Beste techneuten,
Ik zit momenteel in een situatie (o.a. burn-out) waarin het wenselijk is om gevoerde telefoongesprekken op te nemen.
Let wel: NIET om een tegenpartij ermee vast te pinnen maar eerder om de gevoerde gesprekken nog eens terug te luisteren vanwege mijn enorme concentratieproblemen op dit moment.
Wie o wie heeft er voor mij een bruikbare schakeling.
Wij hebben een gewone analoge telefoonlijn (via UPC) en in huis draadloze DECT-toestelletjes, gevoed door een moederpost.
Ik houd mij aanbevolen. Bedankt!!
Het gemakkelijkste is kant en klaar kopen natuurlijk:
http://www.phone-master.nl/Recorders/RECORDER-PAGINA.html
Ik ken deze zaak niet, weet dus ook niet of ze betrouwbaar zijn of zo, was de eerste google hit)
Zelfbouw is vast leuker en leerzamer. Deze site geeft in ieder geval de mogelijkheden een beetje weer.
Volgens mij moet je trouwens wel de ander melden dat je aan het opnemen bent, maar dat wist je waarschijnlijk al.
Hoi GJ
Dank voor de tip maar....ik ben inmiddels wegens ziekte gekort op salaris dus je voelt 'm al aankomen: het mag niet duur zijn.
Ik zoek eigenlijk een schakelingetje om zelf in elkaar te draaen
Fijne avond alvast!
Vage herinneringen uit een ver verleden met analoge telefoons en modems:
Als de telefoon in gesprek is loopt er een gelijkstroom van +/- 20mA doorheen het toestel en zijn leiding, gemoduleerd met het spraaksignaal. Je weet echter nooit zeker in welke richting deze stroom loopt. Dus zet je een bruggelijkrichter in serie, en daarachter kun je met een optocoupler het spraaksignaal afpikken. Beetje versterken en je bent helemaal gesteld.
Bedenk wel dat, wat je ook maakt, het moet bestand zijn tegen de belspanning en die kan aardig oplopen.
MAAR
ik heb een sterk aanvoelen dat dit hele gedoe onwettelijk is. Hoe relevant dat is maakt eenieder voor zichzelf uit, uiteraard.
@T/S: sterkte! Been there, done that!
Als je een opnameapparaat hebt kun je het signaal van de telefoonlijn via een condensator en hoogohmig audio-trafootje aftappen.
De chinezen maken dat soort tooltjes voor een habbekrats, deze bijvoorbeeld : http://www.ebay.nl/itm/Telephone-Phone-Recorder-Line-Adapter-3-5mm-Aud…
Wel even een wetboek lezen over het onderwerp.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik zou ook het signaal capacitief uit koppelen naar een cassette recorder of bv naar een pc. Maar je kunt waarschijnlijk ook een klein microfoontje in de oorschelp duwen (zoals ze in oude spionage films deden)en dat in de microfoon ingang van je pc. Er is genoeg software die dat omzet naar een afspeelbaar bestand.
Ik denk niet dat hier echt iets voor te bouwen is. Hooguit een voorversterker mocht dat nodig zijn. Dat is niet meer dan een opamp en twee weerstanden.
En anders kun je gewoon een trafootje via een schakelaar parallel over de lijn zetten, en de secundaire aansluiten op je opnameapparaat. Je bent dan mooi gescheiden van de lijn. Niet vergeten de schakelaar nadien weer uit te zetten, anders hang je de lijn niet op.
e: Of via een condensator inderdaad, dan kun je het waarschijnlijk zo laten zitten.
Maar wel altijd met een trafo. Anders lekt je telefoonlijn naar aarde en krijg je moppers van de maatschappij. 
Zo'n trafootje sloop je uit een oud analoog telefoonmodempje. Of je laat het erin zitten (je hebt dan meteen een lijn-aansluiting), en vist alleen de aansluitingen van de andere kant van de trafo op om naar buiten uit te voeren.
Voor opname is toestemming van de tegenpartij voldoende.
Hallo allemaal,
Enorm bedankt voor alle reacties!!!
En om het nog even duidelijk te stellen: ik wil er niets onwettigs mee doen. Zie het als een (tijdelijk) geheugensteuntje voor belangrijke informatie
Fijne avond en eet ze!!
Als je een schakeling wilt hebben die "automatisch" gesprekken opneemt, dan heb ik nog wel een schema (met printontwerp) voor een eenvoudige schakeling die ook de zgn. "remote" aansluiting van een "cassetterecorder" bedient.
is wel oud (schakeling uit "telefoonschakelingen", 1989 van Jos Verstraten. Maar zeker aanpasbaar voor een moderne recorder.
laat maar even weten.
Forumlid @ehl heeft hier een paar keer wat oldskool-telefoongerief in de aanbieding gehad, wo. een apparaat om een recorder aan een telefoonlijn te knopen.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Schema ooit getekend aan de hand van een "koppellid" zoals PTT dat noemde.
[Bericht gewijzigd door evdweele op (32%)]
Op 11 maart 2014 17:28:20 schreef GJ_:
Volgens mij moet je trouwens wel de ander melden dat je aan het opnemen bent, maar dat wist je waarschijnlijk al.
Nee, alleen als je bedrijfsmatig opneemt moet je het melden
Op 11 maart 2014 18:02:03 schreef Frederick E. Terman:
Voor opname is toestemming van de tegenpartij voldoende.
Toestemming van de "tegenpartij" is dus niet nodig
Op 11 maart 2014 17:43:20 schreef big_fat_mama:
ik heb een sterk aanvoelen dat dit hele gedoe onwettelijk is. Hoe relevant dat is maakt eenieder voor zichzelf uit, uiteraard.
Gelukkig voor TS is wat hij wil (opnemen als geheugensteun voor hemzelf) legaal.
Gesprekken waaraan je zelf deelnemer bent (en dat ben je vrij snel bij een telefoongesprek) mag je altijd, zonder melding aan of toestemming van je gesprekspartner opnemen. TS mag die opnamen zelfs bewaren om als bewijs te gebruiken.
Bron:
http://www.iusmentis.com/beveiliging/hacken/computercriminaliteit/afta…
Op 11 maart 2014 20:04:21 schreef blurp:
[...]Nee, alleen als je bedrijfsmatig opneemt moet je het melden
Je hebt gelijk. Ik heb het even nageslagen en zelfs zakelijk mag het gewoon zonder het te melden. Alleen als je als bedrijf structureel opnames maakt moet je het melden in het kader van de Wbp. Het komt er op neer dat gesprekken waar je zelf aan deelneemt gewoon mag opnemen.
En TS had toch al geen stouts in de zin natuurlijk.
hardbass
PE2BAS
Het lijkt me wel zo netjes om te melden dat je het gesprek opneemt.
Verder,
Kan je niet gewoon de speaker aftappen naar een laptop of iets wat kan opnemen?
Op 11 maart 2014 22:03:39 schreef hardbass:
Kan je niet gewoon de speaker aftappen naar een laptop of iets wat kan opnemen?
Nee, want dan neem je alleen de andere kant op, en niet jezelf.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Er waren indertijd 1970-1980 opnamespoeltjes met een zuignap, die je ergens op de telefoon/hoorn moest plakken, in de handel. Dus eigenlijk inductieeve koppeling. Kostten geen drol. Het zou waarschijnlijk ook nog met een bandrecorderkopje kunnen.
Op 11 maart 2014 22:10:44 schreef KlaasZ:
[...]Nee, want dan neem je alleen de andere kant op, en niet jezelf.
Dat zou zo zijn als de "anti-lokaalschakeling" in het toestel z'n taak voor de volle 100% doet, maar in de praktijk heb je vaak nog zoveel rest van je eigen microfoongeluid dat de speaker bereikt dat daardoor je eigen geluid nog voldoende sterk opgenomen wordt.
Je pakt het schema van @evdweele (tegen de brom en ruis-show).
Ipv de recorder sluit je de line-ingang van de geluidskaart van je computer er op aan.
Je download het programmaatje "sound-snooper" van "http://www.sound-snooper.com/en/download.php" en installeert de software. De computer doet het werk. Ieder telefoongesprek maakt zijn eigen geluidsbestandje met tijdstip van opname in de naam van de file. Is geen telefoongesprek actief, dan wordt er niets opgenomen. Je schijf loopt alleen tijdens telefoongesprekken langzaam vol.
De gedownloade software moet je wel even testen op virussen en spyware, want van deze software zwerven virushoudende versies (nieuwere versies) rond op het internet.
Het programmaatje draait als een service onder windows, dwz het programmaatje draait onzichtbaar op je computer, onafhankelijk onder wiens account je ingelogd bent.
Zie ook http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1231264#1231264
Op 11 maart 2014 22:45:51 schreef Sonytech:
Dat zou zo zijn als de "anti-lokaalschakeling" in het toestel z'n taak voor de volle 100% doet, maar in de praktijk heb je vaak nog zoveel rest van je eigen microfoongeluid...
Ik begreep dat dat met opzet was zodat mensen zichzelf ook een beetje terughoren. Anders gaan ze schreeuwen in de telefoon.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op 11 maart 2014 22:38:18 schreef Tidak Ada:
Er waren indertijd 1970-1980 opnamespoeltjes met een zuignap, die je ergens op de telefoon/hoorn moest plakken, in de handel. Dus eigenlijk inductieeve koppeling. Kostten geen drol. Het zou waarschijnlijk ook nog met een bandrecorderkopje kunnen.
Ik heb me ooit laten vertellen, door iemand die wat meer in het telecomwereldje heeft gezeten, dat die dingen alleen op T65's werkten. De huidige moderne telefoons zijn te zwak om opgevangen te worden door zo'n opneemspoel.
Overigens heb ik het hier met een tulpaansluiting op de telefoonhoorn die rechtstreeks afgetapt is van de luidspreker en die ik ook zonder moeite aan een mengtafel kan hangen.
In mijn toestel zit echter wel een trafootje, dus dat zal verklaren waarom het werkt.
M'n eigen stem neem ik vervolgens op met een tweede microfoon en het uitgangssignaal van de mengtafel gaat m'n computer in. Daar draait dan weer Goldwave en voila, gesprek opgenomen.
Aardig om te weten dat er geen toestemming benodigd is trouwens, ik dacht dat het wel moest.
Dect handset op speaker/handsfree, memorecorder / dictafoon / mp3-speler-met-recordfunctie / laptop / smartfoon-met-record-app ernaast en klaar is TS. Of denk ik te simpel? 
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Het signaal direct van de speaker nemen lijkt me niet heel handig bij een DECT telefoon. Het idee om een oud modem te nemen (moet je er nog wel even een vinden...) lijkt me heel aardig; dat circuit is specifiek ontworpen als interface met een telefoonlijn.
Overigens betwijfel ik of de TS nog een echte analoge lijn heeft, die ook in die vorm zijn huis binnen komt; voor zover ik weet heeft UPC alleen "analoge" telefonie via je kabelmodem.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
voor zover ik weet heeft UPC alleen "analoge" telefonie via je kabelmodem.
Maar simuleert een VoIP modem niet een POTS lijn?
Op mijn VoIP modem via een KPN-lijn is een telefoon aangesloten die vroeger op de POTS is gebruikt. Het schemaatje dat ik hierboven postte zou dan gewoon moeten werken.
Op 12 maart 2014 06:41:38 schreef PE9SMS:
Dect handset op speaker............ smartfoon-met-record-app ernaast en klaar is TS. Of denk ik te simpel?
Deze oplossing doet me denken aan mij laatste werkgever;
Die was erg trots dat hij een foto op de computer kon zetten door een digitale foto te nemen, die vervolgens af te drukken en dan in te scannen en op de HD zetten 
Mij ouders hadden vroeger een rood langwerpig kastje met een speaker erin , deze zette je naast de T65 (draadloos !) , en je kon mee luisteren. dmv een aux out kon je het gesprek ook opnemen.
https://www.google.nl/search?q=telefoon+recorder&hl=nl&rlz=1T4…
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (13%)]