beste, ik heb van iemand een spl 700 van skytec gekregen.
ik heb al een paar keer de eindtrappen vervangen maar er blijft steeds ene letterlijk uit elkaar vliegen.(zonder een luidspreker aangesloten )
deze keer eindtrap weer vervangen en nu weer een eindtrap kapot en paar weerstanden vliegde meteen in brand.
nu komt er uit een kanaal niks en uit die andere een gelijksspanning van 37 volt.``
er zit niet veel op die bord dus ik vraag me af wat die eindtrap en derest altijd kapot maakt.
hier wat fotos
http://i41.tinypic.com/sm5zbo.jpg
http://i44.tinypic.com/1693zes.png
http://i42.tinypic.com/1182cnd.jpg
http://i39.tinypic.com/szbhn9.jpg
http://i44.tinypic.com/2yuk780.png
http://i44.tinypic.com/29gbree.jpg
Mod-edit: Overdreven grote afbeeldingen verwijderd
ik hoop dat jullie me kunnen helpen alvast bedankt grt gio
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (7%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Bedoel je de eindtransistoren als je zegt de eindtrappen vervangen, of heb je onderdelen meevervangen?
ja de eindtransistoren maar ook een aantal weerstanden die niks meer doorgaven en sommigen waren half verbrand en dan nog een aantal transisors die voor de eindtransistors te zien zijn en hij doet het nog steed niet. het enigste wat gebeurt is dat die eindtransistoren altijd kapotspringen. grt gio
Als je steeds de eindtorren vervangt en het klapt er steeds weer uit moet je toch eens gaan bedenken of er niet iets meer stuk is?
zonder enige kennis van versterker eindtrappen is het lastig repareren, niet alle kapotte onderdelen branden keurig door met een zwarte kleur.
Een nieuwe kost 90 euro, en het geeft GEEN 350 watt aan 4 ohm, 60-80 watt aan 8 ohm gezien de DC spanning.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
skypech, dat is dweilen met de kraan open.
de stuurtorren en biastor zou ik ook meevervangen. de emitterweerstand is zo te zien ook flink heet geweest.. je hebt onderdelen rondom ook nagemeten?? de tip41 is een npn en de 42 is een pnp..
de verbrande weerstanden zijn zo te zien 100ohm weerstanden. de emitterweerstand is 0,47ohm 5w.
ja dat weet ik allemaal kweet dat dit een rommelversterker is maar ik heb hem gratis gekregen dus als ik die gemaakt krijg is altijd leuk.
en dat is juist het probleem ik weet niet wat die eintransistors doet kapot gaan.
Op 26 november 2013 23:58:43 schreef testman:
skypech, dat is dweilen met de kraan open.de stuurtorren en biastor zou ik ook meevervangen. de emitterweerstand is zo te zien ook flink heet geweest.. je hebt onderdelen rondom ook nagemeten?? de tip41 is een npn en de 42 is een pnp..
de verbrande weerstanden zijn zo te zien 100ohm weerstanden. de emitterweerstand is 0,47ohm 5w.
ja ik heb alles er rondom gemeten.
en die emitterweerstanden zijn pas vervangen dat zijn zo weerstanden kkom nu niet op de naam.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (56%)]
De eindtorren ploffen eruit als de basissen ervan los van elkaar komen, dus alles aan stuur torren en bias onderdelen. Een diode is snel kapot en ziet er misschien nog prima uit.
Wat je zeker niet moet doen is na vervanging van onderdelen met je vingers in je oren de stekker erin doen en hopen dat het werkt. zo kan je niks meten.
De zekeringen vervangen door 100ohm 10watt weerstanden is een goede optie, dan gaat het meestal niet stuk en kun je spanningen gaan meten, begin bij de voeding en als deze inklap en de weerstanden worden heet dan is het nog steeds fout.
Maar als je niet weet hoe een versterker werkt en wat de onderdelen doen is het moeilijk storing zoeken.
De stuurtorren zijn de zwarte 3 potige dingen vlak voor de eindtrorren, en de diodes zijn die glazen dingen waar 4148 bij staat.
Maar ik ben bang dat je niet weet hoe je ze moet meten, zonder multimeter en kennis van zaken/componenten is het niet te doen.
Tenzij iemand het hier helemaal voor je uit wilt kauwen. Ik ga dat niet doen helaas.
Ik zou de eindtrappen eerst eens uitschrijven in een schema.
Met de methode die nijhuisr voorstelt kan je de daarna gaan meten en de spanningen in het schema zetten.
Als je bovenstaande hier post zijn er denk ik wel mensen die er iets zinnigs over kunnen en willen zeggen.
Zonder schema is het allemaal maar wat gokken.
om te beletten dat je eindtrap er steeds maar "doorvliegt" kan je in serie met de netvoeding ook een gloeilamp opnemen. 60 ..80 watt zal voor deze versterker voldoende zijn. Zolang het fout zit gaat de lamp branden en belet zo een te grote stroom door de torren.
groeten
Kris
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
letterlijk uit elkaar vliegen.(zonder een luidspreker aangesloten )
Kan elke versterker er wel tegen om zonder load vermogen te moeten leveren (zoals je een dummyload aan een zender moet hangen)
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Zou de versterker ergens parasitair hoogfrequent oscilleren? Parasitaire oscillaties kunnen ook eindtrappen doen opblazen. Oorzaken daarvan zijn bijv. slechte voedingsontkoppeling van de diverse trappen, ongunstig Pcb-lay-out, enz.
Aangezien de laagvermogen weerstand uit de linker stuurtrap doorbrandt lijkt de stuurtrap links niet te functioneren. De kleine tor dichtst bij eindtorren vervangen, 1n4148 diodes daarboven checken. Grote 10 ohm weerstanden bij de eindtrorren checken op sluiting.
Als je de boel weer vervangen hebt , zet dan eens een gloeilamp van zo'n 60-100w in serie met de nettoevoer, na het inschakelen moet hij behoorlijk zwak branden , zoniet dan zit het niet goed maar dan ploft de boel niet zo uit elkaar.
Op 27 november 2013 11:03:33 schreef markce:
Doh, dit is een 700W (2x350W) PA versterker? Ik hoop toch dat je hem niet voor disco gebruikt...
Eh wat is watt ??
TIP42 max 65 watt !!!!
Nou, dat is waarschijnlijk sinus peak vermogen, eenmalig. TIP42 is medium power, dus meestal driver. Vandaar mijn opmerking, deze versterker mag je niet laten clippen (oversturen)m dus geen disco of PA. Het is sowieso een harakiri ontwerp, ik zie weinig/geen beveiliging en geen thermische stabilisatie.
Het hele ding kost ook maar Eur89 bij bol.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
700 Watt zal er wel uit kunnen komen, maar niet voor lang, en gelukkig hoeft dat ook niet, want muziek is dynamisch (crest factor, zoek maar op).
Een 700 Watt versterker hoeft hooguit 175 Watt gemiddeld te leveren.
Dat gezegd hebbende, deze Skytec haalt zelfs dat niet, en daarom is-ie kapot.
Fun, in Hongarije wordt deze versterker als 2x70W verkocht. Lijkt me dat de commercianten met de spec zijn gaan lopen.
Zelfs voor 2x70W is deze licht. Een 2x70W PA versterker is zeker 2x zo zwaar (gewicht door trafo's voor enig continu vermogen).
Wel een leuke kast voor een zelfbouwproject, bv. Class D amp oid.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
deze bak heeft nog torren, de meeste skypech heeft tda ic's die op een cpu koeler zitten geschroefd..
philips had al in de 90's pmpo vermogen wat ook 20x het echte vermogen was, 2x 12w tda ic versterkers die 200watt pmpo waren..
meen overigens dat het dissipatievermogen van een tor niet gelijk staat aan het bruikbare versterkervermogen, meer de toelaatbare emitter stroom?
@fred hoe moet een audio versterker vermogen lveren zonder last? er zal iets aan moeten hangen anders loopt er geen stroom..
overigens zit de tip 41c ook in de elektuur 81 voeding ( is eigenlijk een bd241 ) die gebruik ik er niet meer voor vanwege de lage hfe..
[Bericht gewijzigd door testman op (13%)]
Iets dergelijks kwam ik ook tegen bij Johannus orgels , Ic type ben ik vergeten, maar ook tig x meer vermogen dan het ic'tje kon leveren 
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 27 november 2013 11:33:22 schreef testman:
@fred hoe moet een audio versterker vermogen lveren zonder last? er zal iets aan moeten hangen anders loopt er geen stroom..
Elke audioversterker ? Dus dat je je versterker kan mollen zonder boxen is een broodje aap? Ik weet het niet daarom schreef ik al "elke audio versterker"
Dus een stuurtor stuurt de eindtrap niet aan en de eindtrap krijgt geen sturing zonder speakers maar wel met een testsignaal op de ingang zonder load ? (als er geen beveiliging ofzo op zit)
Bij zenders die geen vermogen terug regelen als de swr te hoog wordt gaat de eindtrap eruit. Die gaat het zelf dissiperen of de spanning loopt te hoog op en er slaat iets door.
dat je je versterker kan mollen zonder boxen is een broodje aap
Niet helemaal. Als de toegelaten Uce van de torren eingenlijk te klein is komt er in onbelaste toestand teveel spanning over te staan. Daar kunnen ze misschien niet tegen.