Ik krijg uit de speaker rechts voor (alléén rechts voor) zacht geluid. De rest van de speakers klinken gewoon goed.

Eerder heb ik gelezen dat ik de weerstand van de speakers kan meten vanaf het iso blok. Hier meet ik voor alle 4 de speakers dezelfde waarde (speakers zijn JBL 2 Ohm, en ik meet een dikke 3 Ohm vanaf + en - van iso blok (dit zou volgens JBL kunnen, omdat er wat weerstand bij komt door de kabels die er nog tussen zitten.

Echter als ik de kabels meet vanaf de massa & telkens de + en - van elke speaker (dus in totaal 8 metingen), meet ik bij de speaker rechts voor een hoge waarde. Ik zou geen Ohm waarde mogen meten (bij de speakers die goed werken is dit ook niet het geval).

- Duidt dit op kortsluiting op de speaker rechts voor?
- Is het schadelijk om de speakers van 2 Ohm / dikke 3 Ohm vanaf het iso blok, te laten draaien op een 4 Ohm radio?
- Hoe kan ik speakers eventueel anders aansluiten, waardoor ik dit eventuele "Ohm" probleem tackle?

PS Ik ben totaal a-technisch wat betreft techniek |:(

Mvg Iket

Dan ligt er waarschijnlijk een draad tegen de carrosserie (massa) aan, of de speaker zelf is defect.

Is het dus wel mogelijk dat als ik de weerstand over + en - van elke speaker meet, en die komen allemaal op +/- 3.2 Ohm uit?
Als ik van alle speakers de + en - en de aan massa hang, krijg ik alleen bij de "zachte" speaker een hoge waarde.

Wat wil dit verschil zeggen (speaker zelf is denk ik dan niet stuk). Kan het dat deze dan kortsluiting maakt?

even checken wat de speaker doet als je er een batterij 1,5 penlite opzet in vergelijk met de andere speaker, klinkt het dan ook een stuk minder is de speaker of de bedrading gaar. normaal is de speaker linksvoor kwa bedrading meestal gaar gezien de bestuurder het meeste uit en instapt. taxi's is weer wat anders..

bij gare autospeakers is vaak de weerstand nog netjes wat deze moet zijn, maar is door te veel uitslag de conus vast komen zitten of krom waardoor deze aanloopt. vooral fabrieksspeakers met een aftermarket radio aan boord nekken nogal snel omdat oudere auto's speakers van nog geen 20w rms aan boord hadden, radio's hadden toen nog geen vermogens van 20+ watt..