Fry met overlappende bedoel je 2 windingen over elkaar ? de zittern err gelukkig niet in wel zit er op 2 plaatsten een beetje ruimte tussen iets van 0.1 mm ofzo maar dat ga ik dan wel extra goed lakken.
vandaag misschien ook al aan de primaire beginnen
Op 1 oktober 2004 17:17:55 schreef Matthias Petri:
Ik heb hier een magnetron trafo staan met 5 draden 2 voor 230 en 2 voor HV en 1 zit met wat tape op de secondaire spoel die via een hv condensator naar één van de HV uitgangen gaat.
mijn vraag is waarvoor is dat en hoe werkt dit. en waarom krijg ik hele kleine vonkjes als ik die HV uitgangen bijna tegen elkaar houd. terwijl ik bijna kan lassen als ik 1 HV uitgang bij de kern houd?alvast bedankt.
Niemand??
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Meestal hebben MOT's 3 windingen. 230, HV en een filament winding (3 V en veel ampere).
Bij veel MOT's (niet altijd) is er 1 HV draad en de andere kant van de HV winding zit aan de kern van de MOT.
Dat zou verklaren waarom je zo'n dikke vonk tussen de HV draad en de kern krijgt.
In het andere geval probeer je misschien een vonk te trekken tussen 1 pool van de filament winding en een HV draad.
Jorrit, dat bedoelde ik inderdaad.
heb mijn tesla bijna af
ik moet nu alleen nog de primaire in de houders wikkelen
hier een fotootje er van
bagger kwalitiet maar mijn ouders zijn op vakantie en hebben de digitale camera mee
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
@ Robint 91: als je antwoord wil kan je beter eens gaan beslissen in welk topic je verder wil en in dat topic op antwoord wachten, daar hebben nu een paar mensen gereageerd en heb ik een link gegeven.
Dus je zou in dit topic beter verder kunnen gaan en in het andere topic verwijzen naar dit, mensen gaan niet twee keer dezelfde anwoorden geven.
@ jorrit: ziet er strak uit hoor, (zeer mooi dat plexiglas) en de kwaliteit vind ik nog wel goed hoor.
Hoe lang heb je ongeveer gedaan over het winden ervan?
eehm een uurtje of 2 ofzo met de hand 
ging nog best aardig
wou trouwens de bodem plaat eerst ook van plexi maken maar had geen plexi plaat meeer dus het is maar mdf geworden
[Bericht gewijzigd door Jorrit op ]
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Dat plexi ziet er lekker dik uit, waar heb je dat vandaan?
En das best wel snel gewikkeld (of zijn het weinig wikkelingen?)
voor een functie generator kun je trouwens ook een xr 2206 gebruiken.
deze komt tot 1 Mhz wat genoeg is voor de meeste tesla's
edit:
hoe kan ik trouwens mijn primaire het best buigen ? ik krijg hem er tot nu toe nog niet mooi strak in...
[Bericht gewijzigd door Jorrit op ]
Op 4 oktober 2004 20:06:24 schreef robint91:
Ik zou een mirco tesla maken
Iemand tips ??RT
zoek even in de twee topics, weet je gelijk wat je moet weten voordat je eraan begint. er stond ergens een link van een sstc in dit topic, en vanuit daar is een link naar een site waar een aantal microcoils zijn beschreven
tesla is zo goed als af
hier een foto van de primaire
en hier een foto van de tesla zelf
ik moet nu alleen nog de strike ring bevestigen en alles aansluiten.
ook moet hij nog afgestemd worden maarjah daar ben ik nog niet over uit hoe ik dat ga doen.
ArjanEmm
Ziet er goed uit 
Hou je een centimeter ofzo tussen de einden van de strikering ? Als ze tegen elkaar zitten werkt het als kort gesloten winding, dan gaat een hoop energie verloren.
Je kan gewoon kijken wat de langste vonken geeft. Zelfs al heb je gestemd met een scoop/functiegenerator moet je altijd nog fijn stemmen door dat de vonken capaciteit aan het systeem toevoegen.
Als je laat vonken naar een geaarde draad kun je vrij nauwkeurig de maximale vonklengte vinden.
oke bedankt voor de tip fry want ik heb nu de strikering aan elkaar zitten zou er wel ff een centimeter tussen uit halen dan.
maar ik kan hem dus ook gewoon zonder functiegenerator en scoop testen.
ik heb er wel een variac tussen zitten dus ik kan het langzaam opbouwen.
moet nu alleen nog een pin 2 meter de aarde ingaan slaan en alles aansluiten.
ik maak er nog wel fotos van 
ArjanEmm
Leg een op een verhoging een tl of spaarlamp op 30 cm van de tesla. De hoogte een beetje tussen de secondaire en de primaire in. Die gaat als het goed is al oplichten voor er vonken uitslaan. Als die oplicht weet je in iedergeval of er resonantie plaats vind.
Begin te testen met de primaire aangsloten op de buitenste winding en ga dan in stapjes van een kwart wikkeling naar binnen tot je de langste vonken vindt. Als in twee posities de vonken even lang zijn zal je er waarschijnlijk tussen in moeten zitten. enz...
Als je aan de connecties zit zorg dan dat de condensator echt leeg is ! Ik zou iets maken dat de condensator kort gesloten is terwijl je aan de tesla zit. Je kan misschien de vonkbrug simpel kortsluiten ofzo.
Succes !
bedankt voor de tips fry.
ik ga hem denk ik een keer deze week aanzetten. de primaire spoel moet nog ff drogen (pas nog een keer gelakt) en ik moet nog een aarde pin slaan. maar dat gaat deze week gebeuren dus over een tijdje hebben jullie de fotos
en ik als het goed is een werkende tesla 
hoelang zou die lak eigenlijk moeten drogen. achter op het potje staat dat het naar 2 uur weer overschilderbaar is en naar 8 uur kun je erop lopen.
er staat alleen niet op naar hoeveeltijd het droog genoeg is voor een tesla coil 
maar zou 24 uur genoeg zijn of 48 ?
hmm
heb mijn tesla getest.
hij werkt wel
maar niet goed.
de tl balk licht wel op en ik kan ook wel vonken erna trekken maar ze zijn maximaal 5 cm ofzo.
het maakt ook niet echt uit waar ik mijn mijn tap zet.
heb het op 5 en 11 windingen geprobeerd en het maakt geen verschil.
maakt het trouwens uit hoe je het aansluit ik hem nu de condensator parralel en de sparkgap ik serie. zoals op een site stond
maar op een andere site stond dat ik de sparkgap parralel meots zetten en de condensator in serie
wat is het beste of maakt het niet uit ?
k*t
mijn rsg is eraan
1 asje is losgetrild en heeft een contact punt geramd.
as van de motor krom en nog wat spul.
heb gelukkig nog een motor maarjah. kan ik hem vannavond niet testen.
ArjanEmm
Jammer dat de srg stuk is.
Maar in iedergeval wat succes 
Probeer de volgende keer eens met wat kleinere stapjes aftestellen, zo ineens van 11 naar 5 zegt niks. Misschien zit het iedeale punt er precies tussen in.
20-25 cm zou toch mogelijk moeten zijn.
Het is beter voor de NST om de vonkbrug parallel over de trafo te zetten in plaats van de condensator. Zo dus. Veel minder HF en voltage pieken komen dan over de nst te staan.
Hier een artikel van iemand die er uit gebreid onderzoek en metingen naar gedaan heeft.
oke dan ga ik het zo doen 
de rsg werkt alweer ik heb er een nieuwe motor opgezet
nieuwe electroden en hij draait weer had gelukkig 2 dezelfde motors.
hier een fototje van m`n tesla.
hij doet het al wel aardig nu alleen breken er vonken uit boven aan de secondaire ik moet hem dus nog beter isoleren daar.
maar dat doe ik morgen wel. hoop dat ik hem volgend weekend helemaal goed aan de gang heb
ArjanEmm
Zet de toroid zo laag mogelijk t.o.v. de bovenste primaire winding. Dat zou het uitbreken wel voorkomen. De toroid met het zelfde potentiaal schermt de secondaire dan beter af. Beter isoleren helpt daar toch niet tegen.
Probeer scherpe knikken in de draad boven in de secondaire te voorkomen, dat scheelt ook een hoop.
Edit:
Mijn kleine tesla had het zelfde probleem als ik de toroid op 5 cm boven de topwinding zette. Op 3cm heb ik nooit vonken uit de secondaire meer gehad. Die paar cm schelen zoveel dus.
[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op ]
En hoe zit het nu met het geluidsoverlast? Hebben de buren al geklaagd? 
Valt me nog mee dat een digitale camera geen last van de TC heeft op die afstand. Heb je al eens getest of je nog TV kunt kijken als dat ding aanstaat?