allemaal,
Ik rij heel veel met oortjes tijdens het fietsen. voornamelijk met een ipod nano omdat die +-8-10u mee gaat. maar sinds kort moet ik steeds beschikbaar zijn aan de telefoon dus ik heb een bluetooth ontvangertje gekocht. Eventueel kan ik dus muziek afspelen met men gsm maar die gaat absoluut geen 8-10u mee. daarom wil ik een audiomixertje dat klein en zweet dicht is maar wel de bluetooth en ipod nano op 1 set oortjes kan zetten. Ik heb al iets gelezen om er gewoon een weerstandje tussen te zetten... maar welke waarde?
Grtz jokke
Massa kan je allemaal op elkaar aansluiten en dan de twee linker kanalen met elk 16 ohm naar het linkeroor, rechts hetzelfde. Je volume wordt op deze manier wel veel zachter, misschien 8 ohm nemen. Met een paar stukjes krimpkous kan je de boel mooi inpakken.
Als het niet naar behoren werkt kan je nog denken aan een aktief mixertje of zo'n duracell USB pack zodat je alles vanaf je mobieltje kan doen. Bluetooth gebruikt wel meer energie dan een verraad setje doppen.
ik ga eens proberen met die weerstandjes. hoeveel watt moeten die weerstandjes zijn? en door de weestands-waarde aan te passen word het volume gewijzigd als ik het goed begrijp?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
8 ohm of 16 ohm weerstandjes zijn mijnsinziens te laag om te garanderen dat je je uitgangen niet opblaast.
Ik geef geen garantie natuurlijk, maar ik denk dat die uitgangen wel wat kunnen hebben. Hoe hoger de weerstand hoe veiliger, maar dan blijft er minder spanning over voor je oordoppen. Een oortje is vaak 32Ω twee keer acht is 16Ω parallel aan de 32 als de ene uitgang duwt en de ander trekt. Dan belast je de uitgang met ongeveer 11 ohm. Output impedantie van een iPod is 10Ω.. Met 16ω weerstanden kom je op 16 Ω belasting (dat is minder belastend dus beter maar klinkt zachter). Probeer het op laag volume als het niet goed klinkt dan deze schakeling niet gebruiken. Kwart watt weerstanden zijn genoeg.
Of neem deze http://www.pokketmixer.com/en/technology.html
Bedankt vppr de bondige uitleg. Ik ga enkele weerstandjes halen om te testen. Zo kan ik zelf testen wat het beste klinkt maar toch met een zo hoog mogelijke waarde.
Als je aan het bellen bent lijkt het mij niet handig dat je er ook muziek doorheen hoort.
Dus ik zou gewoon een 6 polige wisselschakelaar tussen zetten
De minnen aan elkaar en de plussen links en rechts via een wisselschakelaar van apparaat laten wisselen.
Zodra je telefoon voelt trillen haal je de schakelaar over en je kan bellen.
Na gesprek haal je de schakelaar weer over en je hoort weer muziek.
Simpel maar functioneel
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Of een potmeter-schakeling moet het ook kunnen.
Alleen de potmeterwaarde kan dan wel wet lager, tot een 100 Ω.
MVG Gerard.
Op 26 januari 2014 14:06:54 schreef Alex
:
Als je aan het bellen bent lijkt het mij niet handig dat je er ook muziek doorheen hoort.Dus ik zou gewoon een 6 polige wisselschakelaar tussen zetten
De minnen aan elkaar en de plussen links en rechts via een wisselschakelaar van apparaat laten wisselen.
Zodra je telefoon voelt trillen haal je de schakelaar over en je kan bellen.
Na gesprek haal je de schakelaar weer over en je hoort weer muziek.Simpel maar functioneel
Het probleem is dat ik men gsm niet voel trillen dus dat is geen optie
zodra men telefoon af gaat kan ik men muziek handmatig afzetten op de ipod
Op 26 januari 2014 17:19:15 schreef GerardMonique:
Of een potmeter-schakeling moet het ook kunnen.
[afbeelding]
Alleen de potmeterwaarde kan dan wel wet lager, tot een 100 Ω.
MVG Gerard.
ik zou het graag zo klein mogelijk houden dus ik ga wat uitzoeken met verschillende waardes en dan proberen de R bij in het stekkertje te krijgen =)
ondertussen iets in elkaar geknutseld. bluetooth met weerstandjes van 8 ohm voorzien en die van de ipod met 56ohm. zo komt het geluid van de gsm er duidelijker door.
Hopelijk blijft alles naar behoren werken 
Bedankt voor de tips en uitleg
Top! Dankje voor de melding. Dit lijkt me best een populaire schakeling, laagdrempelig en voor veel ipod/mobile gebruikers. Ik vond toch ook erg weinig voorbeelden op het net.
Als je wil kan je misschien een schemaatje uittekenen (bv op circuitslab.com) en hier posten. Even beetje toelichten wat voor headset en bluetooth je hebt gebruikt, tape of krimpkous en hoe goed het in de praktijk blijft werken.
hierbij een circuitje en een foto van het resultaat.
eindresultaat:
http://i61.tinypic.com/30xhrm8.jpg
De weerstandjes zijn bij in de stekkertjes verwerkt, aangezien de huls niet meer over de vrouwelijke stekker ging (door de weerstandjes) gewoon een krimpkous gebruikt, werkt perfect
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."