39ste editie electronica-vlooienmarkt Rosmalen

chuckie

Honourable Member

Geachte mede forum bewoners

Op zaterdag 15 maart 2014 organiseert de VERON in Rosmalen weer haar landelijke Radio vlooienmarkt in het autotron van 09:00 tot 15:30 uur.

Een walhalla van 9000 vierkante meter (vorig jaar meer dan 5000 bezoekers en 330 stands) voor de rechtgeaarde electronica freak...

Ik heb inmiddels de informele bevestiging dat we er weer kunnen staan en zeer waarschijnlijk ook op de zelfde plaats als voorgaande editie's, op de bovenring.

Net als andere jaren wil ik jullie vragen of jullie misschien iets hebben staan of liggen wat al tijden stof ligt te happen of wat je toch nooit meer gebruikt en eventueel geneigd zijn dit te doneren aan het ultieme goede doel, te weten Circuits Online.
Natuurlijk dient dit wel electronica gerelateerd te zijn en niet in de klasse "absolute meuk".

Mede hierdoor kan de site in leven blijven zonder afschuwelijke banners en andere overmatige reclame op de site.
En dat willen we toch allemaal denk ik...

Ook als iemand graag zijn of haar project wil showen op de stand, juichen we dit toe. Daar draait het tenslotte om...
Voorgaande jaren stond er eigenlijk te weinig vinden wij allen.

Zoals ieder jaar prik ik weer een dag dat ik heel Nederland en Belgie in de rondte rijdt, meestal de zaterdag 2 weken voor de beurs zelve, om de materialen op te halen.\
Natuurlijk gaat het dan wel om grotere hoeveelheden, of zware zaken die moeilijk mee te nemen zijn naar Rosmalen. Een extra 100km rijden voor 1 BC547 tor lijkt me niet bepaald efficient...

Voor contact, mijn e-mail staat in mijn profiel.

Mogen we weer op jullie rekenen dit jaar???
Onze dank is groot!

Namens het circuits Online beurs team,
Tom de Goede.

DE OPHAALDAG IS OP ZATERDAG 8 MAART

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Ha, ik ga er zijn dit jaar! Ik heb er heel veel zin in, ik sta te popelen om te gaan. Ik kijk er, zoals de meesten waarschijnlijk, elk jaar weer naar uit :) Ik zal nog wel even spitten naar wat spullen. veel zal het niet zijn ( ik heb nou eenmaal geen megaverzameling) dus ik kan het zelf meebrengen. Ik help graag om CO mooi te houden.

Als er een klok ontbreekt, zou ik best mijn Jumbo VFD klok mee willen meenemen. Hij is redelijk groot en dus prima leesbaar :)
Ik ben er ook erg trots op.

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
chuckie

Honourable Member

Dat lijkt me een mooi project om te showen...
Is in ieder geval welkom, wees er wel op voorbereid dat mensen em willen kopen, 't zal niet de eerste keer zijn...;)

Haha, ik kan er een klein briefje bij leggen met wat specs, en daaronder koeienletters "NIET TE KOOP" ;)

Was er niet eens iemands variac/meetapparaat verkocht dat eigenlijk niet te koop was? :P

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Ik heb ook nog wel het e.e.a. liggen. Een 19" doos met een teletext pagina reclame generator. Kun je aansluiten op een TV met scart kabeltje. Zit een modem in en een ronde DIN plug voor een keyboard denk ik. Ik dacht dat er een 6809 CPU in zit, mooie chip.

Ik heb er helemaal geen gegevens van. Is iets Frans. Heb nog niet de moeite genomen om het op te zoeken op het internet of ik iets van het typenummer kan vinden. Weinig /lees niks/ van te vinden.

Er staat op:
SEDRI 23 38 60 00
périphérique Télématique V5.

Met nederlandse modem goedkeuring.

Waarschijnlijk kan er iemand wel iets moois van maken.
Ik weet nu al dat het ding er over 10 jaar nog ligt. Tsja: zonde om weg te smijten....

[Bericht gewijzigd door henri62 op dinsdag 28 januari 2014 19:41:08 (11%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
chuckie

Honourable Member

De ophaaldag wordt zaterdag 8 maart.
We kunnen nog wel wat reactie's gebruiken ;)
(was eerst 1 maart, maar door prive omstandigheden veranderd)

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - RIP

Ah, heel dit topic gemist... Ik ben er natuurlijk ook weer bij!

Erg leuke prijzen dit keer voor de prijsvraag!

If you want to succeed, double your failure rate.
High met Henk

Special Member

ben er ook bij en dat was idd mijn variac. had hem ingekocht voor 25 euro en hij ging weg voor 10 euro...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

* Antoine twijfelt nog.

Al weer een hele tijd geleden dat ik op een beurs ben geweest. Misschien dat ik toch ff kom kijken. Ik begin het idee te krijgen dat ik niet meer tot de doelgroep behoor :), maar als je niet komt kijken weet je niet of dat misschien wel weer anders is inmiddels ;).

Shiptronic

Overleden

Welke doelgroep schaar je jezelf in, en wat mis je of zou je graag willen op de beurs.Voor ons is het ook een heel overleg wat gaan we doen ? Dus een beetje inbreng/feedback van de bezoekers is zeer welkom.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@Shiptronic

Het is een radiobeurs, dus wat vind je daar, radio's en antenne's :). Samen met de gebruikelijke DVD verkopers is dat 80 procent van de beurs. En laat ik daar nou net niet zo veel aan doen :). Ik ben persoonlijk meer van het analoge en digitale spul, leuke onderdelen scoren, meetinstrumentje zoeken. Organisatie is altijd goed op Rosmalen en we moeten er tenslotte ook eens een dagje tussenuit nietwaar?

Dus in het kort, persoonlijk zou ik het graag wat breder zien in de elektronica, voor elk wat wils, maar ik kan me voorstellen dat de radio amateurs dat weer anders zien.

Tidak Ada

Golden Member

Ik denk dat de dopelgroep veel te klein is om het apart te doen. Ik verwonder me ook dat die Radio-mensen het zo goed doen in deze tijd van internet. Misschien is het het gevoel van onafhankelijk te zijn van een openbaar netwerk. En ja, het VERON is immers de organisator...
In iedergeval is er voor mij genoeg te vinden op dit soort beurzen, vooral op het gebied van wat meer nostalgisch spul. Maar ja, dat is natuurlijk héél persoonlijk.
Hoe is het bij Dirage? Dat is toch vlak bij jou?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - RIP

Dat die radio-mensen het nu nog zo goed doen, komt naar mijn idee voornamelijk omdat een groot deel daarvan inmiddels een AOW krijgt en tijd genoeg heeft. Het zou het niet verbazen als ze over een paar jaar de paden op de beurs breder moeten maken om de rollators er door te laten.

Ik moet zeggen dat de beurs in Rosmalen toch altijd weer een verrassing is; een paar jaar geleden stonden er veel meer (Duitse!) handelaren met rommel van Dealextreme voor idiote prijzen, en het jaar erna zijn die gelukkig weer bijna uitgestorven, en staan veel mensen met leuke spullen voor leuke prijzen.

Maar ik vind het nog steeds verbazend dat er relatief weinig staat dat die jongere garde aanspreekt; microcontrollers en alles wat daarmee te maken heeft lijkt bijna verboden, een FPGA of CPLD heb ik er nog nooit gespot, en SMD componenten zijn ook nog erg schaars.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op maandag 17 februari 2014 11:51:11 (19%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Schimanski

Golden Member

Op 17 februari 2014 11:44:18 schreef Tidak Ada:En ja, het VERON is immers de organisator

Kleine nuance aanbrengen.. Organisatie is in handen van Stichting B.R.A.C. (Bossche Radio Amateur Club). Dit is toevallig een Veron afdeling, maar verder houdt elke link met de Veron op.

@SparkyGSX: Het CO aanbod omvat eigenlijk van alles, behalve radio. Misschien zijn we dan een beetje voortrekker om het aanbod breder te maken ;) Laten we hopen dat het navolging krijgt. Ik denk dat meer dan 50% van de standhouders toch gewoon particulieren zijn die de zolder opruimen en hun oude meuk aanbieden. En daar vindt je meestal weinig moderns tussen.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Op 17 februari 2014 11:44:18 schreef Tidak Ada:
Hoe is het bij Dirage? Dat is toch vlak bij jou?

Had je dat tegen mij? Zo ja, dan heb ik daar nog nooit van gehoord :).

Tidak Ada

Golden Member

@Sparky:
Microcontrollers en toebehoren moet je natuurlijk op de HCC beurs zijn.
Dat SMD materiaal slecht vertegenwoordigd lijkt, komt naturlijk omdat het zo klein is >:)
Maar alle geheid op een stokje, Ik denk dat het voor veel hobbyisten (voorzover die nog bestaan) toch tamelijk onhandig werken is. Er moet altijd een print worden gemaakt en dat is bij true-hole veel minder noodzakelijk, omdat het ook nog met gaatjes print kan worden gemaakt en zelfs de "dead bug" methode is goed toepasbaar. Niet iedereen wil door een microscoop gaan zitten turen.

@Antoine:
Dirage is in België.
Ik vergiste me met een ander CO-lid dat er vlak bij woont, maar voor jou is het ook goed haalbaar.
21 april a.s. is er weer een Dirage in Lummen. (Dr. Vanderhoydonkstraat 56, 3560 Lummen http://www.dirage.be).
Niet zo groot als Rosmalen, maar wie weet....

@Mans, Ik heb altijd gedacht dat het VERON daaar de hoofrol speelde...

Hewlett

Honourable Member

Radiomarken bezoek ik voornamelijk voor de ongewone elektronica spullen, spullen die je niet zo snel ergens anders kunt vinden. Altijd vind ik wel iets wat ik helemaal niet zoek, niet wist dat het bestond of eigenlijk helemaal niet nodig heb ;-) Onderdelen koop ik online (en bij Kareltje) bij de Mousers en de Farnells, daar hoef ik niet voor naar een beurs. Dat geldt ook voor de radio spullen. Wie koopt er nu aan grote HF antenne of een zware telescoop mast op een beurs? Ikke niet. Daar moet je ook nog eens mee slepen, nee dat mag de pakketdienst wel doen.

Er zijn kleinere radiomarkten die nogal overspoelt worden door oude PC verkopers, DVD boeren, smartlap aanbieders op vinyl en vooral die helicopter verkopers begrijp ik niet. Vroeger zag je dat soort lui vaak op PCdump en de HCC dagen, die tijden zijn voorbij. Gelukkig is Rosmalen groot genoeg om daar geen last van te hebben.

@Tidak de HCC dagen bestaan al een paar jaar niet meer.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
Tidak Ada

Golden Member

@Hewlett:
Is daar niet iets (kleinrs) voor in de plaats gekomen? Ik meen zoiets gehoord/gelezen te hebben.

Maar ja, al die gekke dingen op zo'n Rosmalen en andere beurzen...
Ik voel met je mee Hewlett :)

Op 17 februari 2014 12:25:11 schreef Hewlett:
Altijd vind ik wel iets wat ik helemaal niet zoek, niet wist dat het bestond of eigenlijk helemaal niet nodig heb ;-)

Om dan vervolgens over enkele jaren weer van de hand te doen... ik ken het probleem ja ;)

Wat mij doet herinneren dat ik nog wat documentatie van jouw voormalig Philips benchmeter(s) in m'n email had verwacht :)

En ik bezoek zo'n beurs eigenlijk voornamelijk vanwege de gezelligheid. De ene keer is het aanbod beter dan de andere keer, en er zal toch vanzelf een keer een verschuiving plaatsvinden als alle zolders van alle glas-opa's leeg zijn gehaald. Maar met het gemak waarmee je tegenwoordig alles online kan krijgen (nieuw via de webshop, tweedehands via ebay en mp) is er toch al een verschuiving in de behoefte.

De CO-stand probeert in elk geval voorop te lopen. En als het om SMD gaat, is het grappig om te zien dat de 'beginners-setjes' met SMD componenten op de CO-stand bijna altijd uitverkocht zijn aan het eind van de dag (en de meer populaire soorten soms al na een paar uur).

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Op 17 februari 2014 13:25:00 schreef Jochem:
[....]
En ik bezoek zo'n beurs eigenlijk voornamelijk vanwege de gezelligheid. De ene keer is het aanbod beter dan de andere keer, en er zal toch vanzelf een keer een verschuiving plaatsvinden als alle zolders van alle glas-opa's leeg zijn gehaald.
[....].

Danku ! :( ;)
Maar vergeet niet, dat er een nieuwe gereratie aan het opkomen is, die het silicium liever aan de buitenkant ziet, dan in een korreltje epoxy.
Als je op internet ziet, hoeveel mensen zich proberen toe te leggen op het maken van "thermionic- en cold cathode devices" en dan daarbij nog de Chinese productie, speciaal voor gitaristen en audiofielen/-fools, neemt. Zeker geen opa's, die hebben immers een bloedhekel aan dat 'gitaarlawaai' >:)

maartenbakker

Golden Member

@Jochem: Zelfs mijn moeder heeft nog geen kleinkinderen, mag ik dan ontheffing van de status glas-opa?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
pietplof

Golden Member

Niet alleen rosmalen wordt door mij bezocht maar daarnaast nog zeker 6 andere op diverse plaatsen in dit goede vaderland.
Dit jaar zelfs ,,am Bodensee".
Waarom? Iets nieuws zoeken, een moeilijk onderdeel... Neen.
Het is combinatie van gezelligheid en snuffelen in oude rotzooi.
Alleen de lucht al.
Soms kom je dingen tegen waarvan je, inderdaad, nog nooit van hebt gehoord.
Natuurlijk co collegae ontmoeten waarbij het een akelig probleem is de mannen te herkennen waarvan je alleen een roepnaam hebt.
En dus ga ik vanuit de sompige Drentse dreven 200 km naar den bosch tuffen en met groot genoegen.

festina lente

Leuk, Ben ook zeker weer van de partij. Lekker koopjes jagen en nieuwe ideeën op doen voor nog meer projecten.

PE2BAS