in de voeding, andere mogelijkheid, het gaat naar boven, iets knabbelt dan teveel aan de voeding,doet deze instorten en wordt waarschijnlijk warm.
groeten

Kris

ik denk eerst eens met de fohn her en der over de print gaan op zoek naar de veroorzaker. veelal een zenerdiode of andere halfgeleider welke gaar is. heb ook weleens een gare keramische condensator gehad welke het ontvangt compleet verstoorde..

De weerstand met het stukje eraf is een weerstand van 82Ω/1W.

Het groene onderdeeltje met de gekleurde ringetjes dat ernaast zit dat is een spoeltje van 1µH.

Beide onderdelen zijn voor de stabilisatie van de -14 Volt voedingsspanning.

Je kan het best eerst eens meten of de +14V en -14V spanningen hun normale waarden hebben op de momenten dat de tuner niet goed werkt.

De spanningen meet je tegenover massa op de volgende punten:http://www.uploadarchief.net/files/download/kt413voeding_jal.jpg

Meet deze spanningen ook even op de momenten dat je de motor laat draaien, zowel links- als rechtsom.

En herstel gelijk even die rotte soldeerverbingen die zichtbaar zijn op de foto van Sonytech.

Bedankt voor de tips, ik ga morgen de soldeerverbindingen opnieuw solderen, en daarna de voltages meten. Klopt het dat ik de min van de multimeter aan het chassis moet zetten?

Ja, of op een van de puntjes op het grote kopervlak tussen de gele en de blauwe pijl.

Wa lol die weerstand of welk onderdeel dan ook staat gewoon los.

De weerstand meet 83 ohm, dat is niet echt om er zorgen over te maken.
Verder heb ik een aantal soldeerpunten verbeterd.
Als de tuner werkt meet ik de volgende spanningen op de punten:

+ 13V
- 15V

Als het geluid wegvalt en de signaal lampjes uit gaat meet ik het volgende:

+ 7,5V
- 15V

Dat verklaard misschien ook waarom de motor naar rechts nog goed werkt, en naar links niet (gaat heel langzaam).

Ik zou me nog maar niet druk maken over de motor, da's waarschijnlijk een gevolg van de voedingsspanning die instort.

Heb je al gekeken of er nog meer slechte solderingen te zien waren, ook op het gedeelte van de print dat je niet van onderaf kan zien?

Je kan het beste de print even losmaken en helemaal even nalopen op solderingen.

Vooral wat groter transistors zoals degene die hier aangewezen wordt willen nogal eens los gaan zitten, net zoals de grotere weerstanden.

http://www.uploadarchief.net/files/download/b7aad333a3a8478264fdd8647a607689_jal.jpg

Als je geen losse solderingen kan vinden, meet dan eens de spanning op de drie pootjes van aangewezen transistor Q18. Dat kan je het best van bovenaf doen terwijl de print weer vastgeschroefd zit.

Hartelijk bedankt voor de tip! De transistor welke met een pijl op de foto staat kan ik gewoon vrij bewegen en zit amper meer vast dus. Ik zal het opnieuw solderen en verder ook kijken of er meer componenten loszitten van de print. Ik laat het weten.

Het is misschien een beetje veel werk.
Maar de op de gehele print even de solderingen warm maken en een heel klein beetje tin toevoegen doet vaak wonderen.
Dan sluit je in een klap het probleem van een losse verbinding uit.

Helaas is na het nalopen van de solderingen, en eventueel losse opnieuw solderen het probleem nog niet verholpen. Zou iemand mij kunnen vertellen wat wordt aanbevolen om te vervangen?

heb je rimpel op de spanningen? ik zou eventueel elcos gaan vervangen en het voedingsgedeelte nalopen. zo ingewikkeld zal het allemaal wel niet zijn zeker.

je hebt een plus kant die inzakt en een min kant die stabiel blijft, je zou dus gewoon elcos kunnen wisselen als test.
je kan ook eens stromen gaan meten. die voeding zakt in voor een reden, ofwel wordt er ergens teveel stroom getrokken, ofwel scheelt er iets in de voeding

Ik heb de meetwaarden van de spanningen op Q18 nog niet langs zien komen.

Het eerste pootje van de transistor meet ook 7,5V.
De rest kan ik helaas niet meten als de tuner aan staat gezien de printplaat onder een stuk metaal zit. Ik heb een aantal condensatoren vervangen. De tuner lijkt het iets langer vol te houden en gaat ook in een keer uit, ipv. langzaam wegzakken.

Van bovenaf meten? Tijdelijk drie draadjes aan de onderkant solderen en daaraan meten?

Ik noem maar wat hoor ...

De metingen van bovenaf zijn als volgt

Als de tuner werkt
Voorste pootje: 13,6 V
Middelste pootje: 22,7 V
Laatste pootje: 13 V

Als de tuner uitvalt
Voorste pootje: 8,5 V
Middelste pootje: 23,6 V
Laatste pootje: 7,5 V

Wat mij opviel was dat toen ik aan het voorste pootje ging meten, de tuner weer heel even geluid gaf. Maar na enkele keren niet meer.

Waarschijnlijk is die transistor Q18 (2SC1567) dan stuk.

Je kan het best ook de weerstanden R96 (330R/0,24W) en R97 (220R/0,25W) vervangen.

Na het vervangen van de Transistor werkt de tuner weer prima. Hartelijk dank voor de hulp :)