spanningsdaling bij plc

het probleem:

er is een regelkast geplaatst met een siemens plc 230 volt.
het probleem is dat er heel af en toe een spanningsdaling is.
en dan start de plc opnieuw op.

zijn er oplossingen voor om de spanningsdaling op te vangen?
ik zat zelf te denken aan een condensator, maar wat voor condensator moet ik dan hebben? en is dit schadelijk voor de plc?
omdat er dan een hooge piek komt?

zijn er ook nog andere oplossingen voor een spanningsdaling op te vangen?

Groetjes Gijs

Met deze informatie zou ik zeggen: contact opnemen met je energie leverancier?

sowieso is een condensator geen oplossing, want dat werkt niet bij wisselspanning.

als je voeding van 230 volt te ver inkakt heb je een serieus probleem. de meeste schakelende voedingen gaat tot 90-100 volt voor ze uitvallen.

weet je zeker dat er geen draden loszitten?
je hebt waarschijnlijk te dunne draden gebruikt. als er aan de regelkast 100m snoer zit en er schakelt een pomp in (zonder softstart of ster-driehoek) dan kan de hoge startstroom de spanning best laten inzakken.

makkelijkste is waarschijnlijk een 230V -> 24VDC (en nieuwe PLC kopen)

als je een 5A of groter voeding koopt, en die belast je niet te hard, kun je best een paar seconden overleven. beter is natuurlijk als je bedrading gewoon klopt.

GMT+1

Een condensator kan op zich wel hoor, in zo'n PLC zit een switchmode supply die het ook prima doet op DC, als je een gelijkrichter en buffercondensator voor de PLC zet, zal hij nog wel even blijven lopen als de netspanning kortstondig wegvalt.

Maar hoewel het technisch wel mogelijk is, zou ik het sterk afraden, omdat het symptoombestrijding is. Ik ben het met Progger eens dat beter eerst kunt proberen de oorzaak te vinden en het probleem daar oplossen. In een industriële omgeving hoef je sowieso niet met een dergelijke constructie aan te komen. Bedenk ook dat andere apparaten (sensoren, relais, etc.) waarschijnlijk ook zonder voeding komen te staan, en wat dat voor invloed heeft op het proces.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Zowel siemens als phoenix hebben tegenwoordig 24V voedingen welke een UPS functie bezitten deze 24 volt sluit je dan op de plc aan.

Wil je het in je 230volt voeding gedeelte doen dan kun je daar een UPS inzetten. Wat is het gedrag van de machine bij een dip ?

Ik heb deze wel eens toegepast, maar dan wel met een spanningsbewaking op een inganmg van de PLC, om de machine te laten stoppen, en dit weer te geven op de HMI.

Deze puinbreker was gevoed door een aggregaat en dan is het wel makkelijkals de PLC een voorspelbaar gedrag heeft bij een dipje.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op donderdag 14 november 2013 18:57:12 (36%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Gebruik een UPS van /voor een computer.
Hoe gaat de rest van de machine om met je spanningsdip?

Je kunt op de gewone spanning een relais plaatsen, waarmee je een spanningsuitval detekteer en dat aan je PLC doorgeven, je kunt het gedrag van de machine daar dan op aanpassen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)