Beste leden,

Ik heb zelf 2 draaitafels staan waarbij 1 alleen links een output heeft. Probleem gevonden, condensator moet vervangen worden en die heb ik nu eraf gekregen dmv desolderen. Nou heb ik niet heel erg veel verstand van solderen en vraag mij eigenlijk af of de printplaat nog bruikbaar is, omdat (zoals je ziet) de gaatjes waar de condensator inzat niet meer geheel bedekt zijn met het geleidingsmateriaal. Er zijn van allebei de gaatjes stukjes ijzer meegescheurd. Kan ik hem zo nog gebruiken? Of kan ik het eventueel repareren?

Alvast bedankt,

http://imageshack.com/a/img23/930/no60.jpg

Mod-edit: Dat is een veel te groot plaatje voor zo'n klein dingetje...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (12%)]

Gezien de kwaliteit van je "sloopwerk" zou ik je adviseren er iemand bij te halen met ervaring.

De printspoortjes, die naar de verdwenen eilandjes lopen, zijn nog wel te gebruiken. Door voorzichtig met een mesje de groene laklaag er van af te krabben, komt het koper van de printspoortjes bloot te liggen. Hierop kun je de pootjes van de nieuwe condensatoren solderen.

Let wel op: het geeft wel een elektrische verbinding, maar vrijwel geen mechanische stabiliteit meer. Als het grote condensatoren zijn, dan moet je ze misschien op een andere manier vastzetten (smeltlijm?), om te voorkomen dat ze weer losbreken.

Volgens mij is dit een enkelzijdige print, maar even voor de zekerheid: lopen er geen spoortjes op de andere kant van de print?

@Roland: bij enkelzijdige printen zonder doormetalisering kom ik regelmatig tegen dat de lijmlaag niet zo goed is, en dan ben je zo'n eilandje al snel kwijt. Daar hoef je niet eens heel gekke dingen voor te doen, soms is een paar seconden de bout er op al voldoende.

[Bericht gewijzigd door Fox2 op (17%)]

Gezien de manier van desolderen vraag ik me af hoe je hebt geconstateerd dat die elco kapot is.

Ik zou eerst eens kijken naar de poot van die transistor die er achter hangt. Lijkt er sterk op dat er een rotte verbinding zit naar het massavlak als ik het zo zie.

[Bericht gewijzigd door Dominic op (47%)]

En hopen op een enkelzijdige print, zonder doormetalisering.

Op 24 maart 2014 14:18:30 schreef Fox2:
Door voorzichtig met een mesje de groene laklaag er van af te krabben, komt het koper van de printspoortjes bloot te liggen. Hierop kun je de pootjes van de nieuwe condensatoren solderen.

Voor de zekerheid zou ik een draadje leggen naar het eerstvolgende soldeereiland... dat maakt het mechanisch wat sterker.

Roland van Leusden, daar zijn we hier voor he? Geweldig bedankt voor je expertise op dit gebied.

Op 24 maart 2014 14:18:30 schreef Fox2:
Volgens mij is dit een enkelzijdige print, maar even voor de zekerheid: lopen er geen spoortjes op de andere kant van de print?

Ja dat is een enkelzijdige print, heel erg bedankt fox!

De elco stond bol en lekte trouwens.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (49%)]

Met wat desoldeerlitze had je die elco er zonder schade uit gekregen.
Daarbij ga ik zelf ook niet aan dingen sleutelen als ik er geen ervaring of verstand van heb.

Vorige week nog stond er iemand voor m'n neus die er achter was gekomen dat S39 niet zo geschikt was voor printplaten, die had ook beter van te voren advies kunnen vragen.

Op 24 maart 2014 15:24:02 schreef Roland van Leusden:
Met wat desoldeerlitze had je die elco er zonder schade uit gekregen.

Dat is nog maar de vraag... ik ben de laatste tijd ook al wat printjes tegen gekomen waarbij de soldeereilandjes zo ongeveer loskomen zodra de tin begint te vloeien.

En dan mag je gerust weten dat ik mijn best doe, dus de print niet oververhit en goede desoldeerlitze gebruik.

Loslaten van de eilandjes komt meestal door te lang verwarmen, of wrikken met de elko. Altijd aan de elko trekken, NOOIT erop duwen.
(Als je de elko heen en weer wrikt, trek je aan het ene pootje en drukt op het andere. Dan laten de spoortjes al snel los, zeker bij slechte printen)

In dit soort gevallen knip ik (indien mogelijk) eerst het defecte onderdeel eraf zodat ik alleen maar een paar draadjes hoef los te solderen.

ik ben de laatste tijd ook al wat printjes tegen gekomen waarbij de soldeereilandjes zo ongeveer loskomen zodra de tin begint te vloeien.

Printplaten in D&R mengtafels uit begin jaren '90 waren daar ook zeer goed in. Nog nooit zo'n ellende gehad bij het vervangen van onderdelen, hoe voorzichtig ik ook was.

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden, behalve *** natuurlijk. En dat noemt zich een golden member..

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (9%)]

Als jij een donatie doet ben je dat ook hoor. ;-)

Voor de TS een waarschuwing, zo gaan we hier niet met elkaar om!