Voor een vriend kocht ik op Ebay een adapter om de optische uitgang van zijn TV om te zetten naar een signaal voor een hoofdtelefoon.
Dit werkt prima, enkel klein probleempje...
Hij wil zijn hoofdtelefoon gebruiken terwijl zijn vrouw het geluid van de luidsprekers hoort (zijn gehoor is beschadigd).
Nu blijkt deze TV enkel de optische uitgang aan te zetten als de speakers af staan. Deze keuze moet je maken in een menu op de TV.
De TV is via een digitale decoder verbonden die wel een hoofdtelefoonuitgang heeft, maar deze geeft het geluid een fractie van een seconde vroeger dan de luidsprekers van de TV.
Ik vond wel schema's die geluid even konden vertragen, dat kan werken, maar misschien zijn er simpeler oplossingen te bedenken?
Nu zoek ik een andere oplossing waarmee ze beide aan de slag kunnen.
De vrouw en de kinderen via de speakers, de man met hoofdtelefoon.
Ik zoek voor die mensen een redelijk goedkope oplossing en dacht mss het geluid van de HDMI te gaan aftappen. (weet wel niet of dat vertraging gaat hebben..)..
Ik zoek suggesties die binnen deze lijntjes blijven.
Een extra soundbar, een extra stereo installatie, allemaal dingen die omwille van budgettaire redenen niet gaan volgen.
Extra argumenten om deze toch aan te schaffen zoek ik niet.
Ook een nieuwe TV aanschaffen is not done wegens het feit dat dit een supernieuwe smart-TV is. 
Iemand een suggestie?
Op die decoder?
Op die TV mss wel maar dan heb ik beide geluiden niet gelijk... (hoofdtelefoon en speakers, deze gaan nooit samen)
[Bericht gewijzigd door MJU op (24%)]
Heb even gezocht op "supernieuwe smart-TV", maar daar blijken er meer van te zijn.
Blijft dus nog steeds de vraag over welk merk en type het hier gaat.
Op 1 april 2014 00:39:42 schreef MJU:
...het feit dat dit een supernieuwe smart-TV is.
Dan is het vast geen Samsung, want die doen wèl netjes beide tegelijk (geluid via speakers èn via optical out)!
Op 1 april 2014 04:11:40 schreef Sonytech:
Heb even gezocht op "supernieuwe smart-TV", maar daar blijken er meer van te zijn.Blijft dus nog steeds de vraag over welk merk en type het hier gaat.
Hahaha, echt niets gevonden met die zoekterm? Google is Google niet meer he?
Nee, het gaat over een LG type: 42LA6908.
http://www.lg.com/nl/televisies/lg-42LA6908-smart-tv
Ik heb met hun technische dienst (via Live Chat) contact gehad en na een onderzoek kreeg ik een droge: "Bij onze TV's zijn de speakers en optische uitgang NOOIT samen actief". (dixit Marlon van LG technische dienst).
Het is vreemd omdat bij andere merken deze wel actief is.
Ook inderdaad bij mijn Samsung.
Iemand suggesties?
Op 1 april 2014 11:26:23 schreef MJU:
[...]
Nee, het gaat over een LG type: 42LA6908.
Gôh, hoe komt het toch dat dat inderdaad het eerste merk was dat in me op kwam bij "óf speakers , óf optical out".
Technisch gezien maakt het geen kont uit om het op de LG manier te doen of de manier die vrijwel alle andere merken (Toshiba uitgezonderd) doen, dus waarom LG er voor kiest om bewust moeilijk te doen, snap ik echt niet. Ik heb dan ook niet voor niets een zekere aversie tegen LG.
Mijn motto: hou het simpel, hou het logisch en ga geen dingen doen die nergens op slaan (zoals bij LG de "óf speakers, óf optical out" onzin!)
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Volgens de handleiding heeft de televisie achterop een hoofdtelefoonuitgang. Nu zal het zo zijn dat de speakers ook uitgeschakeld worden als je de plug erin steekt. Is dat de reden dat je hem niet gebruikt?
Kun je niet gewoon de audio aftappen van de SCART aansluiting achterop de televisie? Zelfs als die in gebruik is voor bijvoorbeeld een DVD-speler, dan nog kun je zo'n aftapstekker gebruiken.
En anders is het een optie om de TV open te halen en het 'detectie'-contact van de hoofdtelefoon af te koppelen?
Op 1 april 2014 11:59:57 schreef Jochem:
En anders is het een optie om de TV open te halen en het 'detectie'-contact van de hoofdtelefoon af te koppelen?
Op 1 april 2014 00:39:42 schreef MJU:
...feit dat dit een supernieuwe smart-TV is.
Lijkt me geen optie. 
Jochem
Ach, model is al een jaar op de markt 
Maargoed, dan die optie met de scart-stekker.. lijkt me niet zo heel ingrijpend toch?
Kans is zo-goed-als nul dat die TV het geluid dat 'ie via HDMI binnen krijgt, via SCART naar buiten gooit, gezien het feit dat dat ding niet eens optical out doet als de interne speakers geselecteerd zijn.
Maarrehm, @MJU: die gehoorbeperking is toch niet van ná de aanschaf van die TV? Het was dan wel zo handig geweest om bij het uitzoeken van een nieuwe TV rekening te houden met deze situatie. Achteraf is het altijd weer zo'n gedoe om een toestel toch te laten doen wat voor de situatie nodig is, maar wat het toestel standaard niet kan, dat merk je nu wel.
Jochem
Hangt er vanaf hoe lang dat toestel al in gebruik is. Bij de meeste winkels is die claim na 14 dagen al niet meer ontvankelijk.
gaat denk ik ook niet lukken dit zijn de regels van een willekeurige elektronica keten:
11.2 Retournering van een bij -- gekocht product tegen restitutie van de koopprijs is mogelijk binnen veertien dagen na aankoop. -- is alleen gehouden een verzoek tot restitutie van de koopprijs te honoreren, indien de klant binnen veertien dagen na aankoop terugbetaling van de koopprijs of omruil verlangt, zonder dat er sprake is van een defect, en aan de volgende voorwaarden voldoet:
a. De klant moet gelijktijdig de originele kassabon overleggen.
b. Het product dient aangekocht te zijn in een in Nederland gevestigde vestiging van -- .
c. Het product moet ongeopend, compleet en onbeschadigd in de originele verpakking zijn verpakt.
Punt c valt daarbij in twijfel te trekken, gezien het algemeen consumentrecht. Je kunt namelijk onmogelijk een product beoordelen als het in de gesloten doos dient te blijven.
[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op (38%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Heb je bij aankoop gevraagd of die optie mogelijk is? Dan kun je eventueel proberen het op "wanprestatie" te gooien. Ze hebben dan immers toegezegd dat de optie bestaat.
Zo niet, dan verwacht ik niet veel kans.
Al eens gedacht om microfoontjes bij de speakers te monteren? Aangezien de persoon gehoorsbeperkt is zal hetgeen hij hoort toch al ver beneden de kwaliteit van HDMI liggen. Dus de vermindering van geluidskwaliteit zal er niet toe doen.
En allebei via de decoder luisteren?
Ik begrijp dat die iets te vroeg is met het geluid, maar een hometheatersetje (, vanaf 150 euro, of die je misschien al hebt) kan dat vaak wel bijstellen, of de optical uit van de settop is weer iets trager.
Ik heb via KPN exact synchroon geluid over HDMI (TV) en via optical uit van de settop via home theater setje, zonder zelf iets ingesteld te hebben.
En er is geen raar toeval dat een goeie (draadloze) koptelefoon ook wat achterloopt of instelbaar is zodat je de vroege settop weer uitbalanceerd met een late koptelefoon 
Punt c valt daarbij in twijfel te trekken, gezien het algemeen consumentrecht. Je kunt namelijk onmogelijk een product beoordelen als het in de gesloten doos dient te blijven.
Het product moet ongeopend zijn. De doos mag wel open zijn of geweest zijn.
Je moet de tv dus goed dichtschroeven voor hij weer in de doos gaat. 
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 1 april 2014 15:36:28 schreef K7Jz:
En allebei via de decoder luisteren?
Misschien is een soundbar wel een optie. Ik denk dat die ook wel via optical out aan te sluiten zijn, en als er dan ook nog een koptelefoon uitgang op zit...
(ben je gelijk van dat blikken geluid vd TV af)
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Volgens mij geldt bij 'koop op afstand', dus per postorder/internet wel degelijk dat je een product buiten de doos moet kunnen beoordelen voordat je beslist of je het wilt houden.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Tenzij dit expliciet vermeld staat dat het niet mag.
Bv. bij speciaal voor de klant bestelde artikelen.
Gelukkig gelden door winkels opgestelde regels niet als ze tegenstrijdig met de wet zijn (zoals de MM hun 1 jaar garantie jarenlang volhield...).
Je mag gerust iets uitpakken en de doos wegdoen, het eerste half jaar mag je zonder meer (binnen redelijke tijd van constateren) je beklag doen als een produkt je niet bevalt. Ze kunnen niet van je verwachten dat je zolang iets in verpakking houdt
(of iig de doos bewaart).
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Henry, wat die doos betreft ben ik het noet met je eens.
Veel importeurs eisen van je dat je de doos bewaart voor een eventuele garantieclaim. Als je het product niet in originele doos trug stuurt, wordt garantie geweigerd.
Ik ken dat onder andere van Iiyama monitoren. Het stond ook expliciet in de voorwaarden.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (17%)]