Zo gister mijn nieuwe winter project opgehaald, een in niet al te beste staat verkerende SL-1210.
Nu wil ik deze graag weer helemaal in topstaat brengen en om te beginnen moet deze eerst 100% functioneel zijn voor het uiterlijk aan de beurt is.
Enfin, de tafel was compleet dood (was bekend en de prijs ook naar 
Even snel wat metingen verricht en de eerste conclusie was al snel gemaakt.... ik kreeg geen spanning uit de sec. kant van de trafo.
Deze uitgebouwd en de uitgaande spoel doorgemeten en kwam uit op 3 Ohm....dus die doet niks meer.
Maar nu komt het.... de sl heeft een trafo gedeelte en op de main pcb zit het voedingsgedeelte.
Trafo (geschikt voor 230/110v) gegevens:
Primary 230v (spoelen in serie)
Primary 110v enkele spoel
Secundary 30VAC onbelast
Ik weet dat de speler als piek max 1A wil vragen met als nominaal rond de 200mA
Het voedingsgedeelte van de SL bevat een eigen regulator die de hele handel terug gooit naar 21V.
Nu is de vraag, waar kan ik een vervangende trafo krijgen?
Ik heb al wel een foto voorbij zien komen met een ringtrafo...
Er worden ook links en recht externe psu's aangeboden maar om nou 400,- neer te tikken was ik niet van plan 
Ik zoek dus een trafo met tussen de 30v en 35v secundair
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
@klabam
Ik heb een donor in de kelder staan.
Voor een kleine vergoeding en natuurlijk de verzend kosten kan je de trafo wel overnemen.
Als je interesse hebt neem dan even contact op via de mail (zie profiel)
En inderdaad even kijken of de temp zekering er niet uit ligt.
Temp zekering?
En deze zit in de wikkeling?
Hier had ik nog niet van gehoord, op het trafobord zitten wel zekeringen. 1x voor 230v en 1 voor de sec. 30V uitgang.
Ik zou ook de trafo (mits deze dus echt defect is) kunnen vervangen met
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/430080/Universele-transformator-TE-…
@pa3gws...ik stuur je ff berichtje 
@Paloma...
Die ringkerntrafo lijkt me wat aan de zwakke kant...
Deze daarin tegen lijkt me wel geschikt:
http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=12074
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (18%)]
Je schreef zelf piek max 1A en nominaal rond de 200mA dus dan zou dat voldoende moeten zijn.
http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=12074 is inderdaad ook goed mogelijk dat is wel makkelijker omdat je maar 1 sec wikkeling hebt.
Dat wordt vaak gebruikt voor onder andere versterkers.
Positief en negatieve spanning maken.
Of zoiets
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/158/voedingen/lm317-labvoed…
[Bericht gewijzigd door Paloma op (38%)]
Dus heb in principe maar 1 uitgang nodig..
Zie dezelfde ringkerntrafo hier al voor 13,-
http://www.hf-electronics.nl/Webwinkel-Product-7091226/Ringkerntrafo-8…
Op de rechter print is alleen 1 zwarte draad en 2 gele draad aangesloten of ik moet draadjes niet gezien hebben.
Dat zou betekenen dat 1 keer 30 v genoeg is.
Dickbest is sinds de overname enkele jaren geleden inderdaad duur geworden.
Shoppen loont wel weer, ik bestelde daar vroeger alles maar inmiddels heb ik 7 webwinkels waar ik bestel.
[Bericht gewijzigd door Paloma op (14%)]
Dat klopt, er is maar 1x 30v nodig.
Originele trafo spuugt rond de 34vac uit maar gezien op de main pcb een regulator zit met de nodige componenten die het zaakje van 34VAC naar 21VDC brengt ga ik er vanuit dat die paar volt minder geen issue moeten zijn
Waar heb je die 34 v gemeten? wisselspannings zijde of na de gelijkrichter?
Na de gelijkrichter zit namelijk een elco die de spanning die jij ziet in onbelaste toestand omhoog trekt.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
ik kreeg geen spanning uit de sec. kant van de trafo.
Deze uitgebouwd en de uitgaande spoel doorgemeten en kwam uit op 3 Ohm....dus die doet niks meer.
Als je 3 Ω meet is de trafo toch juist NIET stuk?
En wat is de weerstand van de primaire wikkeling?
[Bericht gewijzigd door evdweele op (10%)]
3 ohm op de sec. spoel lijkt mij een dikke kortsluiting in de spoel
Oneindig zou op een breuk wijzen...
Meestal word na verloop van jaren de isolatie slecht en gaat brokken
[Bericht gewijzigd door klabam op (45%)]
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Meestal word na verloop van jaren de isolatie slecht en gaat brokken
Dat verschijnsel heb ik nog nooit geconstateerd. Emaille-lakdraad staat juist bekend om de goede isolatie. Alleen als de trafo overmatig heet wordt kan er iets mis gaan, en er zijn ook gevallen bekend van productiefouten. Als iemand met blote handen de draad heeft aangeraakt tast het zuur van het huidvet op de lange duur de isolatie aan.
Ter vergelijking heb ik een trafo gemeten die hier op tafel ligt.
Secundair 15 Volt 100 mA. De weerstand is 6 Ω.
Wat is de weerstand van de primaire wikkeling van jouw trafo?
[Bericht gewijzigd door evdweele op (54%)]
Op 18 november 2013 10:39:59 schreef klabam:
3 ohm op de sec. spoel lijkt mij een dikke kortsluiting in de spoel
Oneindig zou op een breuk wijzen...Meestal word na verloop van jaren de isolatie slecht en gaat brokken
Als je 3 ohm meet met een multimeter wil dit ook niets zeggen, weerstand onder de 10 ohm is daar niet nou keurig mee te meten.
Ik weet dat die trafo's redelijk warm worden. Vanavond krijg ik een 2e sl erbij die wel goed werkt, ik zal van die trafo eens de waardes opnemen ter vergelijking.
Ik heb de prim. Zijde nog niet gemeten.
Maar goed, ik krijg niks geen spanning uit de sec. Uitgang dus sowieso dat de trafo dood is.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (19%)]
evdweele
Overleden
Ik heb de prim. Zijde nog niet gemeten.
Dat lijkt me het eerste dat je zou moeten doen. De kans dat de primaire wikkeling defect raakt is veel groter omdat het wikkeldraad veel dunner is dan dat van de secundaire wikkeling.
En vaak zit er binnen in de spoel een thermische zekering in serie met de primaire die onderbreekt als de trafo te heet wordt. Dit is overigens aan het begin van dit topic al door iemand genoemd.
Die zekering ziet eruit als een pertinax plaatje met 2 soldeerlippen tussen de primaire wikkeling en de ijzerkern.
Het plaatje kan je uit de spoel trekken.
[Bericht gewijzigd door evdweele op (15%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb apparatuur van 60 jaar oud waar de trafo's nog in perfecte staat zijn. Ik heb nog nooit gehoord van verbrokkelen van CU draad en zeker niet bij moderne trafo's.
De secundaire kant is maar weinig Ohnm. Draad is dikker en heeft minder wikkelingen als primair.
Begrijp ik het goed dat je onbelast 30V op de trafo meet ? Dan denk ik dat je gelijkrichter er uit ligt of dat een elco de boel plat trekt.
Ik meet niks op de sec. uitgang van de trafo...dit zou rond de 35v onbelast moeten zijn..zoals ik al zei, de gelijkrichter zit op de main pcb.
Er zit een schakelaar op om te schakelen tussen 110v en 230v en ik vermoed dat de vorige eigenaar eens de schakelaar op 110v heeft gehad.
Dan zou het goed kunnen zijn dat 1 van de primaire spoelen door is gebrand.
dit is een foto van de originele set-up
http://i273.photobucket.com/albums/jj220/kingbusoms/inside.jpg
Links de trafo met print, rechts main pcb met gelijkrichter en protection ic's.
Op de main pcb zie je linksonder 2 draden naast een elco dit is de voeding vanaf de trafo, als ik deze losneem zou ik hier 35V onbelast moeten hebben.
Op de trafo print zie je onder de voltage schakelaar 4 pinnen met de spoeldraden. Ik heb de middelste 2 met elkaar verbonden en de buitenste op het netspanning aangesloten, hiermee bypass ik de schakelaar in principe.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (1%)]
paulp
I thought, I thought of everything
evdweele
Overleden
Als die twee 110 Volt wikkelingen met elkaar in tegenfase staan komt er secundair óók geen spanning uit.
Begin eerst eens met meten!
evdweele
Overleden
Dan hierbij mijn excuses voor mijn ongeduldige reactie.
Ik veronderstelde dat je náást de platenspeler zat.