Sony HCD-SD1 soms wel en soms geen geluid

Goedenavond

Ik heb een Sony HCD-SD1, is zo'n kleine radio/cd setje voor in mijn slaapkamer en die heeft al jaren dat het geluid opeens wegvalt, het geluid wordt eerst langzaam zachter en daarna geen geluid meer. Ga je het volume omhoog zetten dan opeens "bam" het geluid is er weer en speelt hij weer een tijdje goed. Soms blijft hij het dan uren goed doen en soms moet je 4x het geluid harder zetten wil je weer wat horen. Dit doet hij bij de radio en ook de cd speler. Ik weet dat dit ding geen drol meer kost maar vind het leuk om hem proberen te maken en leuk om hiermee bezig te zijn dus als iemand misschien een idee heeft wat er stuk zou kunnen zijn dan hoor ik dat graag.

Los/slecht contact.
Vanuitgaande dat het een microsetje is zonder speakerrelais.
Hoor je tijdens het aanzetten naar een paar seconden klik, voorat je muziek krijgt ?
Dan heeft het ding wel speakerrelais en is dat verdachte nummer 1.

Ja dat klopt, ik hoor eerst een relais klikken en daarna na 2 sec weer een klik en pas dan geluid maar als het geluid wegvalt hoor ik geen relais en ook niet op het moment bij harder zetten als het geluid er weer is.

het relais zit niet los in de soldeer, maar heeft vuile contacten.

Die heeft dan duidelijk slechte contacten.
Doordat je het volume verhoogt, branden ze tijdelijk weer schoon.
Hiervoor hoeft hij niet opnieuw te klikken, hij is immers al bekrachtigd.
Contactjes schoon schuren met korrel 600 of relais vervangen.
Kost een paar euro.

Service Manual heb ik in het kader van "je weet nooit hoe het nog eens van pas komt" tijdelijk hier neergezet voor je.

Oke thanks dan ga ik dat binnenkort even doen. Maar een losse soldering op de plaat zou dan ook kunnen toch? Dan krijg je toch zeg maar hetzelfde idee (inbranden dus wel even contact) als met de contacten van het relais? Kan een componentje van bv de eindtrap of van iets anders ook zoiets veroorzaken?

Oke thanks Sonytech! Die ga ik ff doorlezen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (7%)]

Houd het maar op vervuilde contacten :-)

Oke die ga ik binnenkort zeker even bekijken en opschuren als ik erbij kom, ik kan me dit heel goed voorstellen allemaal maar ik vind het ook leuk om er meer van te weten te komen dus vandaar die andere vragen hahaha :D

Dat er gezegd wordt dat het waarschijnlijk het speakerrelais is en geen los contact of een ander defect componentje, dat komt door iets dat je in het schema niet zal vinden: ervaring.... :)

Dus idd sowieso naar het speaker relais maar gaan kijken..hahah
Ik laat weten hoe het is gegaan maar ben niet echt snel met dingen dus kan wel ff duren hahaha ff

Is het euvel inmiddels verholpen, of niet?

Ik heb namelijk onlangs van iemand een HCD-SD1 gekregen, dat ook problemen vertoond in de vorm van een veranderlijke luidspreker output. Nu zit ik mij af te vragen of ik hier nu een nieuwe thread voor zal starten, of dat ik het beter hier bij zet. Vooralsnog heb ik het bij het laatste gehouden. Anyway, het volgende is het geval.

Wanneer ik het apparaat inschakel (en dus geluid laat spelen), zowel op radio als op de ingebouwde cd-speler, dan valt telkens na ongeveer een minuutje spelen het geluid weg. Er verschijnt geen melding op de display. Het lukt mij dan niet meer om het geluid weer terug te krijgen, behalve dan door het apparaat uit te schakelen en de stekker even uit het stopcontact te halen.

Ik ben erachter gekomen dat het apparaat vroeger met een bijbehorende luidspreker set is geleverd. Deze set heb ik er niet bij. In plaats daarvan had ik in eerste instantie 2 stuks 4 Ohm luidsprekers aangesloten, maar toen ik zag de output eigenlijk voor 6-16 Ohm boxen bedoeld is, heb ik er voor nu maar even voor gekozen om in beide luidsprekerdraden een flinke 5 Ohm weerstand te solderen. In totaal is nu per uitgang circa 8,5 Ohm aangesloten. Helaas bleef het probleem ook hierna gewoon bestaan.

Ik ben gaan googlen en ik kwam onder meer deze forumthread tegen. Naar aanleiding hiervan ben ik met behulp van de repair manual het luidspreker relais gaan zoeken op de print. Het blauwe relais is nogal ingebouwd en het ziet ernaar uit dat ik het compacte binnenwerk bijna helemaal uit elkaar moet halen om bij het relais te komen. Dat is op zich niet zo heel erg, maar het doet mij wel 2x nadenken voordat ik eraan begin. Want, ten eerste ben ik er zelf nog niet zo zeker van of dit wel het euvel is. En ten tweede lijkt het erop dat het relais niet zomaar kan worden open gemaakt. Bovendien heb ik ook niet een ander exemplaar liggen om eventueel mee te testen of het probleem blijft bestaan.

Zodoende heb ik besloten om het dan maar even te vragen, alvorens als een kip zonder kop de hele mikmak uit elkaar te schroeven en vervolgens met de soldeerbout aan de slag te gaan. Dus bij deze: waar moet ik het in dit geval zoeken? Het luidspreker relais? Of misschien toch ergens anders?

Groet,
Ben

Er zal vast wel een simpeler te bereiken plekje te vinden zijn waar je - elektrisch gezien - vóór het speakerrelais aanwezigheid van het signaal kan controleren.

Ik zal zo even wat van die punten opzoeken en markeren in de tekening uit de service manual.

Kan je door de ruimte tussen het MAIN BOARD en de transformator de printsporen van het AMP BOARD zien en er met een dunne meetpen bijkomen?
http://www.uploadarchief.net/files/download/hoediepkanhetzitten_jal.jpg

[Bericht gewijzigd door Sonytech op (31%)]

Je hebt mij precies dat zetje gegeven dat ik nodig had.

Ik ben slechts een mislukte automonteur, géén elektromonteur, moet u weten. Met mijn MTS Motorvoertuigentechniek opleiding als voornaamste basis, plus nog één en ander aan elektrotechnische kennis dat ik mezelf heb bijgeleerd (puur uit interesse), met tot slot dan nog de vele uurtjes klungelen daarbij opgeteld, kan ik u zeggen dat mijn kennis van elektrotechniek enigszins rammelt. Maar, desalniettemin, met wat logisch nadenken en met het geduld als de mijne, geeft een klein zetje in de goede richting soms voldoende hoop om door te blijven zetten en een storing tot een goed einde te brengen. Daarvoor dank ik u alvast, bij deze.

Ik heb het apparaat weer open geschroeft, de genoemde prints gelokaliseerd en ben vervolgens in de schema's gedoken. Het lukt helaas niet om bij de achterzijden van de twee verticale prints te komen. Wel is er een aantal draadverbindingen gesoldeerd tussen de beide prints, waar ik bij kan komen. En volgens mij kunnen we daar wel wat mee!

http://highboostforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=4085&d=138…
http://highboostforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=4086&d=138…

Het heeft een paar dagen geduurd, maar zoals u ziet heb ik mijn huiswerk gedaan. Alleen vraag ik mij nu af, hoe ik dit het beste kan meten. Kunt u mij dit vertellen? Ik ben trots eigenaar van een zeer fatsoenlijke Fluke multimeter, waar alle basisopties van een multimeter op aanwezig zijn.

Ik had m'n huiswerk wel wat beter mogen doen.

Ik zie nl. in het schema dat het signaal naar de hoofdtelefoon vóór het speakerrelais wordt afgetakt. Wanneer je een plug in de hoofdtelefoonaansluiting doet dan valt het speakerrelais af en daarmee worden de speakers uitgeschakeld.

Je kan dus simpelweg eens proberen of het geluid ook op de hoofdtelefoon wegvalt, of als je een paar keer de hoofdtelefoonplug insteekt het geluid uit de luidsprekers ook weer terug is.

Als je daarmee niks bereikt kan je altijd nog op de draadverbindingen tussen de twee printjes gaan testen.

Helaas had ik geen hoofdtelefoon liggen met een grote jack-aansluiting. Wel had ik een losse grote jack liggen. En een hoofdtelefoon van een oude walkman, met daar aan een 3.5mm mini-jack, die ik dan maar heb opgeofferd voor het goede doel.

Ik constateer het volgende:

hoofdtelefoon wel aangesloten, luidsprekers niet aangesloten
=> radio blijft spelen

systeem uitgezet
luidsprekers aangesloten en hoofdtelefoon aangesloten
systeem aangezet
=> radio speelt over de hoofdtelefoon

na verloop van tijd hoofdtelefoon los genomen
=> radio speelt door, nu over de luidsprekers
na verloop van tijd hoofdtelefoon aangesloten
=> radio speelt door, nu over de hoofdtelefoon
na verloop van tijd hoofdtelefoon losgekoppeld
=> radio speelt nu over luidsprekers en blijft spelen

van radiozender gewisseld en met volume gespeeld
=> radio blijft spelen over de luidsprekers

systeem uitgezet
luidsprekers aangesloten en hoofdtelefoon losgekoppeld
systeem aangezet
=> radio speelt over de luidsprekers en blijft spelen

systeem uitgezet en stekker voor minstens 10 minuten los genomen
luidsprekers aangesloten, hoofdtelefoon niet aangesloten
stekker geplaatst en systeem ingeschakeld

na verloop van tijd de hoofdtelefoon ingeplugd
=> radio speelt over de hoofdtelefoon
na verloop van tijd hoofdtelefoon los genomen
=> radio speelt over de luidsprekerboxen en blijft spelen

overgeschakeld op cd-speler

"Well.. slap me senseless and call me grandma!" ...Het heeft er alle schijn van dat het probleem nu weg is en weg blijft. Ik denk dat met het voor den eerste maal inpluggen en weer los nemen van de hoofdtelefoon, het euvel is verholpen. Al kan ik niet verklaren hoe dat kan. Ik moet er wel bij zeggen dat de behuizing gedurende deze hele serie proeven open is geweest. Het zal nog moeten blijken of het monteren van de behuizing verschil maakt.

Ergens is het wel jammer dat het probleem vanzelf over is gegaan. Dat is, tenzij jullie een goede verklaring kunnen geven voor wat hier wellicht aan de hand is geweest?

Misschien een vervuild schakelkontakt in de hoofdtelefoonuitgangsbus.
Dat geeft wel eens vaker haperingen.

Sorry voor mijn late reactie maar ik moet zeggen dat ik daar ook niet aan gedacht heb maar klinkt wel heel logisch eigenlijk, die koptelefoonaansluiting doet natuurlijk ook de omschakeling van speakerrelais naar koptelefoon en inderdaad als de koptelefoonaansluiting problemen geeft (door wat dan ook) dan krijg je ongeveer hetzelfde euvel zeg maar. Ik heb dit setje niet meer staan omdat ik een andere heb gevonden bij het grofvuil hahaha, dacht even proberen en ja hoor spelen als een gek! Dus ik heb die maar gehouden en verder niet meer gekeken naar die sony. Maar ik heb hem nog liggen dus als ik er ooit weer mee bezig ga dan is die koptelefoonaansluiting ook het eerste waar ik naar ga kijken. Iedereen in ieder geval bedankt voor de moeite en reactie's!

De Sony speelt inmiddels weer.

Het euvel zit/zat/zit in het speakerrelais, of mogelijk de soldeercontacten daarvan. Ik heb op een gegeven moment ontdekt dat door een prop 'papier' tussen de printplaten te steken, drukkend tegen de behuizing van het relais, het apparaat gewoon door bleef spelen.

Ik ben er niet trots op, maar de eerlijkheid gebiedt mij toch te zeggen dat ik het daar vervolgens bij heb gelaten. Het apparaat wordt reeds enkele maanden lang vrijwel dagelijks gebruikt, zonder problemen.

Er is in de huidige opstelling geen gevaar voor brand, het gebruikte 'papier' is niet brandbaar en het apparaat staat vrij van de muur op een stalen werkbank.