Hallo mensen
ik heb een stereo preamplifier gebouwd met 1 buis de ecc83
nu is het geval dat de kanalen lekken als ik bv de linker kanaal los koppel dan zou je niet moeten horen maar je hoor dan hoge tonen dus lekt het.
komt het door dat ik dan maar 1 buis gebruik ?
het schema is hier te vinden
http://moosapotamus.net/ideas/alembic-f-2b-preamp/ ik gebruik ook tone regeling , maar gebruik dus maar 1 buis dus stereo ook de tone regeling is het zelfde nagebouwd
heeft iemand misschien ervaring ermee als je het zou bouwd
kan zelf geen fouten vinden op de print die ik ervoor heb gemaakt
Echt duidelijk is je verhaal niet.
Jij hebt het steeds over één buis voor de hele versterker.
In het schema zit er één buis per kanaal.
Hoe moeten we dit nou precies zien?
ja klopt ik gebruik de ecc83 buis als stereo voor versterker
dus de pootjes van de buis 6 , 7, 8 linker kanaal
pootjes van de buis 1, 2, 3 voor de rechter kanaal
en de tone regeling is ook als stereo gebouwd dus precies het zelfde
2 keer dus
en dan op de uitgang een versterker met input bv cd
de versterking van de buis is precies goed genoeg of de boel niet te oversturen.
en dan als de de uitgang buis de versterker in stuur dan hoor je geluid op beide ingangen van de buis echter klinkt 1 kanaal goed en de andere kanaal zou je niets moeten horen maar dat is dus wel het geval.
ik weet niet of het zou kunnen komen door dat de gloeispanning op 12.6 volt sta
of ik deze apart moet voeden met 2x 6.3 volt of het iets uit maakt weet ik niet iemand wel ?
In het schema dienen V1a en V1b één buis te zijn.
Als je de schakeling 2x op bouwt voor stereo, gebruik je dus 1 buis voor L en 1 buis voor R.
ps, dit is een instrumentversterker he, daarom zit er ook een hi-cutoff en een bright knop in dit schema. Je kunt 'm wel gebruiken voor cd maar daar is deze niet voor bedoeld. De klankregeling is uitgelegd op de frequenties waar een gitaarversterker regelt, dat komt niet overeen met de regeling voor hifi audio.
[Bericht gewijzigd door Roy B op (18%)]
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Je verwijst naar een schema dat helemaal niets met je verhaal te maken heeft. De enige overeenkomst is dat een dubbeltriode wordt gebruikt.
Laat het schema eens zien dat je wel hebt gebouwd.
ik begrijp dat het een gitaar versterker is maar de klank instelling ga ik nog aanpassen, nu klinkt de cd al super dus dat werkt echt wel ,
maar om niet te veel af te wijken van mijn vraag is hoe komt het nu dat als ik twee ingang en twee uit gangen gebruik van de buis toch de kanalen lekken van elkaar ?
hoe komt het dat als ik de linker ingang kanaal van de buis af koppel toch , twee signalen hoor op de twee uitgangen van de buis echter is de linker kanaal zacht en klinkt erg hoog ?
net of de buis zelf lekt als je de buis zo gebruikt als wat ik heb gedaan , maar het wordt ook zo toegepast met een hoofdtelefoon voor versterker , 1 buis 2 ingangen en twee uitgangen
O, je wilt niet dat er teveel afgeweken wordt van je vraag. Dus eigenlijk dat wij niet van die moeilijke vragen moeten stellen en alleen maar jou even snel vertellen wat er met jouw bouwwerk aan de hand is.
Waarom denk je dat @evdweele je om het schema vraagt van datgene dat je nu in elkaar gezet hebt? Echt niet omdat 'ie denkt dat jij een wereldontwerp inelkaar gezet hebt hoor. Dat schema is alleen maar nodig omdat we er geen bal van begrijpen hoe jij iets kan bouwen met de helft van de onderdelen die wij ervoor nodig hebben.
Als jij alleen maar onmiddelijk een antwoord wil horen en geen zin hebt om onze vragen te beantwoorden, dan zal je het toch echt helemaal zelf op moeten lossen vrees ik.
[Bericht gewijzigd door Sonytech op (14%)]
Vraag1, ik snap hier niks meer van.
Nog een keer, als jij 1 ECC83 gebruikt voor L en R dan heb je die schakeling verkeerd nagebouwd. V1a en V1b zijn één buis, dus 1x ECC83, per kanaal.
Dus als je het schema JUIST na zou bouwen heb je 1x ECC83 voor het linkerkanaal en 1x ECC83 voor het rechterkanaal.
Het probleem dat je ervaart heb je je zelf dus gezocht.
Veel succes, ik heb verder genoeg te doen.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maar om niet te veel af te wijken van mijn vraag is hoe komt het nu dat als ik twee ingang en twee uit gangen gebruik van de buis toch de kanalen lekken van elkaar ?
Dat komt omdat - let op! een vergelijking! - je begint met vertellen dat je een auto hebt gebouwd. Dan komt de uitleg hoe de auto eruit ziet:
Hij heeft twee wielen, een stel trappers en een dwarsstangetje waarmee je kan sturen.
En de vraag is: Waarom wil dat ding geen 140 km per uur rijden?
Misschien snap je nu wat er aan je verhaal en het schema mankeert? (Ik vrees van niet)
Op 12 januari 2014 20:10:47 schreef vraag1:
...
net of de buis zelf lekt als je de buis zo gebruikt als wat ik heb gedaan
...
Dat is precies jouw probleem!! Dat heb je goed gezien.
Je linkerkanaal heeft een eigen buis nodig en je rechterkanaal heeft ook zijn eigen buis nodig. Zie ook het schema waar naar je verwijst.
Rommelen met gloeispanningen zal niks oplossen.
The Engineer
Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
Iedereen Wil graag weten hoe je het voor elkaar hebt gekregen om één buis ( = twee triodes) te gebruiken voor een apparaat waar twee buizen ( = 4 triodes, twee per kanaal) voor nodig zijn. Wat bedoel je trouwens met "lekt" ? als ik aan een lekke buis denk, is zijn getter wit. Elektrisch lek tussen wat? inter-anode? inter-grid? ik vermoed dat het daar niet aan ligt, maar eerder aan je opbouw.
Daarnaast is dit zoals Roy B al opmerkt is dit eerder een tone stack voor een gitaarversterker.
Aangezien je blijkbaar moeite hebt met et begrijpen van wat je nu eigenlijk gedaan hebt is het misschien beter op het bijvoorbeeld zoals hier eens op nieuw te proberen. simpeler, en veel beter geschikt voor gewone audio.
Dat is een schema dat zeer goed werkt als het correct word opgebouwd- met één buis per kanaal - uit ervaring. Brightness en high-cutoff is iets wat jij totaal niet nodig hebt...
Dank je The Engineer ,
aan jou antwoord heb ik wat aan ik wist dus niet dat het niet mogelijk was om het met 1 buis te doen
omdat ik er van uit ga dat er toch twee delen zijn in de buis
maar blijkbaar werkt het niet zo
ik zal het schema eens na bouwen maar dan met twee buizen dan moet het wel goed gaan
dan ga ik er ook van uit dat dit schema ook niet naar behoren werkt
zie link http://diyaudioprojects.com/Solid/12AU7-IRF510-LM317-Headamp/
hierbij wordt ook stereo versterker gemaakt met 1 buis
en andere mensen vraag gewoon om info over mijn probleem en vraag geen onzin verder wat dat lees ik toch over heen
evdweele
Overleden
en andere mensen vraag gewoon om info over mijn probleem en vraag geen onzin verder wat dat lees ik toch over heen
Wij vragen om informatie die JIJ weigert te geven. Als niemand weet wat jij in elkaar hebt gefrot krijg je ook geen oplossing aangereikt.
Dit is wel de laatste keer dat ik heb geprobeerd om jou te helpen 
The Engineer
Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
Dat andere schema werkt prima. Misschien kan het geen kwaad om je circuits eerst te begrijpen?
Die link die je geeft verwijst naar een compleet ander ding. Dat is een koptelefoon versterker. Daar heb je inderdaad maar één buis voor twee kanalen nodig, en dat zal prima werken. Dat kom omdat je in tegenstelling tot je instrumentenpedaal, hier moeten richten op een zeer lage uitgangsimpedantie. Anders krijg je je belasting nooit goed aangestuurd. Met het instrumentenpedaal zou ik de uitgang belasten met minimaal 470Kohm, en jouw koptelefoon zal 32ohm zijn. Misschien 600ohm, maar dat lijkt mij sterk- hoe dan ook, veel te laag ohmig.
bij beiden is er een extra trap aanwezig om het circuit voldoende stuurkracht te geven om de belasting aan te kunnen sturen; bij de gitaar tone stack wordt de belasting >200K verwacht, terwijl de koptelefoon versterker < 50Ohm verwacht. Ruwweg. Andere belasting, andere functie, dus andere aanpak.
In plaats van de tweede triode gebruiken ze namelijk een mosfet en een LM317 als stroombron om het impedantieprobleem op te lossen. Tegelijk zit er helemaal géén toonregeling bij. Let ook op dat de buis anders is, 12AU7 in plaats van 12AX7.
Op 12 januari 2014 20:10:47 schreef vraag1: maar om niet te veel af te wijken van mijn vraag...
Je doet het nu zelf, van een instrumenten voorversterker naar een koptelefoon versterker gaan. Probeer nu eerst een gewone klasse A triode werkend te krijgen zonder je meteen te richten op de ingewikkeldere circuits, dan begrijp je tenminste waar het over gaat.
Een heleboel capabelere mensen hebben voor mij je al geprobeerd te helpen, meewerken kan geen kwaad. Ze vragen heel normale dingen, het enige wat ik doe is en ander ding anreiken aangezien jij blijkbaar geen top-secret technologie wilt prijsgeven. Net-etiquette, weet je wel? Goede zinnen met hoofdletters en interpunctie... maar ik geloof dat je dat wel vaker te horen krijgt. Ik ben geen mod, ik houd mijn mond verder wel...
the Engineer
hierbij heb ik nog een schema dat is het idee wat ik ook toegepast heb en dan met de gitaar tone regeling achter dat wel 2 keer voor stereo
http://www.diyaudio.com/forums/tubes-valves/190544-preamp-single-12ax7…
dus voor de verwarring te voor komen het schema met de hoofdtelefoon was als voor beeld bedoeld om te laten zien dat wel stereo wordt gemaakt met 1 buis
maar het zou dan dus toch met de ingang te maken hebben ?
als je naar dit schema kijk wat ik je nu stuur zie je ook stereo gebouwd
nu kan je het zo zien als kanaal A geen in sturing geef dan hoor ik op kanaal B toch geluid echter is het zacht en klinkt hoog ?
en dat vindt ik erg vreemd
ook als ik kanaal B geen in sturing geef hoor je op kanaal A
het zelfde zacht en hoog geluid
ja zou graag het schema hier op willen zetten wat ik heb toegepast echter het is me nooit gelukt ,
als ik de regels volg dan krijg ik nooit het schema op de forum zelf te zien of het is te groot bestand
The Engineer
Laatste kans...
Stereo maak je niet, dat ontvang je. Je apparaat kan stereo compatibel zijn. Je hebt al weer een ander schema gegeven, wat een gewoon twee maal een 5670 buis is ( prima buis) in klasse A maar in geen verste verte op jouw ECC83 lijkt. Je hebt zo veel buizen nodig als jouw idee vereist, elk schema is anders. Mocht en een stereo-naar-mono preamp willen maken heb je zelfs aan een halve buis genoeg.
voor een volledige EQ rack een hele hoop.Maar wat wil je bereiken? Een instrumentpedaal, koptelefoonversterker of gewoon een kale preamp? of een klasse D bak? alles vereist een andere componenten set. Je zegt nu "ikkaneenstereo 400W klasse D amp bouwu met één buis, omdat het in dez preamp ok ken"
Maak je schema hier, bijvoorbeeld: http://www.digikey.com/schemeit.
Op 13 januari 2014 11:53:27 schreef vraag1: en dat vindt ik erg vreemd
Wat ik niet vreemd vind is dat mensen hun geduld verliezen...
Weer geen interpunctie, veel loze enters, over het algemeen een onbegrijpbare en onprettig te lezen post. Wat wij willen weten is wat je gedaan hebt, we hebben geen kristallen bol om te kijken wat er op je bureau ligt. Als je volgende post netjes is opgebouwd, interpunctie heeft en een schema bevat ben ik wel bereid om nog eens te antwoorden. We hebben meer nodig dan onsamenhangend gebrabbel om je te kunnen helpen.
Op 12 januari 2014 20:25:52 schreef Sonytech:
Als jij alleen maar onmiddelijk een antwoord wil horen en geen zin hebt om onze vragen te beantwoorden, dan zal je het toch echt helemaal zelf op moeten lossen vrees ik.
Op 12 januari 2014 20:53:37 schreef Roy B: Veel succes, ik heb verder genoeg te doen.
paulp
I thought, I thought of everything
Zo gedraag je je wel in ieder geval. Iedereen wil jou graag helpen maar dan moet JIJ wel de informatie geven waarom wordt gevraagd. Doe je dat niet dan kan je verwachten dat je geen of halve antwoorden krijgt. Dus kom uit je blauwe ei vandaan en laat aan de hand van schema's en/of foto's zien wat je hebt gemaakt. Hoe je een schema of foto moet uploaden staat goed uitgelegd op deze site dus dat mag geen probleem zijn. En let op hoe je een bericht plaatst op dit(en alk ander forum) er is veel mis met je schrijfwijze waar je al een paar maal op bent gewezen. Nogmaals jij wilt hulp en als tegenprestatie doe je dan wat er van je wordt gevraagd.
Op 13 januari 2014 09:40:02 schreef vraag1:
Zeg @vraag1, ik zou even niet zo hoog van de toren blazen als ik jou was.
Voorlopig lees ik dan ook gewoon even over jouw onzin heen.
Vraag1 je KUNT het schema in je eerste post niet in stereo gebouwd hebben met maar 1 buis.
Zoals al tig keer gezegd hier. Dan zeg je ook nog dat we onzin melden
Alsjeblieft. Zoek het je uit met je ding.
In elk geval is V1a en V1b dus samen één buis: V1.
Links heeft zijn eigen buis, V1. Rechts heeft zijn eigen buis, V2.
Iedere kant heeft ook zijn eigen bedrading en onderdelenplan.
Als je een buis gaat delen tussen links (V1a) en rechts (V1b) dan vraag je ook om overspraak.
Nog niet eens zo erg in de buis zelf, dat valt wel mee, maar je brengt dan alle andere onderdelen en de bedrading ook vlak bij elkaar.
Als je iets van elektronica weet snap je ook meteen waarom dat vooral bij de hoge tonen hoorbaar is (Google: capaciteit).
Ik schrijf dit eigenlijk meer voor eventuele meelezers. 
paulp
I thought, I thought of everything
zet er maar een slot op ben er klaar mee
Jammer dat er hier geen ban's worden uitgedeeld.
Wat een respectloze figuur is dit zeg bah!
oke dus nu kan het opeens weer niet met 1 buis
mooi verhaal ik wordt hier ook niet wijzer van toch ?
ik probeer zo goed mogelijk alles te vertellen maar niemand heeft tijd of interesse , als je geen interesse hebt zeg dan niets