Philips 22AH974/10 pickup geeft geen geluid

Beste mensen,

Ik ben nieuw hier op het forum, ben 21 jaar en heb een overschot aan hobby's
Een daarvan is platen draaien in mijn werkplaats, dit met veel plezier :)

Laats heb ik drie spelers op de kop kunnen tikken voor twee tientjes waaronder deze prachtige philips 974.
http://www.radiomuseum.org/images/radio/philips_osterreich/konzertmeister_974_kombi_total_339250.jpg

De snaar en 1 van de zekeringen waren kapot, maar na deze vervangen te hebben komt er nog geen geluid uit, helaas.
Ik heb een skytec 100W box gebruikt, en een 30W computer speakertje
Ik heb de naald/element eruit gehaald en de contactjes aangeraakt met een metalen voorwerp, ik hoorde niks in de geluidsbox.
Ook met de radio en cassetefunctie komt er geen geluid uit de speakers.
Er komt wel een zachte brom uit de speaker, in zowel het linkse als rechtse kanaal.

Hieruit concludeer ik dat er iets niet goed zit in de versterker, ik hoor bij vol volume namelijk heeeeel zachtjes iets uit de speaker.
Ik heb een manual met schema's in mijn bezit, en ik ben handig met elekronica en techniek, enkel heb ik geen ervaring met reperatie van dit soort apperatuur, dus wie kan mij op weg helpen?

Hij is reeds geopent en in onderhoudspositie.
http://i157.photobucket.com/albums/t56/anonnymous/Vinyl/20131201_120826_zps3b1deb15.jpg

Ik zou hem graag weer in ere willen herstellen :)

MVG,
Rens

een philips combi uit den ouden doosch :) die dingen hadden vaker last na jaren stilstand van vuile schakelaars en potmeters. heb al vaker gehad dat een versterker van philips uit die tijd geen geluid gaf, terwijl het ding aanstond de potmeters van contact 390 voorzien wat draaien ermee en vlam, meteen geluid. gezien je wel geluid op de achtergrond hoort zou me niet verbazen dat dit probleem hier ook speelt.. de tuner geeft dan ook geluid heel ver weg?

je kunt de speler ook zonder versterker horen, de naald zelf maakt ook al geluid als deze goed is, moet wel stil zijn om het te kunnen horen..

als er overigens 4 stekkers achterop zitten voor speakers, wel het systeem a gebruiken, deze stekkers hebben een schakelaar in de b stekkers welke de speakers in serie zetten, zonder aangesloten a systeem hoor je dan niks..

[Bericht gewijzigd door testman op (16%)]

Die 30 Watt computerspeaker die je gebruikt hebt, is dat een losse luidspreker of een luidspreker met een ingebouwde versterker?

Stond er nog een positienummer bij de zekering die stuk was?

Bedankt voor de snelle reacties!

Testman,
Ik ga je tip even opvolgen en de potmeters schoonmaken, ik laat het je weten.

Er zitten maar twee stekkers op de achterkant L en R, verder nog een MIC en voor de antenne e.d. en 6 "inkepingen" met het symbool van een sinus erbij, enig idee waar dat voor is?

Sonytech,
Die losse speakers is zonder versterker.

De zekeringen zijn er twee, allebij een waarde van 1.4T geen idee wat dat inhoud, 1 daarvan was kapot.

MVG,
Rens

Er zitten twee 1.4A zekeringen in de voedingslijn naar de eindversterker, dus grote kans dat daar dan nog iets mis is.

De zekering die je er nu ingezet hebt, welke waarde heeft die? En blijft die zekering wel heel?

Je schrijft dat je niet zoveel ervaring hebt met het repareren van deze apparatuur, maar heb je wel een multimeter en kan je daarmee spanningen controleren en transistors doormeten?

SonyTech,

Er zitten nu weer twee 1.4T zekeringen in, en die blijven beide heel.
Ik heb even gezocht, maar ik kan geen zekeringen vinden in de binnenkant, ik neem aan dat je zekeringen tussen de trafo en eindversterker bedoelt?

De multimeter heb ik op dit moment niet beschikbaar, maar daarmee kan ik wel overweg.
Ik ben vliegtuig-technicien btw, dat verduidelijkt mijn verhaal mischien.

Hallo,

Ik heb de potmeters schoongemaakt zonder resultaat, maar het lijkt me ook sterk dat dit het probleem is want ik hoor niks geen gekraak in de boxen als ik aan de potmeters draai.

Ik heb nu een multimeter bij de hand, wie kan mij opweg helpen?

Begin met DC voedings spanningen meten zoals ze staan in het manual.

Laat weten welke niet kloppen met het manual.

en meet ook eens de AC waarde van de DC

Ik ben bij de zekeringen begonnen
Zonder zekering gemonteerd meet ik een potentiaalverschil van:
1351 = 36.5V lijkt me redelijk
1352 = zakt van 34 naar 29.5V wat aan de lage kant.

Met zekeringen gemonteerd en de draaitafel draaiende meet ik 0V over de zekeringen

Nu nog even verder de elec. tekeingen ontrafelen.

Edit: spanning over de POWER schakelaar is 36.8 volt, in de tekening staat 32v-Pmin (26V-Pmax), Hier moet dus minimaal 32 volt op staan en bij volbelasting minimaal 26 volt, 36.8 is dus correct?

Hoe moet ik de tekening interpreteren? er staat een voltmeter in de tekening, Vanaf de transformator zie je heel veel uitgaande spanningen met een nummer, 1, 1a, 2 enz. maar die zie ik op de printplaten niet terugkomen, dan staat er meer iets als bijv: A416.

[Bericht gewijzigd door Rensdw op (42%)]

Dat je geen spanning meet over een goede zekering meet, dat hoort zo.

De spanningen die in het schema aangegeven staan zijn allemaal gemeten ten opzichte van massa.

Wat meet je tussen massa en beide zekeringen?

Sonytech,

Dat bedacht ik me ook net, die zekering verbuikt niks dus je meet ook geen potentiaalverschil.

Waar vind ik een massapunt?

Edit: als ik als massa dat grote aluminium koelblok gebruik dan meet ik over beide zekeringen 33.1 volt

Eventjes dit gemaakt om het wat duidelijker te maken, wat zijn die korte "stop" streepjes en wat betekent zo een pijltje met een nummer?

Wat ik tot nu toe heb kunnen meten staat in de tekening, er lijkt teveel spanning te staan op de greatz-schakeling

http://i157.photobucket.com/albums/t56/anonnymous/Vinyl/Philips22AH974_zpsd30cf6bc.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (42%)]

Is geen kabel maar een doorverwijzing naar een ander deel in het schema, de lijnen 7 zitten dus met elkaar verbonden en er staat 12.5VDC.

Meten vanaf massa, dus het zwarte streep, dit zit meestal ook aan geaarde ijzeren delen zoals koelblokken.

Bedankt, maar het probleem is dus dat ik bijv. nummer 7 helemaal nergens terug zie op de printplaat van de versterker.

Ik zal eens een foto plaatsen met nummers.

Edit:
Hier een foto, de nummers zijn enkel ter illustratie en verwijzen nergens naar, links naar rechts is 1 t/m 10.
Moet ik 1 of meerdere van deze punten doormeten?
http://i157.photobucket.com/albums/t56/anonnymous/Vinyl/Philips22AH974_pic_zps24bacd8c.jpg

Die 7 hoe je niet tegen te komen, er staat in het schema direct naast aan welke onderdelen hij aanwezig is. Je kan hem bijvoorbeeld meten over de condensator met nummer 2199 of de weerstand met nummer 3215. Die nummers staan wel gewoon op de print.

Oke, dan denk ik te begrijpen wat me te doen staat, zal ik volgende week zondag doen en even een lijstje maken met alle waardes.