Hallo iedereen,
Ik ben weer eens op een interessant probleem gestuit. Ik heb een BC250 (schema) van een kennis laatst gerepareerd. Deze had een eindtor in sluiting liggen. Ik heb toen alle halfgeleiders doorgemeten (er was verder neits defect) en toen beide eindtorren vervangen. Netjes nieuwe isolatiepads ertussen, nieuwe koelpasta etc. Daarna opgestart met lamp in serie. Ging allemaal prima. Bias afgesteld en toen als laatste een kwartier lang op vol vermogen op de dummyload. Ook dit leverde geen problemen op (de eindtransistors waren hooguit lauw te noemen).
Toen is de versterker terug gegaan naar de eigenaar. Die is meteen diezelfde week ermee terug gekomen omdat de versterker weer kapot was gegaan. Ik was tamelijk verbaasd (ik heb intussen toch al best wat ervaring opgedaan met defecte eindtrappen en dat heeft eigenlijk nooit problemen opgeleverd). Toen ik hem bekeek, bleek dat één van beide zekeringen defect was (die van de V-). Dit was (toevallig of niet?) die zekering die ik erin had gezet ter vervanging van een van de oude. Toen voorzichtig de versterker met lamp nog eens aan gezet en stap voor stap opnieuw alle tests gedaan. Wederom geslaagd met vlag en wimpel. Wat mij opviel is dat de nieuwe zekering een dunnere smeltdraad heeft dan de oude met dezelfde waarde (beiden 5A traag). Omdat ik niet zeker was of het probleem nu opgelost zou zijn heb ik de nieuwe zekering gewisseld van plek met de originele die er nog in zat (dus nu heeft V+ een nieuwe zekering en V- een van de twee originele).
Vervolgens de versterker weer laten uitproberen en wederom gaat hij weer kapot tijdens het spelen. Na openen blijkt dat deze keer weer de nieuwe zekering kapot is, terwijl die nu op de andere voedingsrail (V+) zit. Rara, hoe kan dat? Is de oude zekering toch iets groter in waarde (ondanks het opschrift)? Of heb ik toch een defect in de versterker over het hoofd gezien?
Bij voorbaat dank voor het meedenken.
Groetjes, Niels
Welk merk zekeringen heb je dan? ik heb HQ zekeringen en ESKA zekeringen in zowel F als T en daarmee heb ik geen problemen.
Geen sluiting in de speaker? Is de impedantie nog goed?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
zo'n klant heb ik ook weleens gehad, versterker gemaakt ( skypech) tda ic vervangen. ding opgehaald en hij dezelfde dag weer bellen dat het ding weer stuk was gegaan. op hetzelfde kanaal dus moest mijn fout zijn. hij wist echter niet dat ik de linker en rechter trap had gewisseld dus had hij de originele trap opgestookt, wrs de box op dat kanaal dus defect..
als de torren heet worden, steekt er dan ook geen braam door het isolatiemateriaal van het koelblok? dit hangt vaker aan de massa, net als de speaker.. ook mogelijk is een stuurtor die wel gaat afwijken als deze heet wordt, ik zou dan wel vervorming verwachten.
Welk merk zekeringen heb je dan? ik heb HQ zekeringen en ESKA zekeringen in zowel F als T en daarmee heb ik geen problemen.
De eerste keer was het een ESKA en de tweede keer onbekend.
Geen sluiting in de speaker? Is de impedantie nog goed?
De DC-weerstand is 7,8 ohm. Dat zou eigenlijk goed moeten zijn.
als de torren heet worden, steekt er dan ook geen braam door het isolatiemateriaal van het koelblok? dit hangt vaker aan de massa, net als de speaker.. ook mogelijk is een stuurtor die wel gaat afwijken als deze heet wordt, ik zou dan wel vervorming verwachten.
Als ik de versterker een kwartier op maximaal (onvervormd) vermogen zet op mijn dummyload, wordt hij niet eens lauw.
Ik heb nogmaals alle tests met dummyload uitgevoerd en geen problemen gevonden. Verder heb ik de versterker aangesloten op zijn speaker en gedurende een vol uur een bas-track af laten spelen op een hoog volume. Ook tijdens die test geen problemen.
In hoeverre zou het kwaad kunnen als ik de zekeringen van 5A vervang door 6,3A?
Ik vond op het internet dit topic: klik. Hier heeft men exact hetzelfde probleem met exact dezelfde versterker.
Ik heb inmiddels Laney zelf ook een mail gestuurd. Misschien dat zij mij kunnen vertellen waar ik het probleem moet zoeken.
Ik heb contact gehad met Laney over deze versterker. Op advies van hen heb ik de drivertorren vervangen. Verder het Zobel-netwerkje preventief vervangen (voor het geval het iets met oscillatie te maken zou hebben).
Qua testen heb ik volgens mij al het mogelijke gedaan. Belast tot 4 ohm (mag eigenlijk niet minder dan 8). Met dummyload en sinus en met speaker en muziek erop. Niet gefaald. Zelfs alle testen gedaan met 3A of 4A zekeringen (weet het niet meer precies). Wordt onder zware belasting niet eens warm. Ik heb het stroomverbruik gemeten tijdens de testen. Ook dit was normaal. Kon niet meer mis gaan zou je zeggen.
Inmiddels is de versterker weer terug en ik zou eigenlijk niet meer weten wat ik zou moeten doen eraan. Het is wederom een zekering (5A traag van Schurter) en deze keer is hij meteen tijdens inschakelen kapot gegaan. De andere zekering is nog heel, maar heeft een donkerdere smeltdraad dan een nieuwe, dus die heeft ook een mep gekregen.
Wat nu? Ik was zelf nog aan het denken om een NTC in serie met de trafo te zetten om de inschakelstroom in ieder geval te beperken.
[edit: vergeet dit stukje maar, is nvt]
Het merk zekering zal niets uitmaken, maar de karakteristiek wel. Voor een stevige ringkerntrafo heb je speciale trage zekeringen met een hoge impulsbelastbaarheid nodig (Time lag, IEC127, high I2t value). Dit ivm de hoge inschakelstroompiek die ringkerntrafo's hebben.
Zoiets: http://nl.farnell.com/littelfuse/0218005-mxp/fuse-antisurge-5a-5x20mm/…
[/edit]
Edit: Ik had eerst het schema moeten lezen (en de startpost nog eens)... Blijkbaar gaat het niet om de netzekering, maar om de 5A zekeringen in de voedingsrails.
Daar heeft een inschakelvertraging totaal geen invloed op, je zal het toch weer in de schakeling zelf moeten zoeken. Als een eindtrap 'zo nu en dan eens' veel stroom trekt dan ligt het vaak aan een onderbroken bias-circuit. Hier is een rotte instelpotmeter PS1 voldoende om de zekeringen te nekken.
@Henry: Dat kon nog wel eens de gouden tip zijn. Daar heb ik nog helemaal niet aan gedacht. De biaspotmeter is wel vervangen, dus die zal het niet zijn. Het kunnen wel natuurlijk slechte solderingen zijn. Deze laney heeft als ik me niet vergis de pre-drivers in SMD uitgevoerd aan de onderkant van de print zitten. Een Laney die ik een tijd geleden heb gerepareerd maakte af en toe kraakgeluiden en dat bleek uiteindelijk te liggen aan de solderingen van de SMD torren aan de onderkant van de preamp print. Mijn eerste verdenkingen gingen toen uit naar de grotere through hole componenten, maar het bleken juist de SMD componenten te zijn waarvan de solderingen na begonnen te laten.
Heel voorzichtig durf ik nu te beweren dat het probleem opgelost is. Ik heb de laatste keer alle SMD solderingen hergesoldeerd en ik heb de potmeter en een weerstand aangepast in het biascircuit aangezien de ruststroom nogal fel reageerde op een kleine verdraaiing van de potmeter. Ik heb de versterker nu een amand of 2 niet meer gezien dus ik ga er voorzichtig vanuit dat het hersolderen het probleem heeft opgelost. Nogmaals dank voor jullie hulp!
Even een update over deze versterker. Het topic is al best wel oud, mer wellicht heeft iemand er nog iets aan.
De versterker die ik destijds in reparatie had, is uiteindelijk afgeschreven. Ik dacht dat ik het probleem opgelost had, maar dat was niet het geval. Toen hij uiteindelijk weer terug kwam met defecte eindtrap en opgeblazen speakers, had het geen nut meer de versterker te repareren.
Echter, een tijdje geleden weer een zelfde Laney versterker ter reparatie gehad. Ik heb de gehele eindtrap vervangen, alle kleine elco's vervangen, de bias- en offset potmeters vervangen en alle andere transistors gecontroleerd met de multimeter op diodestand.
Bij de eerste test (lamp in serie met net) bleek echter al dat er een gelijkspanning op de uitgang aanwezig was. Na enig zoekwerk op internet vond ik hier de oplossing:
"After changing very carefully one SMT, I liked the procedure, and started to change the possible faulty ones until the amp was fine! I started from TS15, TS16 & TS17 and ended with TS3, TS7, TS2 & TS6. One of the last ones were the faulty one! No dc at the output."
Ik heb uiteindelijk alle SMD transistors aan de onderzijde van de printplaat vervangen (was makkelijker dan stuk voor stuk en tussentijds testen).
Op dezelfde pagina vond ik ook (waarschijnlijk) de oplossing voor wat destijds met de Laney van dit topic aan de hand was:
"The symptoms of the fault were odd, I have never come accross a transistor that failed in this way before. That's why I wanted to persist with it even though any profit from the job was wiped out ages ago. It would run steadily for quite a few minutes and amplify a signal properly. I could set the quiescent current for the output devices and it would stay steady on about 12 mA. Then with no warning the current though R1 would rise rapidly pushing the output stage into heavy conduction till the O/P transistors fried. After the second set of power transistors had blown I belatedly replaced the fuses with 22 ohm 7W resistors to stop it happening again while testing. I normally test amps with a variac, it has been good enough in the past but this one caught me out with its wierd ramdom behaviour."
"The faulty part was TS4 (SO692). This is a PNP transistor, 300V VCEO 100 mA 250 mW. It is the SMD version of the popular HV transistor MPSA92 but is only max 250mW as opposed to 625 mW dissipation. Herein lies the problem. TS4 is the current source for the differential input amp and also provides the voltage reference for the main voltage amp section current source TS8. TS4 carries 5mA at a VCE of about 50 Volts which multiplies to give 250mW dissipation - the absolute max for that dinky little device. The PCB tracks have not been given any area to aid cooling and help the little bugger out. For all it's life it has been running very hot so it is not surprising that it has died. I replaced it with a 625 mW TO-92 MPSA92, bending the leads appropriately and sticking it down with some silicone rubber."