Nee fuse is goed, als ik deze onderbreek heb ik ook geen meting meer in de uitgang

Ik heb het schema eens opgezocht. Daaruit blijkt dat je theorie dat de trafo defect is geraakt door hem op 110 Volt te zetten best kan kloppen. De wikkelingen worden dan parallel geschakeld.

Verwarrend is dat zowel de primaire als de secundaire wikkeling met Blue is gemarkeerd. De draaddikte laat natuurlijk wel het verschil zien.

Er staan ook 2 zekeringen in het schema. Heb je die beide gecontroleerd?
Klik voor een grotere afbeelding
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/technics_sl1210_trafo.jpg

Die blauwe draad lijkt onduidelijk.....komt omdat secundaire uitgang 2 dunne gele draden zijn waarvan er 1 door een print gaat, en als blauw terug gaat naar de main pcb...

Iaw op de trafo zit maar 1 blauwe draad

Als iemand 230 Volt op de 110 Volt wikkelingen heeft aangesloten zal er wel meer defect zijn dan alleen de trafo. Secundair was de spanning dan evenredig veel hoger.
Bereid je maar op het ergste voor.

@klabam
De trafo is op reis. :-p

Super!

Dan komt het allemaal wel goed, ik laat het weten.

Albert, mijn dank voor de snelle levering van de trafo.
Zojuist gemonteerd en het beestje draait weer als nooit tevoren ;)

Nu weer alles demonteren, coaten en in topstaat terugbrengen.

Wat ga je daar aan coaten?

Leuk dat het in ieder geval weer werkt :)

Complete topdeck laat ik coaten...hij is nu erg verweerd en ziet er niet meer uit.
Gezien die decks van gegoten aluminium is geeft poedercoaten de mooiste afwerking

Als je nog een stel SL's in topstaat wilt hebben: ik heb er nog 2 te koop.
Zijn wel de 1200 versies, dus zilver (zoals ze horen ;))

Ik heb een zgan 1210 en een knap verweerde, maar ik ga beide identiek coaten en opnieuw opbouwen dus wat dat betreft ben ik voorzien ;)
Heb beide spelers voor samen 350,- dus heb nog wat speelruimte om ze naar wens te maken zonder dat ze in waarde dalen.

Mooi dat tante post het goed en snel gedaan heeft en top dat hij weer speelt. ;-)
Als je de arm unit compleet uit de tafel haalt en de arm er af haalt.
Kan je de rest zo in een ultrasoon bad zetten.
Daarna zuinig een beetje smeren met vet geen olie.
Dan weet je niet wat je ziet. :-p
En natuurlijk wel foto's van het eind resultaat showen.

Ultrasoon heeft helaas geen nut meer, op sommige plekken is er oxidatie opgetreden aan het aluminium

Tja dan rest alleen helemaal demonteren nog.

Helemaal demonteren, naar een fatsoenlijke loonlakker brengen.
Door de voorbehandeling met het gietaluminium, beitsen/ontvetten/conversielaagje en dan natlak of poedercoat erop.

Ziet ie er weer perfect uit.

Hij is al compleet gedemonteerd..
Nu de ander nog, dan zal ik de faceplates naar een coater brengen....zelf geen sjoege van dus laat ik mooi aan hun over ;)

Ga dan wel naar een coater die gietaluminium kan behandelen, dat is erg belangrijk om het goed te kunnen coaten.
Nu is het voor binnentoepassing bedoeld, dus kwa corrosie zal het weinig problemen opleveren. Maar lakken van gietaluminium is niet bepaald het makkelijkst.

(Ik werk voor een bedrijf dat de chemie levert voor het voorbehandelen van metaal, voordat het gelakt wordt).

Op 20 november 2013 15:07:14 schreef klabam:
Zojuist gemonteerd en het beestje draait weer als nooit tevoren ;)

Dat is 2 keer geluk hebben :-) Én een nieuwe trafo én de elektronica die nog werkt.
Met hetzelfde gemak waren de transistoren en ic's allemaal opgeblazen door de overspanning.

Succes met de verdere restauratie.

Op 20 november 2013 18:37:51 schreef evdweele:
[...]Dat is 2 keer geluk hebben :-)

Ho ho het is een Technics SL-1210 he die moet je vermoorden wil hij er mee stoppen.
Ik weet uit ervaring dat ze wel een biertje lusten en vrolijk door blijven spelen. :-p

Kan zijn.....tot er een keer sluiting in het target lampje komt, wat nogal eens voorkomt en je complete voeding ligt eruit.....
heb er al diverse gehad, protection ic's en diodes eruit.

Verder i.d.d. erg sterke bakken.
Sinds ze niet meer in productie zijn gaan de prijzen door het dak heen, wat dat betreft erg blij dat ik nog een goede set heb weten te bemachtigen.

Op 20 november 2013 19:08:56 schreef pa3gws:
Ik weet uit ervaring dat ze wel een biertje lusten en vrolijk door blijven spelen. :-p

Dat is wel iets heel anders dan er de dubbele toegelaten spanning op loslaten.

Op 20 november 2013 19:43:53 schreef klabam:
Kan zijn.....tot er een keer sluiting in het target lampje komt, wat nogal eens voorkomt en je complete voeding ligt eruit.....
heb er al diverse gehad, protection ic's en diodes eruit.

Ben toch benieuwd wat je onder protection ICs verstaat.

Transistors....bij sluiting in de targetlight blaas je deze gewoon op, heb er al diverse in 3 delen uit het bord moeten solderen.

Op 20 november 2013 23:35:56 schreef evdweele:
[...]Dat is wel iets heel anders dan er de dubbele toegelaten spanning op loslaten.

Om daar even op terug te komen; het is opzich best voorstelbaar dat de enige schade dan de trafo zelf is. Hij zal immers in verzadiging gaan, waardoor de secundaire spanning minder hoog oploopt dan bij een sterk overgedimensioneerde of theoretische (ideale) trafo zou gebeuren.

Ook bij schakelende voedingen waar je zulke ongein uithaalt blijft de schade nog relatief vaak beperkt tot de primaire afvlakelco, omdat de PWM-regeling er in slaagt om zover terug te regelen dat de voeding nog gewoon in beveiliging kan gaan inplaats van meteen alles op te blazen.

@evdweele hieronder: Mijn ervaring beperkt zich tot consumentenelectronica die uit het net gevoed wordt.

Met 220 Volt trafovoedingen die op een verkeerde spanning zijn aangesloten heb ik geen ervaring. Wel met omvormers in mobilofoons die op 24 Volt werden aangesloten terwijl de keuzeschakelaar op 12 Volt stond.
De schade aan halfgeleiders was dan enorm. Alleen de trafo bleef heel.