Ik ben in het bezit van een 3d-printer, en zou daar graag wat metingen op doen om te kijken of ik hem preciezer kan maken.Zou wil ik op de verschillende assen een rotary encoder bevestigen en deze uitlezen.
Ik heb al flink rond gezocht en ik neem waarschijnlijk een quadrature optische encoder die 250 CPR doet. Dit komt dan neer dat deze 1000 pulsen per omwenteling geeft naar mijn hardware.
Wat rekenen geeft dat dat in mijn geval bijna 4700 pulsen per seconde zijn, maal drie, want een x,y, en z-as. En dat getal ook nog eens maal twee, want een encoder heeft zowel een a- en b-output.
Dat geeft 28000 interrupts(lijkt mij de enige logische manier ) die ik per seconde af moet handelen. Ik heb al een beetje rondgezocht naar de Raspberry Pi, Cubieboard, Arduino uno, Arduino Mega en Arduino Due, maar er is zeer weinig beschikbaar over het aantal interrupts dat ze per seconde af kunnen handelen, ik kwam over de Mega tegen dat men er 10000 per seconde mee haalt, bij de Raspberry had iemand 5000 gehaald.
Ik heb verder gevonden dat er ook quadrature decoders zijn, maar die zijn enorm dun bezaaid. Ik vond bijvoorbeeld http://www.lsicsi.com/pdfs/Data_Sheets/LS7166.pdf deze decoder, maar die lijkt niet makkelijk leverbaar.
Ook een LS7266 lijkt niet meer leverbaar.
Kan iemand mij een hint in de juiste richting geven, om dit uit te lezen? Ik kan mij haast niet voorstellen dat dit iets is wat nauwelijks gedaan wordt.