Hieronymus
Adept Bavaria Bier Consumer
Hoi,
Ik heb een prima werkend mengpaneel, alleen alle master uitgangen zijn stuk...
De VU, PFL enzo werken, alleen De Master A en B, monitor en REC out's doen het niet.
Ik heb hem open geschroefd en er niets geks te zien. Zelf erg schoon vond ik... Het hele apparaat is opgebouwd rond de JRC 4558DD
Ik heb de voeding gecontroleerd, die werkt. Geeft netjes +15 en -15.
Ik heb op het bord met de master faders al die dual opamps hun voeding gechecked. Die was overal 30V (als je over de V- en V+ meet)
Bekabeling is ook orde (gechecked met de diode tester van de multimeter)
Wat is nu een goede stap om te doen? Op het master bordje die 6 4558's vervangen (á 30ct het stuk... geen probleem dus)
Wat zou een slimme test-schakeling zijn om te kijken of ik er een werkende of kapotte chip uit heb gehaald?
Alvast bedankt!
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik zou zeggen een elco'tje in serie met een meetpen zetten en op een oude versterker aansluiten om zo te meten waar het signaal ophoudt. je zet dan een signaal ( muziek of toongenerator) op een ingang van het paneel en volgt het signaal..
Ik heb een prima werkend mengpaneel, alleen alle master uitgangen zijn stuk...
Hoe vaak ik dat niet gehoord heb: "Er mankeert echt he-le-maal niks aan, alleen zus-of-zo doet het niet..." 
Of de variant: "Ik heb echt álles nagemeten dus ik weet zeker dat alles goed is. Maar toch doet 'ie het niet."
Vroeger hadden we voor dit soort klusjes de signal tracer en signal injector bij de hand, eventueel gecombineerd:
Voor de oplossing van @testman kan je natuurlijk ook prima een klein batterijgevoed PC-speakertje nemen.
Er was pas zo een zelfde geval hier op Co.
Niets meer van vernomen, maar mijn suggestie was de muting van de output en de voedingsspanningen waar deze naar kijkt eens goed te bekijken.
Verder zou ik de buffer elco's even goed checken, JB heeft wel eens zeer teleurstellende gebruikt, binnen een paar kh waren ze echt defect.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
@Sony, ik was dus niet de enige die dat een wat vreemde omschrijving vond
Dat zijn nogal wat defecten voor een prima werkend iets.
Helaas wil een schoon apparaat niks zeggen over de werking of een defect.
Helaas kan je in veel gevallen bij electronica niet zien wat er defect is (er bestaan ook andere defecten dan bol staande elco's of geëxplodeerde FETs)
Gelukkig heb je het belangrijkste wel gedaan, de voedingspanning meten. Maar wat er vaak bij voeding mis gaat is de afvlakking, dus je moet ook de rimpelspanning meten. Dat kan het beste met een scoop omdat de crestfactor, bandbreedte en CMRR van veel DMM's niet voldoende zijn bij SMPS's. Heb je wel een echt goede TRMS meter dan geeft dit wel een indicatie. Als de rimpel te hoog is volgens een budget meter is het mogelijk mis maar hoeft niet. Bij een gewone trafo voeding kunnen veel TRMS meters dit nog wel aan, de niet TRMS meters vaak niet. Maar veel budget TRMS kunnen niet met schakelende voedingen overweg (op wat A merken na eigenlijk de meeste niet). Dus zie het als een indicatie tenzij je met een breedband TRMS met hoge CMRR van bv Keithley of Agilent meet).
Daarom is een scoop beter. Ik moest van de week een buizenvoeding nakijken en mijn Agilent lag net aan de lader dus de Fluke 77 en een unigor gepakt om dat het wat vreemde resultaten waren (er liep daar op sommige punten ook > 700VDC anders had ik een Keithley gepakt) De voeding gaf output maar wel wat te hoog op de plate na een zwaar filter echter te laag. Dus eerst naar de rest gekeken. Gisteren kwam ik er mbv de scoop dus achter dat er een wikkeling van de trafo open was. Toen de Agilent en Keithley 2000 er aan als test en die gaven het zelfde aan. De Fluke 77-III kon er niet mee overweg en gaf > 200V aan (er moest 200V staan) terwijl er maar 60VDC stond.
Daarna zoals eerder gezegd een audio signaal invoeren en met een tracer of scoop dit volgen tot de fout. Ik heb vroeger (jaren 70) bij gebrek aan en scoop ook zo'n signaalvolger gemaakt uit een electuur. Die heb ik nog steeds, die kan RF en AF aan. Dat zijn best handige dingen. Misschien kun je zelfs de rimpel op een voeding horen. Dat heb ik nooit geprobeerd. Anders je geluidskaart via een DC blocker geschikt voor de spanningen in je paneel (condensator of nog beter een audio 1:1 scheidings trafotje. Dat lijkt me veiliger dan op de ingebouwde vertrouwen.
Op 31 december 2013 00:07:53 schreef Hieronymus:
Wat is nu een goede stap om te doen? Op het master bordje die 6 4558's vervangen (á 30ct het stuk... geen probleem dus)
De opamps gaan bijna niet spontaan kapot, er is een veel grotere kans op een defecte elco.
Anoniem
Dat zou ik niet willen bevestigen!! in de mixer van mijn zoon en die van mijn schoonzoon, heb ik er al een aantal vervangen.
Nu stop ik er de 32XX in die kunnen meer hebben, in deze mixer zitten ze in het ingang circuit.
Maar meten is weten, of zoeken met een signaal volger is hier het slimst denk ik.
Gr. Hans.
edit: de 5532 bedoelde ik dus ook als vervanger!
Nee ik ook niet, in die mixers zijn het meestal opampjes die defect zijn. Of die van de ingangstrap(pen) of die van de uitgangstrap.
Het KAN een defecte opamp zijn en is ook zeer waarschijnlijk, maar het hoeft zeker niet.
IC'tjes die ook vaak defect willen zijn CD4053 schakelaartjes of ic's die daarop lijken. Worden vaak toegepast in mengpanelen.
Zoeken met een signaalvolger, cq. signaal injecteren in een kanaal en met scoop volgen waar het mis gaat is zeker het allerbeste voordat je lukraak opamps gaat vervangen.
Edit @Henry hieronder, pluggen insteken, potentiaal verschil, einde opamp. Tenminste dat is mijn ervaring, tezamen met een minder ontwerp inderdaad. De meeste ervaringen met defecte opamps, CMOS schakelaars etc, heb ik bij D&R mengtafels en goedkope DJ mixers.
[Bericht gewijzigd door Roy B op (20%)]
Op 31 december 2013 16:55:11 schreef Roy B:
Nee ik ook niet, in die mixers zijn het meestal opampjes die defect zijn. Of die van de ingangstrap(pen) of die van de uitgangstrap.
Het KAN een defecte opamp zijn en is ook zeer waarschijnlijk, maar het hoeft zeker niet.
Dat heeft dan meer met het ontwerp dan met de opamp zelf te maken, normaal gezien is de levensduur van een elco een fractie van die van een opamp.
Eigenlijk is het onhandig, juist goedkope mixertjes zijn slecht beveiligd tegen voor de elektronica gevaarlijke spanningen op de in- en uitgang, terwijl zij van alle mixers het meeste risico lopen op zo een fout, bijvoorbeeld door asy verbindingen en heet inprikken icm een ongeaarde PC en dat soort engs in home studio's 
Maar dit terzijde.
De 4558 is een soort dubbele 741.. Er zijn dus meer goede redenen er iets moderners bipolairs in te zetten, 5532's zijn qua kwaliteit bijna het andere uiterste en kosten niets.
Maar of ze veel robuuster zijn betwijfel ik met een half oog in de datasheets eigenlijk. Ik heb er zelf wel goede ervaringen mee.