de geluidsoverlast valt nu nog mee maar de tesla is ook nog niet goed afgesteld. als hij goed is afgesteld dan zou ik wel weer fotos maken :)

hmm ik ben nog weer met mijn tesla bezig geweest maar krijg hem maar niet afgestemd. ik heb nu een naald aan mijn toroid zodat ik de ontladingen goed kan zien. er komen vonken van zon 4 cm vanaf heel flouw
als ik hem dan een halfe winding verder zet zijn ze nog steeds hetzelfde
zet ik hem nog een halve windingn verder zijn ze nog hetzelfde
ik ben er nog geen 1 keer voorbij gekomen.
het lijkt me toch dat ik wel iets grotere vonken kan krijgen ofniet ?

ik ga trouwens morgen ff een xr 2206 kopen (functiegenerator ic kan tot 1mhz) en dan ga ik die ff opbouwen en dan kan ik daar hopelijk mijn tesla mee afstemmen.

edit:
zou het er ook nog aan kunnen liggen dat mijn rsg niet helemaal synchroom is. hij verspringt een klein beetje.

Denk niet dat je het al te veel in de rotary moet zoeken. Een mis-fire zal resulteren in extra energieopbouw in de condensator, waardoor je uiteindelijk dezelfde hoeveelheid energie per tijdseenheid in je secundaire krijgt. Voorwaarde is wel dat je condensator niet doorslaat! Dan zou je namelijk wel energie verliezen, waardoor je uiteindelijk mindere prestaties krijgt.

ik zie geen blouwe gloed ofzo bij mijn condensatoren dus die werken wel goed denk ik.
morgen maar is mijn functie generator gaan bouwen.
dat stemt denk ik wel een stuk makkelijker af

whaha weetje hoe vet zonet beetje lopen kloten met mijn flyback
voeding van 60 volt en 12 ampere eraangehangen.
kan een vonk trekken van zon 10 cm nu
zeer mooi :) en de 2n3055 houd het nog goed vol ook word net lauw.

En de flyback?
Is dat zo'n grote of de wat kleinere versie (of is dat de 'disk shaped' versie?)
Trouwens leuk dat je tesla coil werkt.

Wat is je vonklengte eigenlijk waar je naar streeft?

PS ik denk niet dat ik 60 v 12 ampere op mijn flyback kan zetten.

het is een redelijk grote flyback maar hij gaat het niet lang volhouden denk ik maar ik vond het wel is leuk om te proberen.
hmmz de flyback hield het langer uit als de tor
vandaag ff geprobeerd een bottle cap ermee op te laden hield hij niet zo lang vol

ik krijg vandaag mijn onderdelen voor mijn functie generator dus die ga ik nu eerst bouwen en dan de tesla verder afstellen is zien of ik de 25 cm kan halen ofzo :)

[Bericht gewijzigd door Jorrit op ]

Die xr 2206, is die zo makkelijk verkrijgbaar ? Is wel een mooi chippie zo op het eerste gezicht !

Gebruik je de standaard powerlabs manier met je flyback ?
max 10 primaire wikkelingen, feedbackje, twee weerstandjes en een 2n3055 ?
Ik vind het een beetje vreemd verhaal dat je er 10 cm lange vonken uitkrijgt. Het vreemdste vindt ik nog wel dat de 2n3055 het overleeft. De back emf moet killing zijn. honderden volts.

jah ik snapte het ook niet dat die het overleefde. maarjah mijn bottle cap trok hij niet.
ik had 3 windingen feedback en 5 primair
als ik nog een 2n3055 kan vinden zou ik er wel proberen een foto van te maken. weet niet of het zo lukt want de flyback begint dan geloof ik redleijk in te branden.

maar die xr 2206 is hier goed te verkrijgen gewoon bij de lokale electro zaak kost iets van 6 euro ofzo

Zo, vandaag even een mooie deal gesloten op mn school. Docent had nog een doos met "rommel" staan die weg moest voor 50 eurootjes. De inhoud van de doos:

- Philips PM5105 functiegenerator 10Hz - 100kHz
- Philips PM6622 80Mhz counter/timer
- Philips PM5129 functiegenerator 1mHz - 1MHz
- GW GDM8135 digitale multimeter (tafelmodel)
- Velleman K8000 I/Okaart
- Velleman K2633 relaiskaart

Best wel goeie deal ofniet?

De functiegeneratoren en de counter komen goed van pas bij het testen van de Teslacoil. Ik moet nu alleen nog een goed scoop hebben. Oh, voor als iemand nog geinteresseerd is in de bovenste functiegenerator, deze verkoop ik weer door. Eentje op mn kleine hobbytafel is al meer dan genoeg ;) Ook de velleman kitjes ga ik waarschijnlijk verkopen.

Heeft iemand een idee hoe ik nu eigenlijk de frequenties direct op de coil kan gaan meten? De hoge voltages zullen niet gewaardeerd worden door de meetapparatuur. Is een weerstandsnetwerk een oplossing?

Geweldige deal !

Hier staan wat manieren om verschillende metingen tedoen aan tesla's. In plaats van een scoop kun je ook een voltmeter gebruiken die hoge frequenties aankan samen met een frequentiemeter.

Op 11 oktober 2004 23:01:45 schreef weardguy:
En de flyback?
Is dat zo'n grote of de wat kleinere versie (of is dat de 'disk shaped' versie?)
Trouwens leuk dat je tesla coil werkt.

Wat is je vonklengte eigenlijk waar je naar streeft?

PS ik denk niet dat ik 60 v 12 ampere op mijn flyback kan zetten.

grootste vonken die ik ooit uit een flyback heb gekregen zijn rond de 10-12 cm
kon hem wel harder pushen maar dan slaat ie over of fikt ie uit lol

hehe heb jij geluk met die doos. was het bij mij op school ook maar zo maarjah bij mij op school zouden ze al blij zijn als ze dat kregen. de appratuur wie ze hebben is sterk verouderd zoals op zo veel scholen denk ik.
mijn functie generator werkt helaas nog niet.

de xr 2206 (mijn vader had hem gehaald) heeft de reis naar mij niet overleefd. dus daar moet ik nog weer een nieuwe voor halen ...
maarjah dat doe ik morgen denk ik en dan van het weekende de tesla afstemmen.

Op die site die ik gaf staat soms de scoop niet aangesloten, maar met een "loshangend" draadje. Dat kun je letterlijk nemen. Als de probe in de buurt van de spoel ligt pikt hij genoeg op.

Hee dat is wel een handige site zeg!
Ik had inderdaad al door dat de losse probe gewoon in de buurt van de secundaire gelegd kon worden. Het is zo wel een veilige manier van meten omdat er geeneens HV aan te pas komt.

Jorrit, is je xr2206 gesneuveld door statische elektriciteit ofzo?

nee er is een pootje afgebroken hij zat gewoon los ineen zakje met een potmeter en ander spul erbij dat was niet echt gezond ervoor dus.

maarjah morgen een nieuwe halen en dan zien we wel weer verder.

je kunt de tesla toch ook afstellen op deze manier
http://home.wtal.de/herbs_teslapage/constr.html#con-tun

De manier van meten van het primaire circuit is eigenlijk hetzelfde als op de site die ik gaf.

Ik ben bang dat de capaciteit van de scoop de meting nogal kan beinvloeden op de manier van herb's site.
Mijn scoop is 30 pF bij 1Mohm. Best veel als je toroid 20 pF is bijvoorbeeld.
Ik vindt het moeilijk inteschatten hoeveel het meespeeld, misschien eens simuleren.

Alles in de buurt beinvloed de frequentie behoorlijk. Door je hand in de buurt van de toroid te brengen kun je de frequentie van 400 khz tot wel 300 khz laten zakken...

[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op ]

Op 11 oktober 2004 22:52:43 schreef Jorrit:
whaha weetje hoe vet zonet beetje lopen kloten met mijn flyback
voeding van 60 volt en 12 ampere eraangehangen.
kan een vonk trekken van zon 10 cm nu
zeer mooi :) en de 2n3055 houd het nog goed vol ook word net lauw.

Wat bedoel je met vonken van 10 cm trekken Jorrit?
Is dat een vonk maken van enkele cm en dan de elektroden uiteentrekken tot ze dooft? Of is dat echt een overslag over 10 cm?

Op 14 oktober 2004 21:49:38 schreef grotedikken:
[...]
Wat bedoel je met vonken van 10 cm trekken Jorrit?
Is dat een vonk maken van enkele cm en dan de elektroden uiteentrekken tot ze dooft? Of is dat echt een overslag over 10 cm?

ik had het in iedergeval over overslag !! in mijn geval

Deze nog vergeten.
http://www.angelfire.com/ca7/teslainfo/sample.pdf
Hier staat nog een manier met ledjes en een funcgen om het secondaire circuit te meten.
Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd. Als het werkt is zoiets ook vast wel te verzinnen voor het primaire circuit.

@ grotendikken
bij mij was het ook overslag.
maar ik deed het telkens maar voor 1 a 2 seconden en niet langer. zo hielt de tor het nog redelijk vol maar toen ik hem 1 keer voor iets van 5 seconden aanzette was het over.
wel jammer maar ik vond het wel eens grappig om te proberen.

ik had trouwens nog een vraag over de sstc waarvan een link werd gepost in het vorige topic
http://rayer.wz.cz/teslatr/sstce.htm

op de totaal foto staat niet op die site maar is er wel ergens. fry heeft hem wel. kan ik de feedback windingen niet weervinden ik zie onderaan wel wat goud kleurigs maar de feedback is maar 2 windingen dus waar zit die dan of zat dier er op die foto nog niet op ?

Op 14 oktober 2004 21:54:58 schreef ledfreak:
[...]

ik had het in iedergeval over overslag !! in mijn geval

Een 60 V/12A voeding, waw, jij moet nogal een labo hebben thuis. Daar kon ik in mijn studententijd maar van dromen.
Wat bedoel je met een fly-back, is dat een HS transfo uit een kleurentv? Ik begrijp maar niet hoe je zulke spanningen, toch zo'n 100 kV daarmee opwekt. Mij is dat nooit gelukt, bij 35 kV kletste de transfo reeds door.En dat doe je dan nog niet met een deflectietransistor, maar gewoon met een 3055. Die kan maar een collectorspanning hebben van 60 tot max 100 V. Ze kunnen flink wat verdragen, maar toch geen terugslag van 1000 V of meer. Hoe beveilig je die 3055? Met zenerdiodes of zo?
Groetjes,
GD

ik heb vandaag een nieuwe tor gekregen zou er vannavond wel even fotos van maken en hier op zetten.

edit:

en over die voeding ik heb 4 30volt 12 A voedingen van mijn oom gekregen met een aantal 19 inch kasten erbij en nog 2 30 volt 6 A voedingen deden ze weg op zijn werk

[Bericht gewijzigd door Jorrit op ]

Op 15 oktober 2004 12:06:54 schreef Jorrit:
ik heb vandaag een nieuwe tor gekregen zou er vannavond wel even fotos van maken en hier op zetten.

edit:

en over die voeding ik heb 4 30volt 12 A voedingen van mijn oom gekregen met een aantal 19 inch kasten erbij en nog 2 30 volt 6 A voedingen deden ze weg op zijn werk

Zo'n oom zou iedereen moeten hebben. Laten we bij de politiek aandringen om de wet van Oom te stemmen:-)
die fotos zullen toch onder meer van de vonk zijn, want een 3055 heb ik al meer gezien.