Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 5

Dit topic is gesloten

m'n ikea tv meubel droeg jaren een 28" crt sony van 48kg die ik al 7 jaar niet meer heb. het meubel was waar de plank voor de tv opstond van 15mm spaanplaat gemaakt en flink doorgezakt. heb er ivm de lcd tv de zaag ingezet en het bovenblad ( wat wel 22mm is) als tv plank omgebouwd. iets van een meter incl 1 lade is eraf gegaan om de kast gelijk te maken met de andere ikea kasten. als je het netjes zaagt zie je er niets van.. de andere ikea kasten heb ik 10 jaar terug meteen van 9mm mdf bodems in de laden voorzien. nog werken die dingen prima met het hoge gewicht aan elektronica onderdelen erin..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

30mm dik spaanplaat is voor Ikeameubelen al vrij luxe. Hun wat dikkere plaatwerk bestaat in sommige gevallen uit honingraatkarton met een plaatje hout erop van hooguit enkele millimeters.

Waarmee ik niet zeg dat alles van Ikea troep is; met de lijnen Jerker en Ivar heb ik goede ervaringen.

@evdweele hieronder: goed punt. Zo'n kartonplaat zoals ik omschrijf is ook alleen een probleem als een meubel niet precies gebruikt wordt zoals de ontwerper had voorzien, en kan ook best in de eerstvolgende assortimentswisseling sneuvelen als hij in de praktijk tegenvalt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 15 mei 2014 17:16:23 (32%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evdweele

Overleden

Bij Ikea wordt over het algemeen heel goed nagedacht als er iets ontworpen wordt.
Mijn tv-meubel maakt deel uit van een veel groter wandmeubel. De verticale wanden van dat meubel zijn van veel lichter materiaal dan de tv-kast, die nauwelijks is op te tillen zo zwaar. Daarom staat hij ook op 5 flinke zwenkwielen.

Kijk ook maar eens naar de bekende Billy boekenkast. Volgestouwd met boeken en tijdschriften geeft zo'n ding geen millimeter mee.

De nauwkeurigheid van de onderdelen heeft men ook goed onder de knie. Bij het monteren van verschillende kasten zag ik dat het ene onderdeel uit Polen kwam, het andere uit Tsjechië en weer een ander uit Slowakije. Het past allemaal op de 1/10 mm nauwkeurig.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Bij Ikea wordt over het algemeen slecht nagedacht als er iets ontworpen wordt.
Mijn "opslag kast" (Ivar geloof ik) heb ik wat muntjes en wat recepten-kaarten van AH in liggen. Na een aantal jaren blijkt dat de metalen steunen waarmee de "kasten" in de "steunen" hangen kapot gaan. Staat ineens de binnen-kast op de grond. En als je wat dingen onder de kast had geschoven zijn die dus best plat als je 's avonds thuis komt..... zie hier voor een idee hoe het ivar systeem werkt. Tot nu toe zijn bij mij de boven-kasten blijven hangen. Gelukkig.

@maarten hieronder: Ikea zegt: Hier is een nieuwe. En die gaat dan ook kapot. Het is een ontwerpfout: het is structureel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Mijn Ivars gebruik ik uitsluitend als stellingen, dus heb dat gelukkig nog nooit meegemaakt. Kennelijk is er sprake van een materiaalfout of een te zwak ontworpen steun? Ik zou in jouw plaats toch eens uitproberen wat Ikea ervan zegt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Op 16 mei 2014 14:22:14 schreef rew:
Bij Ikea wordt over het algemeen slecht nagedacht als er iets ontworpen wordt.
[....] Na een aantal jaren blijkt dat de metalen steunen waarmee de "kasten" in de "steunen" hangen kapot gaan. [....]

Je kunt ook beter LUNDIA nemen voor stelling(kast)en

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 16 mei 2014 14:49:45 (36%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

Zullen we weer ontopic gaan? ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 15 mei 2014 08:00:01 schreef powerflux:
[...]

nee, veel groter. Het gaat om een 50V/10A voeding. de pennen zijn 6mm in diameter.

Ik denk dat ik deze moet hebben, gezien de strips aan de buitenkant.
http://www.elektronica-online.nl/?content=2740

ik kan bevestigen dat dit precies de goede stekkers zijn. de zgn 'appraatstekker' zoals ik dankzij CO nu weet :)

Goedendag,

Ik heb een printplaat in een spelautomaat waarvan een connector kapot geraakt is, echter heb ik geen idee wat voor soort connector dit is.

Hopelijk heeft iemand hier een idee, zodat ik mijn spelautomaat weer kan repareren. :)

https://lh4.googleusercontent.com/-fN5ic03V7ZY/U3-hLineDEI/AAAAAAAACQw/_pU_AkbkTKM/s800/10405935_489879991143620_1880804729_n.jpg

https://lh5.googleusercontent.com/-Up_V6oAvzXc/U3-hL59mlSI/AAAAAAAACQ0/doN6CqGTvnA/s800/10404767_489880387810247_878041426_o.jpg

Mvg, Michiel.

Dat noem ik een SIL female connector. Wat niet betekent dat het de correcte benaming is...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

die stekkers zitten in een 80's philips cd speler en tv nog wel in. meestal in grijze uitvoering..

dezelfde zit volgens mij in een video 2000 nog in.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 23 mei 2014 21:56:47 (22%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Die op het moederbord ziet er ook niet fris uit, beide vervangen.dat maakt zoeken makkelijk, gewoon matchende paren zoeken met de juiste pitch

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 23 mei 2014 22:28:10 (37%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Als dit de gevalletjes zijn die ook in Philips zitten, zijn het waarschijnlijk Stocko's (dat is de fabrikant, net zoiets als Molex maar dan anders).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maar ze lijken er wel op heel veel op (Stocko). Waarschijnlijk de lockings afgebroken, want die zie ik niet meer.

De connector is goed heet geweest, in dit geval zou je beide delen moeten vervangen om zeker te zijn dat het er niet weer uitfikt.

Hoe is de pinning aan de printzijde? Je hebt je met in-line en zigzag. Dat zijn twee verschillende series.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

hier is de folder van stocko http://www.stocko-contact.com/catalog-pdf/steckverbindersystem-raster-… het zou de mks reeks moeten zijn zo te zien..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Let wel op pitch 2,5 of 2,54 wijkt niet veel af, maar met 10 op een rij gaat dat toch niet lekker ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hoi,

Iemand die meer info heeft over een oude Tektronix transformator, type "7-120-007" ? de opbouw doet vermoeden dat het om een buizenapparaat gaat. Ik heb al eens eerder zo'n trafo gehad, met exact hetzelfde uiterlijk, ander typenummer (120-296) en ongeveer eenzelfde bedrading en daar was prima info over te vinden. Maar deze niet. Ik kan hem wel door meten, maar dan weet ik nog niets over de stromen. Gokken kan wel a.d.h.v. draaddikte maar dat doe ik liever niet. Dat is ook lastig met een trafo met zó veel wikkelingen.

Zo ziet hij er uit. het is niet mijn plaatje, maar het enige verschil is het typenummer en een flinke deuk in het kapje :( erg jammer, ik houd van die kapjes.http://thumbs4.ebaystatic.com/d/l225/m/mrhuUN6L8e8TLMsFj0pc6Sw.jpg

straks na het meten horen jullie meer, dat vergroot de kans op een datasheet oid. weer.

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Hoe ziet hij eruit ?
Foto vergeten ? :-)

Edit:na een refresh staat hij er gewoon

[Bericht gewijzigd door Gadget_inc op maandag 26 mei 2014 19:17:20 (34%)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Hallo,

Ik heb de volgende componenten in een to-18 behuizing.
OF444 2 pootjes
ON222 4 pootjes
ON624 4 pootjes

Heeft iemand hier een datasheet van?

PE2BAS
Tidak Ada

Golden Member

Op 26 mei 2014 18:53:04 schreef The Engineer: Zo ziet hij er uit. het is niet mijn plaatje, maar het enige verschil is het typenummer en een flinke deuk in het kapje :( erg jammer, ik houd van die kapjes.

Die kapjes kun je onder andere bij Jan Wüsten (Ask Jan First) kopen

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Op 27 mei 2014 20:12:57 schreef hardbass:
Hallo,
Ik heb de volgende componenten in een to-18 behuizing.
OF444 2 pootjes

OF zijn altijd diodes, zenerdiodes of dergelijke.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
pa3gws

Golden Member

Hallo allemaal ik kon in een Denon cd speler een component tegen in een TO92 behuizing met twee pootjes.
Op dat component staat N15E.
Ik denk dat het een soort zekering is.
Ik kan wel soortgelijke dingen vinden maar niet met deze opdruk.
Is het inderdaad een zekering en zo ja welke waarde heeft hij dan?

Edit.
Sorry te snel gejammerd het is een icp-n15 data sheet reeds gevonden.:-p

[Bericht gewijzigd door pa3gws op donderdag 29 mei 2014 15:42:17 (12%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Hallo,

de volgende ben ik tegen gekomen in een elektrische palletwagen.
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_20140513_164625.jpg

ik ben benieuwd wat die twee veren doen,
de blauwe draad boven die gaat naar de accu
de witte draad links onder gaat naar de motor
de zwarte draad rechts onder gaat naar de besturings printplaat.

Gr, Michel

EricP

mét CE

Ik ken me niet anders voorstellen dat dan het weerstanden zijn. Lekker open voor de koeling.

Dit topic is gesloten