Ik heb hier een Earthquake PA-2040C 165W versterker die ik gekregen heb en die zei dat er een los contact in zat.

Ik wil deze versterker nu eerst testen, maar niet in de auto, weet iemand hoeveel stroom dit ding vraagt?

Ik ga hem testen op een 5W speakertje om te kijken of er geluid uit komt.

Als ik mij niet vergis werkt hij op 12V?

Als het het een auto versterker is dan zit er wel een zekering in !

Dan heb je gelijk een indicatie wat deze gebruikt .

Maar als je deze niet volledig open stuurt dan zal ie dit niet verbruiken .

En zou je deze ook op een kwart van dit amperage kunnen testen .

Leuk oldskool versterkertje. Een voeding van 12V 5-10A zou genoeg moeten zijn.

Ik heb hier nog een Earthquake 15 inch woofer liggen. Het was zeker zijn naam waardig en heeft heel wat doen schudden.

Vreemd, de zekeringhouder lijkt er uit gesloopt, achter de 12v-ingang zijn er 3 soldeergaten:black,red en orange waar niets in zit.

ik heb deze versterker van medeforumlid High met Henk gekregen.

[Bericht gewijzigd door Luckyboy op (20%)]

Het is toch heel makkelijk terug te vinden welke zekering daar in hoort

http://www.oldschoolstereo.com/2011/10/amps-that-rumbleearthquake-pa-2…

20A dus. Kan ik deze ook testen op 2A met 2 5w speakers?

Hoe moet die zekering geplaatst worden? Er zitten 3 gaten.

Zwart : GND
Oranje : remote, kan je ook aan de +12 volt aansluiten om hem te testen.
Rood : +12 volt, daar moet de zekering opkomen, tussen de versterker en je voeding. (Kan je geen foto posten?)

Bij mij lijken er andere connectoren in te zitten, bij mij zijn het er met pinnen in de printplaat en op de foto van die duitse site zitten er connectoren met kabels in.

Maar ook geen zekering te bespeuren.

Zou het werken op 2A?

Proberen? Meestal idle iets van 600-800mA

2A moet genoeg zijn om enkel te kijken of er geluid uit komt.

De GND is vaak wel makkelijk te vinden op de print. Kijk naar de condensators voor de grote spoel voor de - aansluiting.
De +12V hoofdvoeding gaat direct naar de grote spoel.
De +12V remote gaat naar een chip om de boel te activeren.

Sluit eerst de + en - aan zonder remote. Vergeet daarbij niet een ampère meter. Bij het aansluiten mag er even stroom lopen om de condensator te laden maar moet daarna 0 worden.
Als er geen stroom getrokken word dan kan je de remote aansluiten. Ook nu zal er even veel stroom lopen om de condensatoren van de voeding op de laden en daarna moet de stroom minder zijn dan 1A.

Als dat goed gaat kan je het geluid gaan testen.

Op 4 januari 2014 22:56:51 schreef Luckyboy:
ik heb deze versterker van medeforumlid High met Henk gekregen.

In dat geval is reparatie makkelijk, je moet hem koekjes geven en even knuffelen. >:-)

Vreemd dat er geen zekering in zit.

Zal hem morgenavond even testen.

Hij werkt, maar op kanaal 2 zit een los contact, het geluid wordt soms stiller en luider.

Dat heb jij zo gefixed :-)
Leuk ampje

zit er geen gammele instelpotmeter op?

@Testman, wat voor instelpotmeter moet ik zoeken?

Inderdaad leuke versterker, ga hem niet gebruiken in de auto maar om thuis muziek te spelen over passieve luidsprekers(zonder interne versterker,kast met enkel luidspreker en kabel)

Wel vreemd dat er geen zekering in zit.

De zekering zit waarschijnlijk in de orginele voedingskabel, dat zag je vaker bij deze kleine versterkers.

Die heb ik niet, dus ga zelf een 20A autozekering tussen de + zetten.