Ik heb hier een AEG-Electrolux Arctis No Frost diepvriezer van 7/8 jaar oud.
Deze vriest bijna niet meer, de temperatuur gaat niet meer lager dan -11°C.
Wat kan dit zijn?
Maar betekent dit dat de compressor te vroeg afslaat ? Of dat de motor helemaal niet afslaat en de temperatuur wordt toch niet gehaald ?
Wel ironisch: NO FROST.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
idd, eerst erachter komen of de motor te snel afslaat, ofwel thermostaat ofwel thermisch op de motor. of loopt deze bijna continu wat eerder betekent dat de compressor stuk is of het koelmiddel is eruit gelekt. je kunt het vaak aan de achterwand zien, het deel wat bevriest is veel kleiner geworden dan.
een evt uitstekende fles oid, waardoor de deur 2mm open blijft staan is ook mogelijk..
Vriezer slaat aan en af, maar draait langer dan normaal. Soms maakt het ook een kort hoog geluid.
Wegens de leeftijd(is ouder dan we dachten,2004) en het verbruik van het toestel overwegen we een nieuwe te kopen.(terug een no frost)
Maar welk merk?
Ikzelf heb goede ervaringen met Arcelik/Beko Combo's en heb gehoord dat Bosch/Siemens slecht zou zijn op koel/vries-vlak.
Iemand ervaringen met Samsung?
Typenummer is 75320 GA.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 25 februari 2014 19:55:22 (3%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik zou whirlpool/ bauknecht of liebherr nemen. bosch/siems is idd berucht om de wegrottende verdamper. deze maken ze van ijzer, dat gaat fout icm vocht..
arcelik/beko ken ik niet, op een tafelmodel na wat ik ooit heb geruild tegen een combi bosch. goede ruil want hij doet het hier al 10 jaar. plus nog 3 jaar bij de 1e eigenaar. de beko werkte goed, helaas was het interieur niet doordacht, flessenrek klemde en dergelijke niet overdachte dingen met het ontwerp.
We twijfelen tussen volgende vriezers:
-Beko FN131430
-Samsung RZ2993ATCWW
Ik zou hem eens goed ontdooien, waarschijnlijk de verdamper dicht gevroren en geen tijd genoeg om te ontdooien. wat is 11 jaar??
Na ontdooien nog altijd hetzelfde, blijft tussen -13 en -11.
Wat kan het probleem zijn?
Er zat ijs helemaal achterin de koelribben die bovenaan in de kast zitten.
Ik heb het ijs er uit geblazen met een compressor.
Nu kijken of hij het weer doet.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 25 februari 2014 19:55:44 (48%)]
Het heeft niet geholpen. De vriezer blijft op -11.
Net stond hij op -14 en draaide hij. Daarna viel hij uit en werd het -13
[Bericht gewijzigd door Luckyboy op zondag 23 februari 2014 11:05:42 (43%)]
Op 7 februari 2014 21:52:53 schreef Luckyboy:
Ik heb hier een AEG-Electrolux Arctis No Frost diepvriezer
De naam zegt het toch al?
Is http://onderdelen.aeg.be/product/2085611081/Verdampersonde+vriezer de thermostaat?
Deze zit voor de verdamper.
Achteraan de verdamper zit er een langwerpig onderdeel, hier zat een grote ijsblok rond, deze heb ik ontdooid met een haardroger.
[Bericht gewijzigd door Luckyboy op zondag 23 februari 2014 17:50:50 (19%)]
Dat is het euvel, bij een no frost kast moet er een luchtstroming zijn, dat gaat niet met ijsvorming
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
@Dok: dat doet me denken aan HP Low Emission CRT monitoren. Daar zat een beruchte Samsungbuis in met, jawel, low emission alleen van een andere soort dan dat de fabrikant bedoelde
@Maarten,
De fabrikant bedoelde fotonen:9...
Het is opgelost.
De vriezer draait weer op -18°C
Oorzaak was ijs in de verdamper.
Een 'No Frost' moet je elk jaar even een keer goed laten ontdooien om dit, of erger, te voorkomen.
BTW: Topickicks weggewerkt, je weet de edit toch te vinden... gebruik die eens wat vaker.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 25 februari 2014 19:59:29 (32%)]
In principe hoeft een No Frost nooit ontdooid te worden, ALLEEN als er per ongeluk de deur open gestaan heeft of te veel nieuwe producten in komen, slaat verdamper dicht. Indien dit niet het geval is geweest, dan klopt ontdooi cyclus niet meer of werkt totaal niet.
Het is weer om zeep.
Vandaag staat hij op -18, maar morgen kan hij weer op -11 of -12 staan.
Als het scherm -18 aangeeft is het binnen maar -11.
Hoe komt dit?
Of ventilator draait slecht, te veel ijsvorming in verdamper doordat ontdooicyclus niet goed functioneert of NTC defect. Controleer eerst of er wederom veel ijs in verdamper zit.
De ventilator draait nog heel goed. Er zat wel veel ijs in, dit heb ik met de haardroger ontdooid.
Wat mij wel opvalt is dat de deur niet meer dichtgezogen wordt en veel gemakkelijker opengaat, vroeger hoorde je duidelijk een zuigend geluid als de deur dicht ging en moest je daarna ook heel hard trekken om hem terug open te krijgen.
Hieronder wat foto's:
Voor ontdooien:
http://i58.tinypic.com/2nqv5l5.jpg
Na Ontdooien:
http://i57.tinypic.com/15y9k3k.jpg
http://i61.tinypic.com/zwf8qt.jpg
Nu staat het scherm op -18, de temperatuur in de vriezer is -13.
Hoe kouder de kast is, hoe meer deze vacuum trekt IDD. Is het niet zo dat het rubber ergens stuk is of de deur krom is?? Dit IVM vele rijp op verdamper.
Op 27 februari 2014 19:12:25 schreef smd:
In principe hoeft een No Frost nooit ontdooid te worden
In principe niet, maar het wordt door de meeste servicemonteurs aangeraden.