DC-motor met reductor blokkeren om verticale lift bovenaan te houden

Beste leden,

Ik ben van plan om een poort op en neer te laten gaan dmv een touw op en af te rollen op een rol. Het touw is vastgemaakt aan een verticale poort geleidend in rails. Dit touw via een DC-motor met reductor op en af te rollen.

Nu zal ik werken met 2 drukknopen (UP en DOWN) om de poort omhoog te laten gaan of de poort te sluiten. De open en de gesloten positie van de poort wordt gedetecteerd dmv 2 eindeloop schakelaars. Nu zit ik met onvoldoende kennis om de motor wanneer deze de poort tot vanboven heeft getrokken te blokkeren zodat de poort niet naar onder valt. Wanneer de motor moet stoppen met de poort omhoog te trekken kan ik toch moeilijk de spanning op de wikkelingen af zetten.. Dan valt de poort ogenblikkelijk terug naar beneden. Met al de gevolgen van dien.

Ik kan natuurlijk met een pneumatische cilinder een staafje tussen het tandwiel steken zodat de rol met touw niet afrolt. Maar dat is ook niet echt een optie..

Heeft er iemand ervaring met dit soort toepassing?

PS: met touw oprollen bedoel ik dit ophaalsysteem: http://www.trpoorten.be/index.php?page=sectionaal%20industrie&sub=…

Alvast bedankt,

Robin

Gebruik een reductor met wormwiel

GJ_

Moderator

Een wormwiel is geen enkele garantie. Het rendement mag dan wel laag zijn, zeker van de goedkope, maar als het een beetje zware poort is wil je er geen mensen onderdoor sturen zonder een fatsoenlijke borging.

Een vergrendeling van de poort zelf lijkt me een goede optie. Wel de motor eerst een stukje omhoog sturen voor het ontgrendelen. En anders een rem.
Ik zou er niet te licht over denken, als iemand een zware deur op z'n pan krijgt wil je niet uit hoeven leggen waarom je maar wat heb zitten prutsen. En om te beginnen wil je al helemaal niet dat het zo ver komt.

--edit--
ik zie nu dat het om een sectionaaldeur gaat. Als die open staat ligt ie horizontaal en wil ie vanzelf al bijna niet meer omlaag. Dan zou ik een goedkope wormkast ook wel aandurven denk ik.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 16 februari 2014 17:34:58 (15%)

jerome

Golden Member

Vanaf 1/38 zijn wormwielkasten zelfklemmend en kunnen zonder motorrem worden toegepast voor bepaalde toepassingen.
Met "touw" zal ts vast wel 2 kabels bedoelen. Een elektrische takel of winch kan hier goed dienst doen. Voor de (Chinese) prijs kan je zelf niets in elkaar gaan knutselen.

GJ_

Moderator

Op 16 februari 2014 17:39:48 schreef jerome:
Vanaf 1/38 zijn wormwielkasten zelfklemmend en kunnen zonder motorrem worden toegepast voor bepaalde toepassingen....

Heb je daar ergens een beschrijving van? Heb ik zeker belangstelling voor. Ik neem wel aan dat het gaat om de overbrenging van de worm zelf. Bij veel wormkasten zit er op de motoras zelf eerst een tandwiel, dat naar een tandwiel gaat waar de worm op zit.

motoren die op de bekende overhead deuren zitten stoppen ook vanwege de tandwieloverbrenging. je mag hier geen systeem toepassen met een elektrisch remsysteem wat een houd stroom heeft! bij stroomuitval komt het ding tenslotte naar beneden dan.

zou ook zeggen dat de motor zelf de deur tegen moet houden, de vertraging moet dat op kunnen vangen. wel gezegd dat overhead deuren een tegen gewicht hebben (in de vorm van grote veren) . de motor hoeft nooit het volle gewicht ineens aan te sturen vanuit de neer positie.

dit zou je kunnen maken met een stel betonnen gewichten die langs de deur mee gaan als deze op en neer gaat. ze zijn om open te gaan dan harder nodig als andersom, dat doet de zwaartekracht wel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 16 februari 2014 17:51:10 schreef testman:...je mag hier geen systeem toepassen met een elektrisch remsysteem wat een houd stroom heeft! bij stroomuitval komt het ding tenslotte naar beneden dan....

Een "normale" rem word elektrisch gelicht.

Hou er ook rekening mee dat de deur eenvoudig en snel open moet kunnen bij stroomuitval!

--edit--
@benleentje hier onder: Ik dacht dat er wat meer eisen aan gesteld werden tegenwoordig. Maar ik ben geen deurendeskundige.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 16 februari 2014 19:52:00 (15%)

benleentje

Golden Member

Nou dat eenvoudig klopt wel maar snel kun je rustig weglaten. Bij ons moet je eerst een trap gaan pakken om de motor te ontgrendelen. En dat maakt ook niet uit het hoeft ook niet snel.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
jerome

Golden Member

Op 16 februari 2014 17:44:06 schreef GJ_:
[...]
Heb je daar ergens een beschrijving van?

Toen 20 jaar geleden de vraag naar zeilwagens met oprolzeilen groot werd hebben we uitvoerige testen gedaan met diverse overbrengingen en verhoudingen. We werken altijd met Bonfiglioli kasten (W63 of 75) met een overbrenging van 1/36, en dat geeft nooit een probleem van terugdraaien bij gespannen zeil. Volgens de datasheet is dat 1/64 of hoger voor "self-locking units". Met deze ging het te traag, daar de hydromotoren die ertegen staan maar rond de 300n/min halen. Reeds een honderdtal voertuigen lopen zo, gaat prima.

GJ_

Moderator

Daar zal TS wel aan toekomen neem ik aan. Dan hoeft ie verder ook niks met remmen te klungelen, wel zo handig.

pamwikkeling

Special Member

@ Jerome, hou er wel rekening mee dat trillingen er nog voor kunnen zorgen dat de worm nog stilletjes terug draait. Gewoon de overbrenging nog iets groter (trager) nemen en dan blijft hij wel stil staan.
Vooraan in de catalogus van Bonfiglioli stond vroeger een tabelletje met daarin de tandwielhoek en het al dan niet zelf remmend zijn. Er werd onderscheid gemaakt tussen statische en dynamisch toepassingen.

Maar ik heb ook al regelmatig wormwielvertragingen toegepast zonder rem en tot nu toe zonder problemen.

Bij de echte aandrijvingen voor rolpoorten, zit er naast de wormkast ook een mechanische veiligheidsrem op de motor zit.
Meestal zitten er ook nog een stel instelbare eindschakelaartjes bij om de poort boven en beneden netjes te laten stoppen en om een onderloop beveiliging te activeren / desactiveren.

Tenslotte hebben die aandrijvingen ook nog een mechanische ontgrendeling waarmee je in geval van stroomuitval, het wormwiel "los" kan zetten en met behulp van een ketting handmatig bedienen.

jerome

Golden Member

Ik ken eigenlijk geen toepassing van hefpoorten die niet met een hulpveer zijn uitgerust. Zonder hulpveer is een takel de beste en veiligste oplossing, zoals bij sluisschotten. Een wormwieloverbrenging, elektrisch aangedreven, zal met last eraan lang uitlopen naar beneden. Een hydromotor is niet echt een rem, maar het remt wel sterk af. Een gelijkstroommotor kan dat ook als hij doordacht wordt gedreven.

benleentje

Golden Member

@benleentje hier onder: Ik dacht dat er wat meer eisen aan gesteld werden tegenwoordig. Maar ik ben geen deurendeskundige.

Met moderne deuren kan je gelijk hebben maar die van ons zij al toch bijna antiek.
De monteur die de deuren jaarlijks komt keuren zegt ook wel eens hoe oud het is. Maar het werkt nog prima.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.