Beste Form leden,
Ik ben sinds kort bezig met het programmeren van een Siemens Simatic PLC
Nu heb ik de volgende vragen waarin niet uit kom.
Het klinkt heel simpel, Het zal waarschijnlijk ook simpel zijn maar ik krijgt het volgende niet voor elkaar.
ik heb 2 uitgangen waar ik een apparaat mee wil aansturen (aanzetten / uitzetten) dat wil ik doen doormiddel van een terugverende drukknop. oftewel een toggle schakeling / flipflop schakeling.
de ene knop toggled uitgang 1
de andere knop toggled uitgang 2
ik ben bezig geweest met een FC en FB aan te maken maar zonder resultaten
Ik krijg het niet voor elkaar..
Verder wat me nog niet lukt is een uren teller. Deze PLC komt in een boot en wil dat hij registreert hoeveel uur de motor loopt. bij elke 500 uur moet het service lampje aan gaan. (de uren stand moet dus ook te resetten zijn)
hopelijk kan iemand mij hier bij helpen.
Uren teller kan ook wel lukken, moet dit precies 500uur zijn of gewoon in de buurt?
S5T kan tot 2h46m30s (wel met 10s resolutie dan). Pak dan ruwweg 2h30m en laat hierbij een counter het aantal keren dat dit gebeurt tellen. 500u is dus een een compare van de counter uitgang vergelijken met 500 / 2.5u = 200. Urenstand is makkelijk te resetten door gewoon een bitje zowel de counter als de timer de reset hoog te laten gaan.
EDIT: Om verwarring tegen te gaan heb ik mijn code verwijderd. Ben teveel bezig met set/reset de laatste tijd, ik zoek het daarom ook veel te moeilijk.
[Bericht gewijzigd door Espiration op (47%)]
Toggle:
U E 0.0
FP M 1.0
SPBN m001
UN A 4.0
= A 4.0
m001: NOP 0 nog een:
X(
U E 0.0 //of b.v een ingang
FP M 20.1 // flank positief merker
)
X A 4.0 // troggle merker of b.v. een uitgang.
= A 4.0 LET OP: duitse AWL
Het tellen:
Neem een klokmerker van 1s -> flankdetektie -> +1 in een DW of MW voor de seconden
Als deze 3600 is -> flankdtektie -> +1 in DW of MW voor uren
enz. Zo spannend is het allemaal niet .
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (22%)]