Hand Terminal

Ik werk bij een van de grotere vrijwilligers branche van Nederland: "De Wereld Winkels". En de lokale winkel heeft een te klein budget waardoor er niet veel uit tegeven is aan automatisering. (lang voor verhaal :P)

Nou is mij gevraagd of ik iets in elkaar wou flansen om bij te houden wat er in het magazijn staat. Nu had ik een idee om een Hand Terminal te maken die het volgende bevat: Een PIC, een EEPROM, een LCD schermpie en een klein toetsen bord (numeriek).

Mar hoe ik dit zou moeten maken ??Ik ben soms wel bezig met kleine schakelingen te "verzinnen" maar dit is voor mij te gevorderd :S Kan iemand mij helpen vie CO forum of MSN (beide)??? Want ik zou dit graag willen doen. Het moet voornamenlijk een schakeling voor de LPT: poort worden.

Ik weet nu via via hoe ik een PIC progger kan maken, en ik weet hoe ik de data van een key-board kan inladen via de LPT: poort. Maar hoe ik het ingevoerde tijdelijk kan bewaren (EEPROM) of flash geheugen en dit kan laten communiceren met de PIC en dit alles naar de LPT terug.

Bastiaan als je het niet al te druk hebt zou ik graag jouw hulp hierbij willen. Het is niet verplicht maar aan gezien jij het meest van PICs weet.

Iedereen alvast bedankt voor jullie informatie.

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ

Op di 11-06-2002 21:35:47 schreef MADdie:
Nou is mij gevraagd of ik iets in elkaar wou flansen om bij te houden wat er in het magazijn staat. Nu had ik een idee om een Hand Terminal te maken die het volgende bevat: Een PIC, een EEPROM, een LCD schermpie en een klein toetsen bord (numeriek).

Goed idee, een PIC als controller/besturing en een LCD+TOETSENBORD voor de interface en een EEPROM voor de dataopslag. Kijken we naar het aantal controle+datalijnen voor die interface dan hebben we: toetsenbord = 7 (matrix van 3x4), en LCD = 4 (data) + 3 (control) komen we uit op 14 I/O lijnen minimaal. Met die EEPROM erbij komen we uit op (naar schatting) minimaal 20 lijnen. De PIC16F84A valt dan al af want die heeft er maar 13. Dus je moet een PIC gaan kiezen die minimaal 20 I/O lijnen heeft.

Mar hoe ik dit zou moeten maken ??Ik ben soms wel bezig met kleine schakelingen te "verzinnen" maar dit is voor mij te gevorderd :S Kan iemand mij helpen vie CO forum of MSN (beide)??? Want ik zou dit graag willen doen. Het moet voornamenlijk een schakeling voor de LPT: poort worden.

LPT poort? Ik heb het idee dat je een deel nog niet hebt verteld. Ik kan het wel raden, zeker de pc inladen van de gegevens. Maar wat moet die terminal dan nog doen?

Ik weet nu via via hoe ik een PIC progger kan maken, en ik weet hoe ik de data van een key-board kan inladen via de LPT: poort. Maar hoe ik het ingevoerde tijdelijk kan bewaren (EEPROM) of flash geheugen en dit kan laten communiceren met de PIC en dit alles naar de LPT terug.

Data van een keyboard via LPT inladen?!?!

Bastiaan als je het niet al te druk hebt zou ik graag jouw hulp hierbij willen. Het is niet verplicht maar aan gezien jij het meest van PICs weet.

Wil best helpen. Verdien jij er wat mee trouwens?

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Op wo 12-06-2002 11:45:38 schreef Bastiaan:

Wil best helpen. Verdien jij er wat mee trouwens?

denk het wel alleen ik denk niet dat het veel zal wezen aangezien het een wereld winkel is en die zijn nou niet bepaald rijk....

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

Het is vrijwilligers werk dus ik verdien er zelf niets aan, maar het is voor een goed doel en dat zegt mij genoeg. "Verbeter de wereld begin bij je zelf."

Data van een keyboard via LPT inladen?!?!

Nou het staat er idd een beetje raar :) maar ik bedoelde dat ik weet hoe je 3 knoppen op de LPT: poort kan aansluiten en dat hij dat "zien". Maar 3 is te weinig.

HEt is de bedoeling dat we een Terminal gaan gebruiken in het magazijn. Elk product krijgt een "personelijke code" van 3 cijfers b.v.: "Biologische Groene Thee nr. 027" En dat je dan het nummer in vult, dan het aantal en dat van alle voedsel producten. (kunst dat wisselt te veel) Zodat je dat alles dan in de computer kan laden, en dat de PC optijd alameerd wanneer er te weinig van een product is. Eventueel nog dat de PC al een bestel formulier invult. Maar dat is nu nog even bij zaak.

Bastiaan bedankt dat je me wil helpen. Heb je MSN?? of weet je een andere manier om snel met elkaar te communiceren?? Ik mail je zo snel mogenlijk een klein overzichtje wat hij zoal moet doen. Je weet wel: Start- Bij knop enter goto ....... bla bla
Zodat je een beetje kan zien wat de pic e.d. aan zou moeten kunnen.

Greetz Stefan

edit: spel foutjes :S

[Bericht gewijzigd door MADdie op woensdag 12 juni 2002 18:51:03

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ

HE verdamme, een gratis server die ik gebruikte is down. Weet iemand een andere server?? Ik wou namenlijk een klein dingentje voor dit topic on-line zetten. BvD

Sorry als ik hem omhoog schop (wat eigenlijk wel de bedoeling is). Maar ik heb nog geen info van mensen. En ik wil er eigenlijk wel snel mee beginnen. Want ik heb net een PC omgebouwd voor het magazijn en dus zou het ook wel handig zijn dat ik die zou kunnen leveren samen met een terminal.
Hartelijke dank Stefan

Op do 13-06-2002 06:26:26 schreef MADdie:
HE verdamme, een gratis server die ik gebruikte is down. Weet iemand een andere server?? Ik wou namenlijk een klein dingentje voor dit topic on-line zetten. BvD

Dit is een goeie: http://www.theforumisdown.com/upload/upload.php

Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.

Op ma 24-06-2002 15:25:47 schreef MADdie:
Sorry als ik hem omhoog schop (wat eigenlijk wel de bedoeling is). Maar ik heb nog geen info van mensen. En ik wil er eigenlijk wel snel mee beginnen. Want ik heb net een PC omgebouwd voor het magazijn en dus zou het ook wel handig zijn dat ik die zou kunnen leveren samen met een terminal.
Hartelijke dank Stefan

Ik heb je mail nog niet beantwoord idd, heb het nogal druk. Maar zal vanavond ff tijd vrijmaken ervoor.

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Nee ok dan weet ik dat ff.
Ik probeer een foto te up-loaden van wat de PIC moet doen, en wat voor iets het moet worden.

http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/061602/Pic-WWH.JPG

http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/061602/wwh.JPG

Dit is het zo'n beetje :S de laatste afbeelding is ongeveer wat ik verw8 van alles. Als iemand mij zou kunne helpen aan tekeningen hoe ik iets kan doen ?? Iedereen bedankt.

edit: afbeeldingen moet je openen in ander venster ;(

[Bericht gewijzigd door MADdie op maandag 24 juni 2002 22:54:58

Hij doet het wel hoor,je moet gewoon met de rechtermuisknop op de link klikken, dan "snelkoppeling kopiëren" kiezen en dan in internet explorer het adres plakken. Dat hij het niet doet in dit forum is een beveiliging denk ik.

Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.

Om een HD44780 gebasseerd display aan te sturen kun je ook met 6 lijnen werken, leg pin 5 R/W aan massa, die gebruik je eigenlijk nooit, tenzij je echt je display precies zo snel wilt aan sturen als mogelijk :)

Op wo 26-06-2002 19:03:37 schreef Antoine:
Om een HD44780 gebasseerd display aan te sturen kun je ook met 6 lijnen werken

Ben ik het mee eens. Je gebruikt dan alleen de 4 datalijnen, RS en E, dus 6 totaal.

Op wo 26-06-2002 18:58:45 schreef Thomas:
Hij doet het wel hoor,je moet gewoon met de rechtermuisknop op de link klikken, dan "snelkoppeling kopiëren" kiezen en dan in internet explorer het adres plakken. Dat hij het niet doet in dit forum is een beveiliging denk ik.

OK tnx, hij doet het idd.

Maar ik denk toch dat ik 3 stuks 8 segments LED display ga gebruiken. Het zijn max 3 cijfers die je moet invullen.

En bij het laatste afbeeldingetje ben ik vergeten er RAM geheugen bij te zetten. Anders zou je nix kunnen bewaren??

En ik heb hier een link die ik van plan ben te gebruiken, scheelt een stel I/O poorten http://www.mikerj.clara.net/keypad.html

Ieders bedankt ;)

Op wo 12-06-2002 11:45:38 schreef Bastiaan:

Goed idee, een PIC als controller/besturing en een LCD+TOETSENBORD voor de interface en een EEPROM voor de dataopslag. Kijken we naar het aantal controle+datalijnen voor die interface dan hebben we: toetsenbord = 7 (matrix van 3x4), en LCD = 4 (data) + 3 (control) komen we uit op 14 I/O lijnen minimaal. Met die EEPROM erbij komen we uit op (naar schatting) minimaal 20 lijnen. De PIC16F84A valt dan al af want die heeft er maar 13. Dus je moet een PIC gaan kiezen die minimaal 20 I/O lijnen heeft.

In mijn vorige post heb ik een 3x4 toetsen bord laten zien met maar 4 aansluitingen. Zo heb ik ook een IC met 3 ingangen naar 2x8 LED segmenten. dan kom ik op 7 I/O lijnen. Op hoeveel kom ik dan voor EEPROM?? en zou ik dan de EEPROM op een soort "Slot" kunnen zetten dat je de EEPROM uit de terminal haalt en op een "dock" systeem zet??

Zie ook mijn ander topic

Hoe kan je nu een EEPROM koppelen aan een PIC??

En is het beter om : DATA opslaan in EEPROM, en de EEPROM die op een "losse PCB" zit in te laden.
of
DATA opslaan in EEPROM, en de hele terminal aan de LPT poort hangen om in te laden??

Op za 07-09-2002 18:35:02 schreef MADdie:
Hoe kan je nu een EEPROM koppelen aan een PIC??

Je kunt een 24C65 of iets dergelijks gebruiken. Dat is een serieel EEPROM IC. Dat werkt dus met een datalijn een klok en nog 1 lijntje dacht ik. Zie daarvoor de datasheet ervan.
Het typenummer wat ik opnoemde is meteen een grote (qua opslag), maar je kunt ook een wat kleinere nemen natuurlijk.

En is het beter om : DATA opslaan in EEPROM, en de EEPROM die op een "losse PCB" zit in te laden.
of
DATA opslaan in EEPROM, en de hele terminal aan de LPT poort hangen om in te laden??

Hangt sterk af van de vraag hoe je die EEPROM met de pc wilt laten communiceren. Het lijkt mij het meest simpele als je het gewoon via de terminal doet. Die verzorgt dan alle interface, voor de data naar het EEPROM, voor de data van EEPROM naar pc, voor je toetsenbord, enz.
Is trouwens RS232 niet makkelijker dan een LPT?

Jah nu je het zegt. Maar met siriele poorten heb ik het probleem, zou niet weten hoe ik dat in een programma kan toevoegen. Ik programeer al tijden met de LPT poort. Plus dan heb je toch een MAX232 IC nodig?? die vind ik nogal prijzig plus ik heb maar 1 keer dat IC gebruikt. En dat was een schema wat al bestond :) dus met je eigen ontwerp weet ik het niet echt zeker

Het was maar een idee, je moet natuurlijk helemaal zelf bekijken wat haalbaar is voor jezelf. Suc6 :)

Is goed hoor :)
Maar zou je me wel willen helpen als de dag des onheils daar is :)
Dat ik us van alles ga solderen en programeren :)