Hallo,

Ik heb op een veiling een basversterker gekocht (samick B-10), ik heb hem thuis gelijk getest en hij deed het gewoon goed na een poosje spelen viel me ineens op dat er allemaal rook en stank van de versterker afkwam ( Van te voren lette ik niet op en sloot ik de domweg in de koptelefoon output misschien heeft het daar mee te maken)
ik heb de versterker open geschroefd en bekeken maar ik zie niks waarvan ik denk dat het niet klopt. Weet misschien iemand wat het is?

nou als er iets in zichtbaar rook is opgegaan
dan zou ik nog maar eens goed kijken, kan bijna niet anders dan dat dat zichtbare schade heeft aangericht

anders kun je goede foto's maken van alle componenten en hier posten

Bij rook kun je meestal na een tijdje nog wel ruiken waar het vandaan kwam. Ruik eens bij de speaker, de eindtrap, trafo's, printboarden... ( is het buizen of transistors? ik kan niet zo goed een schema vinden.)

Als je ergens iets raar ruikt zien we graag een foto :)

Is hij lang niet gebruikt ? Dan zal er wel een elco stoom hebben afgeblazen.

((

of je speelde zo belabberd dat de geest van de vorige gebruiker eruit ontvlucht is ?

))

Ik heb foto's gemaakt maar kan het snoertje van mn camera niet vinden... Het is al een paar weken geleden dat ik hem getest had omdat ik ondertussen garantie probeerde te regelen dus ik kan nergens meer iets ruiken. Ik heb weinig verstand hiervan maar volgens mij is het transistors.
Ik heb hem nieuw gekocht en weet niet hoelang hij heeft stilgestaan.

Ik heb hem trouwens opengeschroefd en aangezet om te kijken waar de rook vandaan kwam maar nu komt er inneens geen rook uit.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (15%)]

als je hem nieuw hebt gekocht valt hij toch nog binnen de garantie, zelfs na een aantal weken...?

Het verschil is heel simpel. Bij buizen zitten er grote glazen cylinders met een metalen constructie in, bij transistors voornamelijk zwarte blokjes waar metalige draadjes uit komen. maar een buizenversterker is vaak iets wat je specifiek aantkoopt vanwege ze buizen... het zal wel een transistorbak zijn.

Dan zien we alsnog graag de foto's van de printplaten.

Als de rook er eenmaal uit is, werkt het niet meer, omdat er geen rook meer in het component werkt-electronica werkt op rook tenslotte ;)

[Bericht gewijzigd door The Engineer op (13%)]

90% kans dat er een ontstoringscondensator parallel over de 230V in rook is opgegaan, kan meestal geen kwaad maar geeft veel overlast. Komt veel voor bij (oudere) apparatuur, zelfs stofzuigers.

Edit: deze ziet er meestal uit als een rechthoekig blokje met twee aansluitpennen en in geval van defect een scheur(tje).

[Bericht gewijzigd door EL83 op (24%)]

Het ding was toch niet aan het blowen, of heb je je eigen joint er in laten vallen? Dat geeft ook een rare lucht. >:)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (21%)]