Echt anoniem wordt het pas met papiergeld in een enveloppe, eventueel een briefje erbij met je accountnaam?

Donatie per bank toont rekeningnummer, naam en commentaarveld lijkt me. Dat lijkt me erg basaal en kan bijna nooit een privacyschending inhouden.

Nou ben ik behoorlijk begaan (soms tot op het zeikerige toe) met privacy, maar ik kan me niet voorstellen dat PeePal het veel bonter maakt dan dat. Wat voor gegevens stel je je voor of vermoed je dat PeePal mee zou sturen die mogelijk gevoelig zijn?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (28%)]

peepal stuurt zelfs alleen een peepal gebruikersnaam mee en zijn paypal rekeningnummer zover ik weet.

wie erachter schuil gaat (zijn eigen naam en zijn prive bank rekening) krijg je niet te zien.

Als je dat via de site helemaal regelt, ziet jeroen dus feitelijk je gebruikersnaam hier, je gebruikersnaam bij paypal en evt je paypal rekening.

op ebay krijg ik vaak te lezen dat ze alleen naar het paypal adres sturen.

dus ik vermoed dat paypal optioneel ook je (verzend)adres meestuurt

Als beheerder van de bankrekening zie ik natuurlijk wel het rekeningnummer en de tenaamsteling van de tegenrekening.
Deze gegevens worden niet binnen CO vastegelegd. Zie ook de post van GJ_

Voor bank: zie Hugo.

Voor PayPal: in PayPal zelf kunnen wij je PayPal e-mailadres en naam zien. Adres hebben wij niet nodig dus dat wordt niet meegestuurd. In de site wordt alleen de PayPal transactie ID gelogd, zodat we later de betaling in PayPal kunnen matchen met een bepaalde member.

Beste moderatoren en overige reflectanten,

Hartelijk bedankt voor jullie reacties, de beheerders van deze site kunnen mijn donatie binnen enkele dagen tegemoet zien.

Het was beslist niet de bedoeling om wantrouwen uit te stralen naar (de beheerders van) deze site. Mocht die indruk echter wél zijn gewekt, dan bied ik daarvoor mijn welgemeende excuses aan.

Ik ben op dit gebied door schade en schande wijs geworden, vandaar mijn aanvankelijke voorzichtigheid...

Vriendelijke groeten,
Wasluis1971.

Ik had zelf niet gemerkt dat je wantrouwen uitstraalde eerder erge voorzichtigheid. En dat is gezien de vele berichten die wel eens leest in kranten helemaal niet erg. Als je wantrouwig was geweest dan had je deze vraag niet eens gesteld hier en er voorbij gelopen.

Precies een van de redenen dat ik ueberhaupt niet aan Paypal ben begonnen en dit soort dingen per bank of kredietkaart doe. Niet dat banken nou zo netjes zijn, maar ze zijn wel min of meer betrouwbaar en voorspelbaar.

Ik heb mijn donatie inmiddels overgemaakt naar de elders op deze site genoemde bankrekening. Ik heb ervoor gekozen om mijn donatie niet aan mijn account te koppelen, ik zie daar het nut eerlijk gezegd niet zo van in (en bij de bank hoeft men niet te weten welke pseudoniemen ik op het internet gebruik).

Verder wens ik jullie allen heel veel succes met deze leuke site, ik hoop dat 'ie nog lang zal blijven bestaan.

Vriendelijke groeten,
Wasluis1971.

Ik ben op dit gebied door schade en schande wijs geworden, vandaar mijn aanvankelijke voorzichtigheid...

En denk daar ook even over na als we straks weer stemvee mogen spelen. Precies wat Maarten Bakker ook zegt.

CO doet het qua privacy best goed denk ik. Meer dan het meest noodzakelijke hoef je niet in te voeren. En zelfs dat hoeft niet direct naar jou te herleiden te zijn. Enige link is wellicht nog de IP-address-log met een UID...

@Maarten: Juist voor dat soort dingen vind ik Paypal een veilige afscherming van mijn bankrekening en creditcard richting de websites waar ik iets betaal. Voorwaarde is natuurlijk dat je Paypal vertrouwt, maar hen vertrouw ik eerder dan de websites waar ik betaal. Niet elke kleine webshop heeft de beveiliging even strak geregeld. En ook grotere worden nog wel eens gehackt.

Voor CO was dat overigens geen probleem. Het overmaken was ik van plan maar kwam er steeds niet toe. Met Paypal was het zo gepiept :)

Peepal is van Ebay. Enough said?

Bovendien is de track record van kredietkaartmaatschappijen wat betreft fraude voorkomen helemaal zo slecht nog niet (maar als het wel echt fout gaat ben je vast alsnog de l*l zoals bij elke financieele instelling inclusief paypal, daar niet van). Ze hebben daar inmiddels al tientallen jaren ervaring mee, terwijl banken maar net komen kijken. Bovendien kan je als klant makkelijker zelf je geld terughalen van onbetrouwbare of failliete verkopers, daar waar je bij gewone banken per definitie het nakijken hebt. Voor mij biedt een paypalrekening tot nu toe nog steeds te weinig toegevoegde waarde om eraan te beginnen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (12%)]

Volgens mij valt de evilness (qua misbruik van privacy gevoelige gegevens voor commerciële doeleinden) van Ebay wel wat mee, in vergelijking met bijv. Google/Facebook. Internet gebruiken zonder gegevens achter te laten zal niet gaan, helaas.

Ik geef mijn bankrekeningnummer en creditcardgegevens liever eenmalig aan Paypal dan dat ik die overal in moet voeren. Misschien ge-/misbruiken Ebay/Paypal die gegevens, ze zullen in ieder geval wel veilig opgeslagen zijn. De kans dat mijn gegevens buitgemaakt worden door hackers en mij een dure verrassing bezorgen lijkt me in ieder geval veel groter als ik die gegevens in tig webshops/webshopjes achter laat (met hier en daar misschien dubieuze beveiliging, standaard admin wachtwoorden etc).

Iedereen moet zn eigen afweging maar maken en daar naar handelen.

EDIT: Voor mij zit de toegevoegde waarde van Paypal vooral in het feit dat je er snel mee kunt betalen (sneller dan overboeking via de bank) naar landen waar geen Ideal is (de rest van de wereld) zonder je creditcard gegevens te hoeven inleveren. Paypal heeft soms nog een beetje kopersbescherming, zoals bijv. op Ebay.

[Bericht gewijzigd door Henk H. op (17%)]

Net als Maarten, red ik mij prima zonder Epay, feacesboek fo googel. Betalen naar buitenland? Cash in een enveloppe... Meestal binnen 2 dagen daar. In elk geval doorgaans sneller dan bij de bank. Werkt prima zolang het pleuro's zijn. Tot op heden geen dollars ofzo nodig gehad.

Het gaat niemand ene donder aan wat ik waar koopt. De bank niet. En Epay al helemaal niet. Dus zoveel mogelijk cash.

Dus vandaar: ik vind de oplossing binnen CO wel netjes.

De evilness van Paypal valt vast flink mee vergeleken met andere internetbedrijven, maar in tegenstelling tot google en facebook slaag ik er tot nu toe uitstekend in om consequent even goede of betere alternatieven te gebruiken zoals genoemd. De enige migratie die ik wel in de planning heb is naar goedkopere banken zoals in Belgie waar je als Belg bij sommige banken zelfs geld toe krijgt inplaats van moet betalen(!) en als buitenlander in elk geval wel goedkoper uitbent dan hier. Google ben ik aan het uitfaseren (moet nog wat ad- en trackblockers installeren op alle computers, verder lukt het al redelijk) en Facebook heb ik nog in gebruik.

Op 26 februari 2014 20:31:59 schreef maartenbakker:
Precies een van de redenen dat ik ueberhaupt niet aan Paypal ben begonnen en dit soort dingen per bank of kredietkaart doe. Niet dat banken nou zo netjes zijn, maar ze zijn wel min of meer betrouwbaar en voorspelbaar.

Het enige nadeel aan internetbankieren vind ik dat in het geval van een digitale inbraak m'n hele rekening open ligt.

Dat nadeel heb ik bij Paypal niet ;)

Google zo goed mogelijk blokkeren is niet moeilijk maar wel off-topic vrees ik ;) Zelf gebruik ik daar een scriptblokker voor (samen met nog wat zaken die m'n broer ingesteld heeft) en ik gebruik als zoekmachine Ixquick.

Hopelijk is dit nog nuttig aangezien de topic meer dan 90 dagen oud is; Wat als men ook via bitcoin kan doneren ? Sluit een beetje aan op een aantal posts wat betreft privacy etc.

Lijkt me opzich een nuttige toevoeging, al kan ik me met de huidige staat van dienst van niet erkende virtuele valuta (alle valuta die we dagelijks in de zak hebben zijn in principe net zo virtueel, alleen daar staan de banken zogenaamd achter) niet voorstellen dat CO er snel aan zal beginnen (tenzij via een payment provider zoals paypal als die ze accepteert).

Dacht meer aan Bitpay wat een van de grootste bitcoin verwerkers is. Geloof dat de fee 1 % is en meestal staat binnen 1-2 werkdagen het geld al op de bankrekening.

Integratie van zoiets als Bitpay kan wel nuttig zijn. Maar ik heb niet het idee dat Bitcoin heel erg leeft onder CO'ers, dus wat mij betreft heeft het niet een hoge prioriteit. Maar ik kan het mis hebben.

ik heb nog engels ponden en zwitserse francen... kunnen die ook geaccepteerd worden?? Discussie wordt i.m.o. een beetje onzinnig.

bitcoins is vooralsnog niet eens ene harde valuta. Dus ik zou het vreemd vinden als je met een dergelijke onstabiele munt iets concreets kunt kopen. Ik zou zelf de wisselkoers maar een beetje bijstellen als ik het zou overwegen i.v.m. mogelijke hyperinflatie.

Op 3 juni 2014 12:10:22 schreef High met Henk:
ik heb nog engels ponden en zwitserse francen... kunnen die ook geaccepteerd worden?? Discussie wordt i.m.o. een beetje onzinnig.

bitcoins is vooralsnog niet eens ene harde valuta. Dus ik zou het vreemd vinden als je met een dergelijke onstabiele munt iets concreets kunt kopen. Ik zou zelf de wisselkoers maar een beetje bijstellen als ik het zou overwegen i.v.m. mogelijke hyperinflatie.

Als je speculeert in bitcoin is het een risico. Maar in dit geval als men een donatie doet verwerkt via bitpay staat het geld er binnen 1-2 werkdagen op je rekening. Dus je hebt geen bitcoin meer, maar keiharde virtuele geld gegarandeerd door de bank <kuch burger kuch>:)

bitcoins is vooralsnog niet eens ene harde valuta.

Dat zijn Griekse € ook niet :)