Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Even een vervolg op mijn vraag in het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 2
Heb wat gescharreld met een 555 en een koppeltrafo'tje uit een na-oorlogse transistorversterker, maar dat ging niet best. Ik haal de spanning niet en de blokgolf veroorzaakt een behoorlijke rotzooi aan spikes van een fikse amplitude (te veel dus). Dat is leuk voor een switcher, maar ik weet niet hoelang een neonlampje dat uithoudt.
Ik zoek dus een betere oplossing. Of weet iemand ergens een schakelingetje te staan.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Zou zo'n invertertje voor EL-folie iets zijn?
http://www.ebay.com/itm/12V-DC-to-AC-Inverter-for-EL-Lamp-Wire-Electro…
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
http://www.romanblack.com/smps/conv.htm
De wijzigingen bij "High Power / High Voltage?" volgen. De 13V zener kun je dan weg laten uiteraard.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
@Gadget_inq:
Ik denk niet dat 12V DC genoeg is. Bovendien moet ik AC hebben, zoals ik al schreef, want anders brandt een neonlampje scheef.
Bovendien is een neonlampje net als een LED een current device en moeter dus altijd een serieweerstand bij (dat moet jij toch weten!
)
@Sonytech:
Ga ik eens naar kijken 
@Ohm pi:
Er zijn inderdaad in een grijs verleden degelijke schakelingetjes gepubliceerd en daar werd dan meestal zo'n audio trafo'tje voor gebruikt.
Een ferrit (pot)kerntje zou misschien ideaal zijn, maar ik heb totaal geen ervaring daarmee, laat staan om het te berekenen.
>>Weet iemand overigens tot welke frekwentie een neonlampje goed werkt?
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (10%)]
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Ik denk dat gadget_inc de aanname deed dat er ook netspanning aanwezig was..?
Dat ding van Sonytech lijkt inderdaad een mooie kant en klare oplossing. Voor het geld hoef je het alvast niet te laten.
(En geen idee over maximale frequenties, ik heb nog nooit een neonlampje gebruikt op iets anders dan 50Hz netspanning.)
[Bericht gewijzigd door Jochem op (23%)]
De hoogste toon op een Philicorda-orgel kunnen ze in elk geval aan, want daarin werden ze in de delertrein gebruikt.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
The Engineer
Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
Waarom wil je dit perse? het is nogal veel moeite om dit zo ver te krijgen, dat moet makkelijker kunnen 
Zelf zou ik, als je apparaat tenminste AC gevoed is, een klein trafootje van +/- 1VA kopen en back-to-back schakelen. Mocht je de neon lampjes willen kunnen bedienen, een reedcontactje ertussen... maar aangezien je zegt 5-12vDC neem ik aan dt zoiets niet deschikbaar is.
Als je geen blokgolf maar een AC sinus op je neonlampje wilt heb je toch een (sinus)oscillator nodig, dan kan je eventueel alsnog een trafootje andersom aansluiten.
Of, die dc->HVdc converter, en een H-brug?
Is een oranje LED geen optie?:P
EDIT; de helft van de post is inmiddels out-dated 
Tidak Ada
Ik wil gewoon geen directe verbinding met het net hebben en de FET optocouplers, die ik heb kunnen geen 330V aan.
Verder wordt het apparaat gevoed uit een stekervoeding. Ik heb dus 5 en 12V DC.
Op 20 januari 2014 21:57:30 schreef The Engineer:
[....]
Is een oranje LED geen optie?:P
Bah! dat past toch niet bij jouw avatar?

fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Een LT-1073 is een heel makkelijke manier. Ik heb die gebruikt om 100V in een pulser te maken vanuit een AA batterij.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (11%)]
Tidak Ada
Maar dat is dc en ik wil ac hebben.
Misschien is dat schakelingetje van die CPU gebruiksmeter met EM80 uit Elektuur bruikbaar. Dan een 555 er voor inplaats van die microprocessor. Helaas heb ik alle overgebleven trafoonderdelen van die [IA] vergeen/verkocht 
Ik ga eerst maar eens een paar van die dingen, waar Sonytech mee aankwam bestellen.
Soms zijn die Chinezen handig...
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik heb er wel eens een gemaakt met een klein 6/230v trafootje (0.5VA), aangestuurd door een TC4426 die als AMV was geschakeld...
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op 20 januari 2014 21:49:27 schreef Tidak Ada:
Bovendien is een neonlampje net als een LED een current device en moet er dus altijd een serieweerstand bij (dat moet jij toch weten!)
Bullshit, er "moet" helemaal geen weerstand bij, de stroom moet op een of andere manier beperkt worden, en een weerstand een mogelijke implementatie.
Echter, de meeste schakelende voedingen, waaronder ook flyback converters, zijn juist van nature stroombronnen, waardoor we gewoonlijk ingewikkelde regelkringen nodig hebben om een uitgangsspanning stabiel te houden.
Nu geeft een gewone flyback converter, met een diode in serie met de secundaire wikkeling, je natuurlijk een DC offset, maar het leuke van een neonlampje is dat hij een minimale spanning nodig heeft om te geleiden. Ik denk dus dat je best weg kunt komen met een kleine ringkern met primair een wikkeling met middenaftakking, en secundair een wikkeling waar je het lampje direct aan hangt. Aan de primaire zijde trek je de beide uiteinden van de wikkeling beurtelings even naar de ground, terwijl de middenaftakking aan de Vcc hangt. Daarmee wordt de kern steeds in wisselende richting geladen, en op het moment dat je het transistortje spert, vliegt de spanning omhoog totdat de transistor doorslaat, of het neonlampje gaan geleiden. Als je de wikkelverhouding goed kiest, zal lampje altijd eerst gaan. De stroom door het lampje is op dat moment gelijk aan de stroom die door de primaire wikkeling liep, gedeeld door de wikkelverhouding.
Tidak Ada
Zal ik meenemen.
Gaat het ook op als die 6 lampjes in verschillende aantallen branden, of gaat het dan toch fout en gaan ze op navenante sterkte branden?
@Arco:
Hoeveel spanning kwam daar uit?
[edit]
@Roland, hieronder:
Ik had deze in gedachten:
Zou dat ook met een ringkerntje kunnen, want daar heb ik er nog zat van?
De gloeidraad aftakkingen kunenn dan vevallen, evenals gelijkrichting en afvlakking. Maar eenzijdig oplichten wil ik niet.
@EricP:
Bedankt, maar was het een CCFL inverter of eentje voor EFL?
[/edit]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Dit idee dus:
http://www.kronjaeger.com/hv/hv/src/fly/
Vroeger gebruikt met een nettrafo, werkte best aardig.
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (14%)]
EricP
mét CE
Ik denk dat dat idee van Sonytech zo gek niet is. Maar... Een klein zojuist uitgevoerd experiment met zo'n backlight invertertje leert dat er slechts 1 electrode oplicht. Blijkbaar ook DC... In elk geval bij de variant die ik hier heb liggen...
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Vreemd, ik dacht dat backlight inverters meestal Royer oscillators waren, waarbij de CCFL direct aan de secundaire spoel hing (met een condensator parallel of zo?).
@RvL: ongeveer ja, maar dan natuurlijk wat kleiner (geen 2n3055 torren), en ik ben niet zo'n voorstander van dergelijke oscillerende constructies, ik zou die 2 torren eerder zelf aansturen, al zou ik niet direct een eenvoudige oplossing hebben behalve een kleine microcontroller. Misschien een 555 of comparator als zaagtand generator, met een paar kleine torren met een zener in serie met de basis, zodat er een gebied is waar ze allebei sperren.
Voor 1-6 neonlampjes wordt het alweer ingewikkelder; dan heb je toch weer een spanningsbron nodig, en een weerstand in serie met elk lampje, of een goede stroombron die over een groot spanningsbereik kan werken, met alle lampjes in serie, waarbij je een lampje kortsluit met een optocoupler om hem uit te zetten.
Je zou van dat schema redelijk eenvoudig een rudimentair geregelde wisselspanningsbron kunnen maken door de beide MOSFETs een actieve clamp te geven, bestaande uit een diode en zener van de drain naar de gate. Daarmee gaat je wel alle overtollige energie opstoken in de MOSFETs. De spanning wordt dan aan de primaire zijde beperkte, en de secundaire spanning wordt bepaald door de wikkelverhouding.
Arabel
Re-integratiecoach uitgerangeerde en degoutante electronen
5Volt DC in 95V AC out
http://www.vandijkenelektronica.nl/main.php?action=product&categor…
EricP
mét CE
Vreemd, ik dacht dat backlight inverters meestal Royer oscillators waren, waarbij de CCFL direct aan de secundaire spoel hing (met een condensator parallel of zo?).
Je mag het zeggen. Ingegoten ding met 3 pootjes...
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Voor die 1,50 zeker het proberen waard, een éénvoudige boost converter met een TL494 maar dan zonder vermogens fet kan ook:

Op de plaats van de vermogens fet een IRFLL014 of een soortgelijke fet.
Tidak Ada
Jammer dat van Dijken zo'n summiere datasheet publiceert.
Het is beslist geen origineel.
Ik heb ze gemaild voor meer info, maar ben bang dat het invertertje onvoldoende vermogens output voor neonlampjes heeft.
Google geeft ook geen soulaas 
Ik heb inmiddels 2 invertertjes in China besteld.
Mocht ik voldoende datea over die 1V504 krijgen, dan zou het leuk zijn en ook kleiner 
@Martin:
Dat schema is toch voor DC bedoeld? Ik zoek een dc-ac inverter.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (19%)]
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Dat schema is toch voor DC bedoeld? Ik zoek een dc-ac inverter
Ja, daar had ik even overheen gekeken maar om een wisselende blokspanning te krijgen moet het neon lampje over de spoel staan.
Een (snelle) diode van de drain of de collector moet er wel in voor de feedback loop referentie spanning en die weerstand moet ingesteld worden op de uitgangsspanning die gewenst is.
Ik denk dat de ontsteek spanning voor het neon lampje zón 100 Volt zal zijn.
Tidak Ada
Ik ben dan toch bang dat er een gepiekte spanning op de spoel zelf zal staan, zoals bij de meeste switchers. Of zie ik dit verkeerd?
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (70%)]