Transformator gezocht voor een buizenhoofdtelefoonversterker

Goedeavond,

Afgelopen week hebben wij een hoofdtelefoon versterker kit met buizen uit China laten komen.

Alles gesoldeerd, buizen erin gestoken en trafo aangesloten… Perfect geluid :-)

Enige nadeel is de voedingstransformator die erg warm word (2 x 6,3V @ 0,8A & 2 x 200V @ 0,05A)

Buizenbezetting op de print: 1 x 6N11 en 2 x 6N6

Totaal vermogen van de trafo (Volgens Chinese specs ;-) == 40VA

De trafo wordt warmer dan hand warm en de lak is te ruiken, wij vroegen ons af of we een zwaardere trafo in moeten zetten en waar we deze voor een schappelijke prijs kunnen krijgen?

Alvast bedankt!

Vin en Jeroen

Zo'n trafo mag best aardig warm worden, dat is normaal.

Dat je de lak kan ruiken is hoogstwaarschijnlijk "nieuwigheid" dat na een tijdje vanzelf verdwijnt.

Ik zou het nog even een paar weken aankijken.

Een andere trafo gebruiken alleen voor de gloeispanning, die is makkelijker te vinden (2 x 6V 12VA).

Bedankt!

De versterker heeft nu zo'n 4 uur staan spelen met de trafo los op tafel ik kan de trafo nog net vast pakken dus neem ik even (gebrek aan thermometer) aan dat de temperatuur zo'n 50 graden is.

@ Roland: Idd, ik kon zo even geen andere trafo vinden met 200v + 6,3v… een voedingstrafo voor de gloeispanning los koppelen is een goede optie en makkelijker te verkrijgen, bedankt! Ik denk namelijk ook dat de gloeiwikkelingen iets te zwaar belat worden (Moet ik nog even nazoeken in de datasheets)

In ieder geval alvast bedankt!

maximale ( aanpaktijd ) ca 5-10 sec is ongeveer 60gr. :)

Even aanvulling 1 buis 6N6 trekt al 750-800ma dus met 3 buizen is dat te veel voor het beesje.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (68%)]

Klopt de netspanning wel?, op een ander forum las ik ook zo'n verhaal, waar een 115V trafo doodleuk op 230V werd aangesloten!

Daar kom je anders dmv rooksignalen HEEL snel achter.

En anders rammelt die trafo inclusief chassis brommend de tafel af.

Chinese trafo's worden in het algemeen een stuk warmer, is het blikpakket toevallig samengelast?