Hoi Allemaal,
Na een flink aantal projecten wil ik nu een summing amplifier gaan maken.
Losse sporen worden samengevoegd. dit wil ik gaan doen met een transistorbuffer:
De kanalen gaan bij de "generator" in de afbeelding erin, worden gebufferd door de BC547, en gaan eruit.
Gesimuleerd werkt het perfect met het kantelpunt voor de laagaf op zo'n 6 Hz en tot aan 1 MHz gaat het helemaal goed. het probleem dat ik nu heb is echter het volgende:
Als ik bijvoorbeeld 16 maal dit schema opbouw en dan van alle 16 de uitgang samen koppel levert dit dan een probleem op? Bij IC's moet er gebruikt worden gemaakt van een koppelweerstand, bij een transistoruitgang ook? Ikzelf heb er zo even geen antwoord op, de emitter stuurt namelijk stroom door de weerstand en wordt gescheiden door de 10 uF condensator, dus mijn gevoel zou zeggen nee, maar dit zie ik waarschijnlijk fout?
Het geheel word uiteindelijk gebufferd met nog zo een schakeling voor het geheel te "summen".
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Phonic,
Wat als eerste van belang is, is het signaal niveau...
Ten tweede kan je die transistortrapjes niet zomaar parallel zetten.
Het is een emittor volger, dus een lage uitgansimpedantie, dus een serie weerstand is noodzakelijk.
Maar dan kan je die traap net zo goed weglaten scheeld een hoop onderdelen als je dit 16x gaat bouwen.
Een veel beter oplossing is een inverterende opamp met 16 weerstanden aan de inverterende ingang.
Ook nu is het van belang wat het signaal niveau is, je zult je voedingspanning en de versterking hier op moeten afstemmen.
Je zult voldoende ruimte moeten overhouden om de pieken onvervormd te kunnen weergeven.
Zoiet kan je doen met b.v. een NE5532a opamp, de tweede opamp laat je dan ook inverteren zodat het signaal phase rein is.
Dus met meer invo van jouw kunnen wij je meer helpen.
Gegroet,
Blackdog
Thx!
Signaalniveau is unbalanced 0 dBu, dus ongeveer 1,228 Volt RMS.
Een transistor zou dit makkelijk moeten trekken.
Ik wil graag iets met transistors doen.
De oplossing met een IC had ik al verzonnen, maar ik wil eens iets anders doen.
Zou een serieweerstand van 10K teveel zijn?
(Ik ga toch voor de transistors
)
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Phonic,
Dat je voor transistoren gaat vind ik best, maar die kan je net zo goed weglaten als de meeste van die 16 kanalen toch zijn aangesloten.
Direkt met weerstanden mixen van 4K7 tot 10K afhankelijk van je broninpedantie.
Gegroet,
Blackdog
Waarom wil je 16 buffers voor een som versterker plaatsen?
Een goede som versterker kun je gewoon goed aansturen met 16 waarstanden per ingang. Daar is een som versterker voor bedoeld.
Vergeet niet dat de lage uitgangsimpedantie van een GCS virtueel is, dus geldig zolang de transistor geleidt. Als er een aan de uitgang van je buffer een signaal ingeduwd wordt die de emittor op een hoger niveau brengt dan dat de transistor zou willen gaat deze uit geleiding in zit je bron plots op 1kohm te kijken. Dit geeft vervorming op die bron. Om deze toestand te vermijden moet je dus na iedere buffertrap (minimum) een 1kohm weerstand toevoegen (in serie met de uitgangselco), daarna kan je sommeren.
groeten
Kris
Ik wil graag iets met transistors doen.
Als het dan echt moet waarom dan geen discrete differentiaalversterker in single ended mode met een sommatienetwerk aan de ingang. Het probleem van de uitgangsimpedanties die parallel komen te staan is dan van de baan.
Groetjes
Buffer zijn ook niet nodig maar ze geven wat meer karakter, bij audio gaat het immers toch wel om het karakter 
Differentiele versterker is nou ook weer niet nodig, signaal even bufferen en samenvoegen was concreet het plan, oftewel 1k achter de elco en sommeren.
Toch dank voor de tips allemaal.
Let wel; zo een één transistor buffer vervormt aanzienlijk.
Ik heb het net even snel in breadboard geprikt en meet 0,12 % bij 1.25 V.
Alle harmonischen zijn er, het zal zeker "karakter" geven maar fraai is het niet.
Het sleutelbegrip bij "mengen" oftewel "optellen" is "onderlinge be-invloeding". Ttz. wat je ene ingang ook doet, dat mag de andere ingangen zo weinig mogelijk scheeftrekken.
Dat bereik je best door de mengversterker zelf een zo laag mogelijke ingangsimpedantie te geven, en je diverse signalen erheen te sturen met betrekkelijk grote weerstanden. Idealiter worden deze mengweerstanden dan zelf ook weer aangestuurd uit een lage impedantie, daarvoor lijkt jouw ingangstrapje wel geschikt. Maar ik meen te begrijpen dat je dat trapje zelf als mengversterker had bedoeld en daarvoor is het veel minder geschikt met zijn hoge ingangsimpedantie.
[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (13%)]