pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Hallo ik heb hier een Pioneer CDJ-2000 staan waarvan de eject niet werkt.
De desbetreffende tacktile switch is al vervangen.
Verder werken alle functies van de speler prima.
Er is ook niets mis met het loopwerk want dat werkt in een andere CDJ perfect.
Ik moet er wel nog even bij vermelden dat de laatste DJ heeft gekeken of de speler trek had in een glaasje Cola en het blijkt dat ze daar niet weg van zijn 
Alle PCB's zijn schoongemaakt en de stuur PCB van het display vervangen.
Heeft er iemand een tip of wordt het een mainbord vervangen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
cola is grotendeels suiker, zit er niks in het eject deel vastgeplakt door opgedroogde cola? 2 tegen elkaar liggende platte delen bijv..
... of wordt het een mainboard vervangen.
Je kan natuurlijk ook even met het schema erbij een meetpen ter hand nemen en proberen hem op deze manier weer aan het ejaculeren te krijgen.
Schema verkrijgbaar bij Elektrische Tanja; is wel 33MB groot.
[Bericht gewijzigd door Sonytech op (14%)]
pa3gws
Er zit zeker niets vastgeplakt want zoals ik al schreef het loopwerk doet het prima in een andere CDJ.
Het is een puur elektronische kwestie.
Wat het meten betreft de eject toets zit samen met 4 andere toetsen met telkens een weerstand in serie aan een CPU.
De andere 4 toetsen werken zonder problemen en de weerstanden zijn ook OK.
Ik denk dat de CPU denkt dat de eject lock aan staat.
Schakelaar van de eject lock is in orde en de transistor die erbij hoort ook.
Misschien dat het wel te verhelpen valt met een factory reset.
Maar helaas de eject knop maakt deel uit van de reset toets combinatie.
Manual van tanja heb ik al.
Zojuist nog even geprobeerd in de service mode te komen maar dat weigert hij ook.
Misschien is een harde reset mogelijk maar hoe.
Cola bestaat, naast suiker, voor het grootste deel uit fosforzuur.
Fosforzuur etst metaal aan, dus pootjes van onderdelen, printsporen, etc. Er zal zeer waarschijnlijk ergens iets aangetast zijn, het aanetsten gaat zeer zeer snel. Als je de print pas een paar uren later cq. één dag later hebt schoongemaakt, is het al te laat. Dat moet je direct doen.
In principe is cola dodelijk voor electronische apparatuur, hoe goed je het ook schoonmaakt. Het etst simpelweg door.
[Bericht gewijzigd door Roy B op (21%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Kijk eens of een van de weerstandszekeringen niet hoogohmig geworden zijn?
Cola, bier en in sommige gevallen is zelfs water einde oefening voor dit soort apparaten. De drank gaat in de doormetaliseerbussen van de PCB, onder de IC's zitten en tast vroeg of laat alles aan, dat is een onomkeerbaar proces, kun je niet veel tegen doen. Soms gaat het lang goed, soms is het na een paar weken afgelopen.
pa3gws
De weerstand ladder had ik al nagelopen alle weerstanden zijn heel.
En bij het indrukken van de toetsen meet ik bij elke toets een andere waarde.
Het ding is van een verhuurbedrijf en als het spul terug komt van een klus wordt het getest.
Is er iets mis mee dan wordt de huurder erop aangesproken.
Daarna verdwijnt het apparaat in een stelling en als er tijd voor is of als ik langs kom wordt ernaar gekeken.
Het kan zomaar zijn dat dit exemplaar een maand op de plank heeft gelegen voordat er actie werd ondernomen.
Dat alle weerstanden van zo'n ladder heel zijn dat is mooi, maar het gaat om de resulterende spanning die de processor te zien krijgt. Als je die meet, dan kan je iets zeggen over het functioneren van het geheel; anders niet.
Dat er al geruime tijd verstreken is sinds het ontstaan van de schade maakt de kans op succes niet groter.
Maar ik blijf erbij: met wat gerichte metingen lijkt me dat je in elk geval de oorzaak moet kunnen achterhalen. Of het ook simpel op te lossen is, dat is vers twee. Als ik de service manual zo eens bekeken heb is het een apparaat dat het waard is om er wat tijd in te steken.
pa3gws
Dat het een duur apparaat is kan je wel zeggen.
Zo'n onding kost bijna € 1800,00
Bij het indrukken van elke toets veranderd de waarde bij de CPU naar mate ik verder van de CPU afgaat wordt de spanning lager.
De eject toets is overigens de laatste in de rij.
En gezien het feit dat hij ook niet in de service mode wil gaan (dat is een andere toets combinatie dan de factory reset)vrees ik dat er iets goed mis is met het mainbord.
Het is natuurlijk ook een beetje van het kan iets simpels zijn dus waarom Pioneer € 500,00 betalen als het anders kan.
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
In dit filmpje staat hoe je in service modus moet komen: http://www.youtube.com/watch?v=s8Afvho3GNw
Doe je exact hetzelfde? Heb je toevallig geen CDJ2000 Nexus?
pa3gws
DJohnny
werken de 2 knoppen in gewone modus wel ok? En dan bedoel ik niet of ze aankomen bij de CPU, maar ook echt hun functie hebben? Als je het toestel inschakelt, hoor je dan wel de loading motor even draaien (zoals ook te horen is in het filmpje)?
[Bericht gewijzigd door DJohnny op (32%)]
pa3gws
Alle toetsen werken zoals het hoort met uitzondering van de eject.
De toets combinatie voor de factory reset haalt niets uit hij start dan gewoon op.
En de toets combinatie voor de service mode heeft ook geen effect.
Alle functies van de CDJ werken voor 100% voor een DJ die maar 1 CD gebruikt een prima speler. 
Misschien een raar idee, maar zou het een soort van winkel-mode kunnen zijn?
Ik kan me nog herinneren dat vroeger van beursproducten ejectknopjes mechanisch onbereikbaar werden gemaakt of elektrisch onklaar werden gemaakt, omdat anders de CD/DVD's verdwenen als sneeuw voor de zon...
pa3gws
Nee helaas was het maar waar hij is werkend naar een project gegaan en met cola teruggekomen.
Er zit wel een schakelaar op waarmee je de eject kan locken.
Zodat je niet per ongeluk in het heetst van de strijd op de eject kan drukken.
En ik heb ook de indruk dat de speler denkt dat hij op eject lock staat gezien hij verder alles doet wat hij moet doen.
En dat is apart een pootje van de CPU waar dat circuitje aanhangt.
En tot aan dat pootje gaat het goed.
Wellicht onder die chip nog een probleem in de PCB.
DJohnny
Wat ik in dit geval zou doen is van een andere CDJ2000 de bovenkant overzetten en kijken of het probleem nog steeds aanwezig is (dan zit het hoogstwaarschijnlijk in het mainboard) of weg is (dan zit het hoogswaarschijnlijk in de displayprint). Veel meer kun je niet doen vrees ik.
Nu staat mij iets bij dat een ingeschakelde Eject lock aangegeven word in het display? Of ik vergis me met een ander model.
[Bericht gewijzigd door DJohnny op (18%)]
pa3gws
De boven kant is al getest om te onderzoeken of het loopwerk nog goed is.
Ik ga denk ik vandaag nog weer een tweede exemplaar ophalen en daaruit het mainboard even wisselen.
Dan weten we in ieder geval zeker wat we moeten bestellen.
Of het wordt aangegeven weet ik eigenlijk niet (ga ik even navragen).
pa3gws
Update.
Even een mainboard uit een andere CDJ er ingezet en alles werkt zoals het hoort.
En de eject lock wordt inderdaad aangegeven in het display wat overigens met het defecte bord niet zo is.
Maar de eject lock is er alleen voor om te voorkomen dat tijdens het draaien de cd niet kan worden uitgeworpen.
Als de cd niet draait werkt de eject altijd ongeacht de stand van het schakelaartje.
Nu maar even op een nieuw mainboard wachten. 
DJohnny
Ik had al zon vermoeden dat het hier op uit ging draaien, helaas, want die boardjes zijn niet echt goedkoop. Maar wie niet waagt wie niet wint he! In elk geval bedankt voor het posten van de afloop!