Een tijdje geleden een gebruikte Dynacord P550 eindversterker gekocht voor een belachelijk lage prijs. (10 Euro)
Knap ding, 2 x 250 Watt in 4 Ohm, degelijk gebouwd, ingebouwde processor en limiter, diverse beveiligings functies aan boord
Hij heeft jarenlang dienst gedaan in een cafe, en was dus dan ook lekker doorgerookt en een klein beetje veel stoffig van binnen.
Inmiddels is hij grondig schoongemaakt en ziet er weer als nieuw uit.
Het vinden van de service manuals en gebruiksaanwijzing was gelukkig ook niet echt moeilijk.
Het probleem met dit ding is nu dus dat een keiharde brom in zit.
Op beide uitgangen doet het zich voor, ongeacht hoe de gain regelaars staan, en het maakt ook niet uit of er wel of niet iets aan de ingangen is aangesloten.
De eerste gedacht was dat de brugcel kapot zou zijn, deze omgewisseld maar dat is het niet want geen verschil.
Iemand die dit vaker heeft mee gemaakt ? DJohnny ?
ton2303
Scientists say the universe is made up of protons, neutrons and electrons. They forgot to mention Morons....
Zou eens beginnen met vervangen van elco's in de voeding en nalopen op slechte solderingen...wss is het dan al een stuk beter.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
op de grote 4 voedingselco's zit een plastic dekseltje, als je hier op drukt, gaat een evt bult dan omlaag? er staan foto's op internet van hetzelfde ding met dezelfde achtergrond waar de voedingselco's bol van lijken te staan, maar het plastic deksel kan dat ook doen..
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Dit mankement kende ik nog niet, ben benieuwd wat het kan zijn!
Het probleem lijkt te worden veroorzaakt in de voortrap, wanneer het een eindtrap probleem zou zijn komt hij niet uit zijn protect (beveiliging vergelijkt het audiosignaal van de voortrap met de eindtrap).
Misschien een storing rondom de gainsturing? Met de potmeters op het front regel je niet de audio direct, maar de terugkoppeling van een OPAMP, dat is dan de uiteindelijke volumeregeling.
Was hij al defect VOOR je hem ging schrobben? Lijkt me wel gezien de prijs?
Overigens respect voor deze versterker! Hij heeft niet veel vermogen (voor een PA trap) maar je kunt hem gerust de hele avond vol in het rood draaien, het toestel geeft geen krimp en blijft strak klinken!!!
Sorry voor de late reactie. druk met van alles en nog wat.
Inderdaad staat het deksel van 3 van de 4 elko's bol.
Naar benden drukken kan niet. is keihard daaronder.
Ik zal wel eens wat aan de elko's gaan meten.
kijken wat daar uit komt.
Ik hoop niet dat het is wat DJohnny schrijft.
De voortrap zit behoorlijk ingewikkeld in elkaar.
Ik heb wel een service manual, maar de schema's daarin zijn niet echt duidelijk leesbaar. (PDF van internet)
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Mochten het inderdaad de elco's zijn, dan kun je er vanuitgaan dat er in je beveiligingscircuit ook wat mis is. Deze mag de uitgang namelijk onder geen beding vrijgeven met defecte elco's!!!
Duidelijke schema's heb ik wel voor je (volgens mij).
Dat is inderdaad iets dat mij ook opviel, dat de beveiliging niet ingrijpt. na het opstarten word de versterker gewoon vrijgegeven en komt de brom op de uitgangen te staan.
Indien de versterker op (horn)tweeters van een actief syteem aangesloten zou staan hadden de diafragma's allang aan de overkant van de zaal gelegen...
Als je tijd hebt stuur die schema's dan maar door, emailadres staat in mijn profiel. alvast veel dank.
Asjemenou. kijk ik net in m'n mailbox, zie ik dat Elektrofreak vanmorgen al een duidelijk setje schema's heeft gestuurd. bedankt !
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (13%)]