letter "w" steeds flets weergegeven

jerome

Golden Member

Op dit forum komen bij mij de "w"s er bijna niet door op het scherm.
De 2 middelste streepjes zijn bijna niet zichtbaar. Hoe kan zoiets?

Dat heeft natuurlijk niets, maar dan ook niets met deze website te maken. Controleer de lettergroottes en zoominstelling in je browser en je OS, probeer andere instellingen voor ClearType, selecteer een andere standaardfont in je browser, controleer of de resolutie van je OS overeenkomt met die van je scherm, druk eens op de "auto" toets van je scherm etc.

[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op zondag 16 maart 2014 11:41:46 (19%)

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Weet je zeker dat de resolutie van de monitor goed ingesteld is? Aangenomen dat je niet meer naar een beeldbuis zit te kijken, natuurlijk. Een flatscreen kan maar 1 resolutie weergeven, en als jij iets anders instelt in je OS, moet hij het beeld resamplen, waardoor het wazig wordt. Als je je browser niet gemaximaliseerd hebt, en het venster een stukje heen en weer sleept, zie je het dan veranderen?

EDIT firefox slaat de zoom instellingen per website apart op; druk een control-0 (nul), dat gaat hij weer naar 100%.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zondag 16 maart 2014 11:41:55 (13%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fred101

Golden Member

Welke "w" wordt wat wazig weergegeven ? Wij willen wel weten welke windows.
Hier geen last met Firefox, chrome en explorer. OS: windows 7 en 8, ubuntu en apple.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
jerome

Golden Member

Win 7 met IExplorer. In andere fora, mails, pdf, Google en Office heb ik dat niet. Enkel hier.
Edit, als ik Ctrl-scrol naar maatje kleiner is het goed, maar de (oude) ogen vragen een maatje meer :-). Ben het ondertussen al best gewoon zo. Storen doet het niet.

[Bericht gewijzigd door jerome op zondag 16 maart 2014 12:45:10 (47%)

staat IE op 100% beeld of op 125% ? vertekening komt vaker voor als de tekstgrootte anders als 100% is. dan valt tekst ook uit kaders enz..

edit: had hier ook wat last van te kleine letters ( vooral s'avonds), maar het schalen in windhoos gaf problemen op sites en formulieren. de monitor zo instellen dat letters niet werden uitgetrokken gaf een mooier en beter resultaat. scherm hoort op 1920x1200 te draaien, maar op 1680x1050 is de tekst groter en klopt deze ook.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 16 maart 2014 14:17:15 (54%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Kortom: maatje kleiner is waarschijnlijk "100%" en jij zit nu naar een geschaalde versie te kijken. Als dat niet 2:1 is, dan moet je grappen gaan uithalen met dat bijvoorbeeld iedere 5 pixels op het scherm overeenkomen met 4 pixels van het origineel. Gewoon iedere 4e pixel dupliceren geeft een HEEL lelijk beeld.

In theorie kan je browser de 8-pixel fonts vervangen door 10-pixel fonts en dan zal het wel iets mooier zijn. Maar het vervangen van fonts kan niet altijd zomaar. Sommige sites zijn tot op de pixel nauwkeurig opgemaakt, en als dan je 8 pixel font na X letters 8 pixels verder is, klopt het dan wel dat het 10-pixel font precies 100 pixels verder is, of zijn het er 99 of 101? Vaak maakt zoiets niet uit, maar het is vervelend als het wel uitmaakt. Kennelijk hebben ze er daarom er voor gekozen om de fonts ter plekke op te schalen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
klein is fijn

Moderator

Dit vraagt om een screenshot.

Arco

Special Member

Ik heb het ook in sommige programma's, maar dat hangt van het font af.
Als je bijvoorbeeld Courier New in Italics gebruikt, met een fontsize 9 of 10, krijg je een (kleine) 'w' die meer op een mislukte 'v' lijkt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
joopv

Golden Member

Ik kan het probleem van de TS hier reproduceren als ik de browser op 125% zet. De middenpootjes van de w worden bij mij wazig. Het heeft niets met de monitor/videokaart/driver te maken. Verschuiven van de browser over het scherm veranderd het patroon niet. Misschien een bug in (de schaling van) het font?

[Bericht gewijzigd door joopv op zondag 16 maart 2014 15:42:54 (25%)

Sine

Moderator

Tijd voor een echte browser? ;)

Internet explorer: de meest gebruikte browser om een andere te downloaden.

maartenbakker

Golden Member

Je hebt in de instellingen van CO ook de keus uit 2 lettertypes waarvan 1 in 2 maten, misschien is dat een oplossing?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik ga met Joopv mee: ik red dat hier ook: op één grootte zie ik dat hij wazig is, maak ik het lettertype groter, of kleiner dan is het weer goed.
P.s. ik gebruik de "ctrl" en het muiswiel om te zoomen.

@ Sine, dat is dus met Firefox

EDIT, en dat is dus net voor de stand naar dat het lettertype aanmerkelijk dikker wordt.

[Bericht gewijzigd door Fredjuhh op zondag 16 maart 2014 19:26:16 (16%)

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)
Sine

Moderator

Ik krijg dat hier (chrome, win7) niet voor elkaar.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Internet explorer: de meest gebruikte browser om een andere te downloaden.

Bwoehahahaha, recht in de roos!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik met Vista en IE (ja, ze zijn er!) ook niet. Juist het vergroten door het percentage in de browser zelf werkt erg goed, doordat je scherm dan zijn juiste resolutie blijft gebruiken.
Als in mijn tekstverwerker de letters op het scherm groter of kleiner maak blijven ze ook even goed.

Maar als ik de resolutie van het beeldscherm verander is de letter wèl wat minder mooi.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
evdweele

Overleden

Net even zitten proberen met Firefox.
Mijn standaard schermresolutie is 1280 x 1024.
Als ik op Ctrl en 2 maal op + druk wordt de letter 'w' inderdaad wazig. Wat het percentage van inzoomen dan is kan ik zo niet achterhalen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Tidak Ada

Golden Member

Hangt het niet meer samne met wt je gedronken hebt?
Ik werk al vanaf DOS met IE. Ik merk wel dat een en ander sinds ik een TFT-monitor heb er meer gekke dingen gebeuren, dan toen ik een goede CRT monitor had.

Voor de rest denk ik meer aan allerlei psycho-fysische oorzaken en de manier waarop onze ogen en hersens met beeld omgaan. Een oog is geen fototoestel en onze hersens zijn geen film of beeldsensor, uiiteidelijk zien wij in het algemeen scherper dan het beeld dat op ons netvlies valt. Door samenloop van allerlei omstandigheden kunnen die cerebrale compensatie mechenismen "verneukt" worden, waardoor we "gekke dingen" gaan zien. Bekend zijn de kruisjes en cirkels die je, na er een tijd op leesafstend naar gestaard te hebben, onverwachte verschinselen geven. Kijk ook eens een tijdje naar een rood licht in het donker en doe het dan plotseling uit. Zeg maar wat je dan ziet en probeer het te verklaren... ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Het zal zonder meer een renderingartefact zijn.

Cleartype zoals meteen in het begin al genoemd, kan een rol spelen of anders gewoon de rendering van de browser. Zoals gezegd kan je niet pixelprecies schalen als de schaalfactor geen geheel getal is.

Iets minder waarschijnlijk is de instelling van de monitor. Bij analoge signaaloverdracht (VGA) moet de monitor precies gesynchroniseerd worden zodat de pixelgrenzen van het signaal ook echt samenvallen met de pixelgrenzen van de monitor (dat doe je met het AUTO knopje) en dat kan er soms wel eens naaststaan.

Overigens lijkt Opera 12.16 onder Windows XP op een 1024x768 digitaal aangestuurd scherm geen last van dit probleem te hebben.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 17 maart 2014 01:55:40 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evdweele

Overleden

Op 17 maart 2014 01:30:01 schreef Tidak Ada:
Hangt het niet meer samne met wt je gedronken hebt?

Na 1 liter whisky zie je toch alles haarscherp? :P
Op Ctrl en tweemaal op + gedrukt: Hieronder is dus een PrtScrn:
==========
http://www.uploadarchief.net/files/download/letter-w.jpg
==========
Ik vind het wel opvallend dat het uitsluitend de w is die onscherp is. Wat is daar anders aan dan bij andere letters?

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
High met Henk

Special Member

op mijn werk hebben we ook IE en Windhoos eXtra Puinhoop.
Daar is het probleem niet.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik werk met win7 en XP. Browser is Opera. Maar als ik de zoomfunctie gebruik blijft alles scherp. Ik krijg geen wazige letters. Ik weet nog wel dat ik last had van een wazig beeld als de schermresolutie niet was ingesteld op de meest ideale resolutie van de monitor. Op mijn meest gebruikte PC (win7) gebruik ik een resolutie van 1920x1080 via de analoge VGA uitgang.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Tidak Ada

Golden Member

@Maartenbaker:
Wat jij beschrijft is nog duidelijker waar tenemen bij het gebruik van verticale nen horizontale haarlijnen in een tekenprogramma en bij het scnnen van tekeningen. Die vallen soms helemaal weg omdat ze tussen twee monitor pixels vallen. De lijn is dan smaller dan een pixel. even inzomen en dan zie je hem ineens.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

voor iedereen die een custom font wil gebruiken: (in reactie op Neovo die graag Consolas wou)

Op 11 augustus 2013 19:44:35 schreef Progger:
@neovo.

dit kan!

voor firefox:
probeer zoiets:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1223689#1223689
mail me, dan kijk ik hoe het script kan worden aangepast.

voor chrome:
1: installeer stylebot:
https://chrome.google.com/webstore/search-extensions/stylebot
2: ga naar een topic op CO
3: klik op het CSS icoontje naast je adresbalk
4: selecteer "Open stylebot"
5: klik op de tekst van een bericht
6: er moet nu staan: : div.content
7: selecteer font family: consolas
8: stel font size in naar smaak
geniet van je nieuwe CO!..

voor internet explorer:
installeer chrome.

GMT+1
Jeroen

Moderator

Het kan zijn dat er een bugje in het font zit dat zichtbaar wordt bij bepaalde zoom niveau's en al dan niet ClearType etc. Je kunt in de balk rechts (onder Gebruiker status) een ander lettertype instellen, wellicht is het probleem daarmee opgelost.