Ik heb zojuist een topic gestart waarin afbeeldingen zijn verwerkt. Volgens het forum zijn deze afbeeldingen te groot.
Voor de gebruiker zijn het extra stappen om de afbeelding te laten voldoen aan de regels van dit forum. Op veel forums is een automatische Image Resizer geïnstalleerd.
Is dit ook een idee voor dit forum ?
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Op het upload archief is die mogelijkheid aanwezig.
Dus als je daar de afbeeldingen neerzet is het geen enkel probleem. 
Op 26 november 2013 19:38:30 schreef ritmeester:
Is dit ook een idee voor dit forum ?
Daar wordt door Jeroen aan gewerkt, ik weet alleen niet hoe ver hij daarmee is.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Een eigen archief zou ook veel schelen, nooit meer topics met zonder plaatjes en geen geklooi met externe sites. Hoeveel euro per jaar zou zoiets kosten? Bij een ander forum kon dit met de donaties wel uit (daar was de klacht dat er elke paar jaar een deleteronde van de plaatjes nodig was en is nu extra ruimte gehuurd om dat te voorkomen).
een forum groeit alsmaar en er zijn er altijd die dan overgrote plaatjes willen plaatsen. ga je ze dan allemaal automatisch resizen (= verlies van detail als nu net iemand de grote details moeten kunnen zien) of ga je ze resized laten weergeven (kost je nog steeds de opslagruimte en de server rekenkracht voor telkens te resizen. of je moet ze dubbel gaan opslaan, een kleine en een grote versie).
webruimte wordt gehuurd en tegenwoordig krijg je wel veel ruimte. maar zowiezo zal je fotos van 5jaar terug moeten verwijderen hetgeen dan weer voor 'topics zonder plaatjes' zorgt.
ook deftige beveiliging bij het uploaden of ze hacken zo je server (uploaden van scripts enzo).
ik zit vooral in oldtimer restauratie (10tal jaar nu) en wou ook altijd de vorderingen online houden. in het begin op een 50MB website waarbij ik regelmatig moest gaan deleten, daarna een 500MB website (hetgeen 10jaar terug toch aardig wat koste) en nu draai ik een eigen server. daar is zo een 40GB van de 60GB gereserveerde ruimte al ingepakt. ik denk niet dat 40GB webspace betaalbaar blijft.
bij one.com heb je 5GB ruimte voor iets van een 20€/jaar.
2de punt waar je moet mee opletten is de traffic. hostingbedrijven stellen ook een traffic in die je niet mag overschrijden. daarna komt er op de plaatjes zo een melding dat de gebruiker zijn maandlimiet heeft overschreden. ben je dan ook niks mee
30GB kost blijkbaar nu een 35-40€
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik ken de overwegingen, en er zijn op het NFOR wel eisen aan de afmetingen gesteld. Moet het groter, kan je het alsnog zelf ergens hosten.
Met een algoritme om onscherpe telefoonfoto's te detecteren en fors te verkleinen kom je qua opslag ook al een heel eind denk ik.
Wat die posterformaat foto's betreft is trouwens opvallend dat als je de jpeg-kwaliteit van 100 naar 80 procent brengt de details meestal acceptabel blijven maar de reductie in afmetingen al zomaar een factor 5 of meer is. Een site als rm (toch niet Nederlands of Schots) heeft in de instructies de (in mijn ogen misselijke) reductie tot 40% jpeg en 4 keer formaat postzegel staan. Dan weet je in elk geval zeker dat je op een foto geen nummertje of detail meer kunt zien, dus dat is inderdaad ongewenst.